Permalänk
Medlem

Böcker om fotografering

Hejsan!

Tänkte kolla om det fanns några tips på bra böcker om eller av fotografering/fotografer som är riktigt värda att kika i när man aspirerar som fotograf? Vet att det finns en jäkla massa böcker, men finns det några som verkligen står ut i mängden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hejsan!

Tänkte kolla om det fanns några tips på bra böcker om eller av fotografering/fotografer som är riktigt värda att kika i när man aspirerar som fotograf? Vet att det finns en jäkla massa böcker, men finns det några som verkligen står ut i mängden?

Beskriv lite vad du vill lära dig och vilken nivå du ligger på. Vill du lära dig använda kameran där du kontrollerar alla inställningar manuellt? Vill du ha inspiration? Tips på hur man ska komponera en iögonfallande bild? Vill du bli yrkesfotograf?

Jag har ett fotointresse, dock går jag inte ut med kameran så ofta som jag önskat. Men jag har lärt mig det jag kan genom YouTube. Det är även min största källa till inspiration. Prenumererar på foto-bloggar typ DigitalRevTV vilket är underhållande att titta på samtidigt som det ger nya idéer.

Sen så ska du absolut inte glömma den viktigaste källan till kunskap av de alla, att prova sig fram för att hitta vad du tycker blir bra. Då hittar du även din egen stil och vad du tycker om att fotografera. Kan garantera att du kommer att lära dig mycket mer så än om du läser en bok, och framförallt kommer du ha mycket roligare!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hejsan!

Tänkte kolla om det fanns några tips på bra böcker om eller av fotografering/fotografer som är riktigt värda att kika i när man aspirerar som fotograf? Vet att det finns en jäkla massa böcker, men finns det några som verkligen står ut i mängden?

http://www.amazon.com/o/ASIN/0240809343/186-3931417-0671203?S... Den här. Letar man riktigt ordentligt finns den i pdf på nätet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sök efter Scott kelby och Serge ramelli. De har massor av gratismaterial och betal dito.

Lär dig bestämma över kameran. M.

Idag är största delen av fotografering efterbehandling i t.ex lightroom.

//A

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Sök efter Scott kelby och Serge ramelli. De har massor av gratismaterial och betal dito.

Lär dig bestämma över kameran. M.

//A

Skickades från m.sweclockers.com

Scott kelby är ett bra tips.

Jag köpte själv alla hans böcker på tradera för en tredjedel av priset för två år sen, och det händer än idag att jag tittar i dom.

Han skriver lite speciellt men förklarar väldigt bra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kameran har jag hundra kolla på känner jag. Har fotat analogt på film sen 2005, och kör nu en Minolta xe-5 som jag tycker väldigt mycket om!

Det jag vill ha är mer inspiration och kompositionskunskap när det gäller naturfotografering. Jag tittar ofta på andras arbeten och är väldigt imponerad över hur djup bilden känns, något jag aldrig känner i mina egna bilder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Kameran har jag hundra kolla på känner jag. Har fotat analogt på film sen 2005, och kör nu en Minolta xe-5 som jag tycker väldigt mycket om!

Det jag vill ha är mer inspiration och kompositionskunskap när det gäller naturfotografering. Jag tittar ofta på andras arbeten och är väldigt imponerad över hur djup bilden känns, något jag aldrig känner i mina egna bilder...

Ansel Adams trio The Camera, The Negative och The Print brukar lyftas fram som självklara böcker alla fotografer bör ha. Inte minst om du är naturfotograf. Nu är dessa skrivna för en annan tid så stort fokus ligger på framkallning men det är fortfarande teorier man kan applicera i den digitala framkallningen (t.ex. dodge and burn). Jag har tyvärr inte läst dem själv ännu utan böckerna ligger på min 'att läsa'-lista.

Tre andra författare som brukar rekommenderas är Michael Freeman, Bryan Peterson och David duChemin.

Mitt bästa bokköp är sannolikt Magnum Contact Sheets där man får följa processen bakom flera klassiska bilder. Skrev en kort recension på Nikonforum om någon är intresserad. Tyvärr har jag för mig att det inte finns några landskapsbilder i den - vilket förvisso är väntat då det ofta är en annan process bakom landskapsfotografi.

Har du hittat några fotografer du verkligen gillar så kan det vara en idé att söka mer information från dem. Böcker, dvd, intervjuer, föreläsningar, dokumentärer, workshops, etc. Det är inte helt enkelt att leva på sina bilder så ofta är det 'lättförtjänta' pengar att paketera sin process och sälja den till sina följare. Själv är jag inne i en period med B&W och ND-filter vilket gjorde att jag hittade Joel Tjintjelaar som släppt tre DVD och en bok. Är man förtjust i bildmontage så har Erik Johansson och Erik Almås släppt ett par videor. Joey L har släppt mängder av BTS på sin porträttstil. Gillar man mode så kan det vara en idé att kolla upp Lara Jade.

Saknar du tips på fotografer så har Martin Parr och Gerry Badger släppt tre böcker under namnet Photobook: A History som är lite av en uppslagsbok för läsvärda fotoböcker (enbart bildböcker, ej textböcker). Ännu en gång så har jag inte läst dem själv så jag vet inte hur mycket landskapsfoto det är utan böckerna står på min inköpslista.

Ett sista tips och något jag lutar åt är att hitta kurslitteratur om gamla mästare inom måleri. T.ex. så har jag tittat på Mastering Composition av Ian Roberts men det finns säkert många fler som är bättre.

Permalänk
Medlem

Masterclass in Photography: Michael and Julien Buselle är en bra bok att börja med.

Working The Light: Landscape Photography Masterclass
http://www.amazon.co.uk/Working-The-Light-Photography-Masterc...