köpte en Kingston SSD V300 120GB som tydligen är slöare än min hdd!?!

Permalänk
Medlem

Testade min kingston idag och inte världens bästa men tyckte värden var helt ok för 399kr på mellandagsrean.
Modellnummret började med 541 har jag för mig precis som firmwaren, så inte samma modellbetäckning som de de testade i nordic hardware testet som det länkades till innan. Glömde ta foto på etiketten. Kan komplettera med foto på modell etiketten imorrn, håller på att köra in windows på den nu.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Testade min kingston idag och inte världens bästa men tyckte värden var helt ok för 399kr på mellandagsrean.
Modellnummret började med 541 har jag för mig precis som firmwaren, så inte samma modellbetäckning som de de testade i nordic hardware testet som det länkades till innan. Glömde ta foto på etiketten. Kan komplettera med foto på modell etiketten imorrn, håller på att köra in windows på den nu.

Hmm. De har väl bytt minneskretsar igen troligen.
Dock verkar läshastigheten blivit betydligt bättre i sekventiell och 4k-64. Men om det är så illa i 4k-1 så är den värre... Kan vara ditt AMD system som den inte gillar också.
Kort sagt, att köpa en Kingston V300 är som att köpa en SSD på Ebay. Visst du får en SSD, men vad som sitter i den, har du ingen aning om. Spara hellre till en vettig SSD och sluta gynna företag som tycker det är okej att lura sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm. De har väl bytt minneskretsar igen troligen.
Dock verkar läshastigheten blivit betydligt bättre i sekventiell och 4k-64. Men om det är så illa i 4k-1 så är den värre... Kan vara ditt AMD system som den inte gillar också.
Kort sagt, att köpa en Kingston V300 är som att köpa en SSD på Ebay. Visst du får en SSD, men vad som sitter i den, har du ingen aning om. Spara hellre till en vettig SSD och sluta gynna företag som tycker det är okej att lura sina kunder.

Jupp skulle inte köpt den om det inte var för det nu billigare priset jämfört med andra diskar och jag har den nu i min gamle laptop och där duger den gott och ville lägga så lite pengar som möjligt för att hotta upp den. Men är riktigt nöjd med prestandan jämfört med den mekaniske western digital 5400varv där satt i.
Skulle aldrig köpa den till "fullpris" eller ha den i mina stationära riggar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Köpte ochså en V300 120gb tycker den presterar helt ok!

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Slängde precis upp en video på uppstarten av min gamle laptop med kingston ssdn till en annan tråd. Men tänkte posta här med då vi diskuterat disken. Säger kanske ej så mycket om diskprestandan men jag är riktigt nöjd med disken, fast den e crap, då den bara skulle hotta upp min gamle laptop. Laptopen känns som ny nu då det tog år och dar att starta från den mekaniske trots färsk win installation

http://youtu.be/ecAhv-cHpZM

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Så dom har inte fixat till prestandan i dom nyaste v300?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

Har kollat så den sitter i rätt port som en här skrev. Men tänkte också nämna de då jag glömde bort det i början att när jag satte i disken var den dynamic? alltså så gick det inte att installera win7 så ja fick fixa ett program som gjorde om den till basic. vet inte om det kan ha medfört detta problemet??

Kan det vara, jag undrar vad du har gjort för det där med "dynamic" och "basic" är inga kända begrepp i samband med SSDer ...

Prova att installera om Windows genom att boota från Windows-skivan och välj i installationsprogrammet att ta bort alla partitioner på disken och välj sen att skapa en ny partition och formatera den INNAN du börjar själva Windows-installationen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ja jag hade hört innan de är rätt kassa men när jag såg den kostade 400kr så tänkte jag det kunde vara värt att köpa den ändå.

Intressant tack för infon, såg att Kingston 256gb fanns för 799kr (samma pros per mb som 128gb) med men är en gammal laptop och jag har ej så mycket saker på den. Ville inte kasta pärlor på ett svin :).

Wow fick du det på en Kingston v300 128gb(lr det är 120gb?) disk?
Låter ju riktigt bra men är stor skillnad mot ett tidigare inlägg där han bara fick ut 133/105 ur disken.
Köpte du disken nyligen eller det kan vara en av de äldre med snabbare chip?

Hade lite tid idag så öppnade upp syrrans burk när hon inte var hemma och fixa ut lite benchmarks,

Nådde högre innan men kan bero på att jag hade lite grejer i bakgrunden och att disken har massa saker installerat.
Tycker dock den är värd var ändå krona

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Nu är det ju en väldigt kass SSD men så lågt borde den inte köra, har du kollat så att det är AHCI läge på i BIOS?

Jag har precis en sådan, den har fungerat klanderfritt i 1,5år , jag vet inte helt vad du baserar "kass" på men jag misstänker att du har en "finare" sort och då är alla billigare "kassa" i dina ögon, för det VET ju du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag har precis en sådan, den har fungerat klanderfritt i 1,5år , jag vet inte helt vad du baserar "kass" på men jag misstänker att du har en "finare" sort och då är alla billigare "kassa" i dina ögon, för det VET ju du!

Lugn och fin nu hetbyxa... Läs lite om den, du kanske köpte den innan dom bytte till dom billigare kretsarna: http://www.idg.se/2.1085/1.549543/varning-har-ar-ssd-n-du-int...'

(och sen när sa jag att den var kass för att den inte skulle fungera i över 1.5år, det betyder ju inte att det är en bra SSD för det heller).

För 400kr är den ju helt ok! Men det är ju fortfarande inte en bra SSD i mina ögon.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kan det vara, jag undrar vad du har gjort för det där med "dynamic" och "basic" är inga kända begrepp i samband med SSDer ...

Prova att installera om Windows genom att boota från Windows-skivan och välj i installationsprogrammet att ta bort alla partitioner på disken och välj sen att skapa en ny partition och formatera den INNAN du börjar själva Windows-installationen.

Ej hundra men jag tror dynamic har ngt att göra med att sprida en partion över flera diskar (rätta mig om jag har fel), så jag tror basic är rätt väg att gå.

Skrivet av EmilH:

Jag har precis en sådan, den har fungerat klanderfritt i 1,5år , jag vet inte helt vad du baserar "kass" på men jag misstänker att du har en "finare" sort och då är alla billigare "kassa" i dina ögon, för det VET ju du!

Kingston bytte minneskretsarna i nyare diskar till betydligt sämre än i de äldre. Troligtvis om du köpte för 1,5år sen har du en med de bra toshiba kretsarna och du har en bra ssd.
Saken var att kingston bytte kretsarna utan att säga ngt och sålde diskarna som om inget hänt under samma namn men folk började plötsligt få diskar som presterade 50% av vad de presterat innan och då uppdagades det.
Du är även en hetbyxa enl tidigare inlägg som hann före mig och det finner jag lite smått roande.

Skrivet av Curemylife:

Lugn och fin nu hetbyxa... Läs lite om den, du kanske köpte den innan dom bytte till dom billigare kretsarna: http://www.idg.se/2.1085/1.549543/varning-har-ar-ssd-n-du-int...'

(och sen när sa jag att den var kass för att den inte skulle fungera i över 1.5år, det betyder ju inte att det är en bra SSD för det heller).

För 400kr är den ju helt ok! Men det är ju fortfarande inte en bra SSD i mina ögon.

Håller helt med jag skulle aldrig köpt disken om det inte var för det priset och andra diskar då kostade 50% mer samt att jag skulle ej ha den till min primärburk utan till att uppgradera en gammal laptop. Till sådant är den helt ok för det priset. Om den är dyrare än så och jag hade kört typ intel lr ngt.
Kollade o den ligger på 549kr nu hos de stora och en intel 530 kostar 599kr. Aldrig man köper den till det priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Gjorde ett test direkt efter att ha nyinstallerat Windows 8.1 på en Kingston 120GB v300:

Edit: Disken köptes på mellandagsrean från Webhallen.