Nytt objektiv för motorsport!

Permalänk
Medlem

Nytt objektiv för motorsport!

Hej!

Då vart sememstern inplanerad.
Åker till Isle of Man i Juni för och kolla på TT.

Har idag en D7000 med 18-105 kit lens och 35mm 1.8.
Vad hade varit en bra uppgradering för motorsport, speciellt motorcyklar?

Ska köpa batterigrpp och objektiv.

Ingen budget än för objektiv.
Så flera rekomendationer uppskattas!

För er som inte vet vad Isle of Man TT är så är det motorcyklar i 200km/h igenom små tighta gator.

Tack på förhand!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Är det Isle of man specifikt eller andra grejer åxå? På just Isle of man eller rally etc så inbillar jag mig att man kan komma relativt nära och då behövs ju inte så långa brännvidder, däremot kan ju någorlunda snabb AF vara bra.

Så utan budget skulle jag fundera i banor om Nikon 70-200/2.8. Naturligtvis finns det andra prisvärda alternativ, men som kanske inte har riktigt lika snabb AF, som tex Tamron AF SP 70-200/2.8 VC USD eller Sigma Sigma EX 70-200/2.8 HSM OS.

Är budgeten ännu mer begränsad så finns ju tex Tamron 70-300/4-5.6 VC USD. Inte lika ljusstark, men man behöver ju inte tokkorta slutartuder för motorsport.

Edit:
Glömde ju helt att nämna Nikon 70-200/4 åxå...

Permalänk
Medlem

jag är ju Canon mupp, så jag vet inget om Nikon stuff Men några generella tankar

1. Fasta objektiv är snabbare, både bättre F värde o snabbare fokus - MEN som sagt det är ju fasta, så man låser ju in sig lite. På din beskrivning med sjukt snabba hojar i trånga utrymmen så skulle ett fast 35mm funka - OM du kan placera dig bra

2. Annars är ju ett allround bra, dvs 35-200(300) - inte alls samma kvalité som ett fast, men praktiskt om du inte vet var du kommer stå positionerad. Med ett superzoom så är du redo för det mesta - det du tappar i skärpa kan du fixa i photoshop. Kommer bli tufft att få bra närbilder då de rör sig så fort. Man kan testa att låsa kameran på att fast föremål ungefär där hojen kommer o sen skjuta direkt/serie när den kommer

Så i princip så säger jag nog om du bara har 1 kamera, kör super zoom o kanske 1 ben-stativ. Har du 2 kameror, kör ett super zoom o ett fast

Lycka till!

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Är det Isle of man specifikt eller andra grejer åxå? På just Isle of man eller rally etc så inbillar jag mig att man kan komma relativt nära och då behövs ju inte så långa brännvidder, däremot kan ju någorlunda snabb AF vara bra.

Så utan budget skulle jag fundera i banor om Nikon 70-200/2.8. Naturligtvis finns det andra prisvärda alternativ, men som kanske inte har riktigt lika snabb AF, som tex Tamron AF SP 70-200/2.8 VC USD eller Sigma Sigma EX 70-200/2.8 HSM OS.

Är budgeten ännu mer begränsad så finns ju tex Tamron 70-300/4-5.6 VC USD. Inte lika ljusstark, men man behöver ju inte tokkorta slutartuder för motorsport.

Edit:
Glömde ju helt att nämna Nikon 70-200/4 åxå...

Ja, det är riktat mot just Isle of Mans tighta gator.
Det är i juni, så förhoppningsvis så är det ljust och trevligt.
Ska kolla närmre på dem! Tack!

Skrivet av Tea42BBS:

jag är ju Canon mupp, så jag vet inget om Nikon stuff Men några generella tankar

1. Fasta objektiv är snabbare, både bättre F värde o snabbare fokus - MEN som sagt det är ju fasta, så man låser ju in sig lite. På din beskrivning med sjukt snabba hojar i trånga utrymmen så skulle ett fast 35mm funka - OM du kan placera dig bra

2. Annars är ju ett allround bra, dvs 35-200(300) - inte alls samma kvalité som ett fast, men praktiskt om du inte vet var du kommer stå positionerad. Med ett superzoom så är du redo för det mesta - det du tappar i skärpa kan du fixa i photoshop. Kommer bli tufft att få bra närbilder då de rör sig så fort. Man kan testa att låsa kameran på att fast föremål ungefär där hojen kommer o sen skjuta direkt/serie när den kommer

Så i princip så säger jag nog om du bara har 1 kamera, kör super zoom o kanske 1 ben-stativ. Har du 2 kameror, kör ett super zoom o ett fast

Lycka till!

// Lazze

Tack Lazze!

Har redan ett 35mm som absolut får följa med. Ska köpa en VIP biljett som gör så jag hamnar mitt i smeten och några andra biljetter så jag hamnar ute på små landsvägar och så.

Har som sagt inget super zoom eller längre objektiv, så det kanske hade varit något. som både du och dumbo rekomenderat

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

1. Fasta objektiv är snabbare, både bättre F värde o snabbare fokus

Att fasta objektiv skulle ha snabbare fokus är, IMO, en sanning med modifikation. Det är visserligen oftast betydligt mindre glas att flytta, men många gånger väljer man en billigare och långsammare variant av ultraljudsmotor i de fasta objektiven, särskilt de med lite kortare brännvidd. Vad gäller Nikon så är inte ens alla fasta objektiv uppgraderade med egen (ultraljuds)motor och då beror det i stor grad på kamerahuset hur snabbt det går. Jag har dock inte koll på D7000. Inbillar mig att den är hyggligt snabb, men inte lika snabb som (semi)proffshusen.

Permalänk
Permalänk

Ett snabbt 85mm objektiv (runt F1.8) borde vara ett bra komplement till 35mm objektivet du har. Alternativt ett 70-200mm 2.8 på monopod även om jag inte är ett fan av zoomobjektiv. Men du behöver definitivt ett snabbt objektiv för att få bra exponeringar.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Ja, det är riktat mot just Isle of Mans tighta gator.
Det är i juni, så förhoppningsvis så är det ljust och trevligt.
Ska kolla närmre på dem! Tack!

Handlar det specifikt om Isle of man och du kommer kunna stå riktigt nära så kanske du inte behöver så långa brännvidder som 70-200, utan skulle klara dig fint även med Sigma 50-150/2.8 HSM OS (eller ännu kortare) och det kan vara en fördel att komma ända ner till 50mm. Jag tror dock ändå att det är bra att vara rustad med "lite längre" brännvidder åxå och du har ju trots allt din 18-105:a (och 35:a) om det skulle bli riktigt nära.
Värt att notera är att Sigma 50-150 är anpassad för kamerahus med APS-C-sensor och inte kommer att funka så bra om du i framtiden skulle skaffa kamera med "fullstor" sensor.

Permalänk
Medlem

Ett tips, utöver objektivtips, är att redan nu börja öva på att panorera och att folja motiv på ett mjuk och snyggt sätt. Ställ dig vid nån väg/cykelbana/motorbana/travbana (ja, vad som helst med rörliga motiv som kan vara substitut för motorcyklar) och öva.

Permalänk
Medlem

Tack! Ken kan man alltid lita på!

Skrivet av Den_Samme:

Ett snabbt 85mm objektiv (runt F1.8) borde vara ett bra komplement till 35mm objektivet du har. Alternativt ett 70-200mm 2.8 på monopod även om jag inte är ett fan av zoomobjektiv. Men du behöver definitivt ett snabbt objektiv för att få bra exponeringar.

Varit sugen på 85mm länge, så kanske det kanske!

Skrivet av dumbo:

Handlar det specifikt om Isle of man och du kommer kunna stå riktigt nära så kanske du inte behöver så långa brännvidder som 70-200, utan skulle klara dig fint även med Sigma 50-150/2.8 HSM OS (eller ännu kortare) och det kan vara en fördel att komma ända ner till 50mm. Jag tror dock ändå att det är bra att vara rustad med "lite längre" brännvidder åxå och du har ju trots allt din 18-105:a (och 35:a) om det skulle bli riktigt nära.
Värt att notera är att Sigma 50-150 är anpassad för kamerahus med APS-C-sensor och inte kommer att funka så bra om du i framtiden skulle skaffa kamera med "fullstor" sensor.

Har redan ett 50-155 (eller 55-150 va det kanske?) så då kanske ett sigma är lite onödigt eller?
Äveon om kitobjektivet inte är något vidare.

Skrivet av dumbo:

Ett tips, utöver objektivtips, är att redan nu börja öva på att panorera och att folja motiv på ett mjuk och snyggt sätt. Ställ dig vid nån väg/cykelbana/motorbana/travbana (ja, vad som helst med rörliga motiv som kan vara substitut för motorcyklar) och öva.

Ja, det är absolut ett måste!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Att få "fri sikt" mellan kameran och motivet bland en hoper av folk som trängs å bökar samt skymmer gäller det att ha vassa armbågar å placera sig livsfarligt nära banan. Att försöka följa en MC i 200 knyck med zoomen å fokus under ovanstående förhållanden tror jag blir svårt/omöjligt. Bättre då att förinställa en position på banan å knäppa när motivet dyker upp just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Att få "fri sikt" mellan kameran och motivet bland en hoper av folk som trängs å bökar samt skymmer gäller det att ha vassa armbågar å placera sig livsfarligt nära banan. Att försöka följa en MC i 200 knyck med zoomen å fokus under ovanstående förhållanden tror jag blir svårt/omöjligt. Bättre då att förinställa en position på banan å knäppa när motivet dyker upp just där.

Ja, låsa focus är nog ett måste i snabba kurvor etc.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Fördelen med en längre tele (100mm+), utöver att du kommer närmre motivet, är att perspektivet trycks ihop ofta med god bokeh, vilket gör att motivet isoleras från sin omgivning.

Kort skärpedjup kan vara både en nackdel och en fördel, beroende på vad man vill uppnå.

Tror man bör vara van telefotograf för att VETA vilken brännvidd som gör sig bäst på ditt uppdrag.
Som sagts ovan, övning ger färdighet, prova med det du har nu, gå ut på stan å plåta trafiken, zooma, panorera, fokusera, olika slutartider å bländare... Ja du vet! Ett stativ (monopod) är aldrig fel vid telefotandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Har redan ett 50-155 (eller 55-150 va det kanske?) så då kanske ett sigma är lite onödigt eller?
Äveon om kitobjektivet inte är något vidare.

Om det är ett kitobjektiv är det inte så sannolikt att det börjar på 50 eller 55mm. De brukar börja på ca 18mm. Du skrev 55-105 i din första post och jag utgick från att det var en felskrivning för 18-105. 18-105 är nämnligen en av Nikons zoomar som sålts som kitobjektiv.
Men, ja, om ditt objektiv verkligen är 50-150 eller 55-150 kan det vara lite onödigt ja. Sigmat lär visserligen vara både skarpare och ha snabbare AF, men brännvidden är ju typ samma. Det är kanske rent av onödigt med ett 70-200 åxå, om man ser till brännvidden enbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om det är ett kitobjektiv är det inte så sannolikt att det börjar på 50 eller 55mm. De brukar börja på ca 18mm. Du skrev 55-105 i din första post och jag utgick från att det var en felskrivning för 18-105. 18-105 är nämnligen en av Nikons zoomar som sålts som kitobjektiv.
Men, ja, om ditt objektiv verkligen är 50-150 eller 55-150 kan det vara lite onödigt ja. Sigmat lär visserligen vara både skarpare och ha snabbare AF, men brännvidden är ju typ samma. Det är kanske rent av onödigt med ett 70-200 åxå, om man ser till brännvidden enbart.

Ah, haha. Såg helt fel. 18-105 ska det vara. Använder aldrig det! ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Det har redan nämnts flera goda alternativ (fast brännvid, ev låst fokus) Du bör öva så mycket du kan på rörliga mål innan du åker ner.
Att låta en vän köra bil fram och tillbaka i 90kmh eller högre är en bra start, hur många bilder/sek klarar huset?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Ah, haha. Såg helt fel. 18-105 ska det vara. Använder aldrig det! ^^

Om du är osäker på vilken teleglugg du behöver kan du ju prova din 18-105 för att bedöma om/hur mycket mer än 105 du behöver. Att du inte använder den kan jag förstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det har redan nämnts flera goda alternativ (fast brännvid, ev låst fokus) Du bör öva så mycket du kan på rörliga mål innan du åker ner.
Att låta en vän köra bil fram och tillbaka i 90kmh eller högre är en bra start, hur många bilder/sek klarar huset?

Bor precis brevid en 90 väg
Den klarar 6 FPS

Skrivet av jookeer:

Om du är osäker på vilken teleglugg du behöver kan du ju prova din 18-105 för att bedöma om/hur mycket mer än 105 du behöver. Att du inte använder den kan jag förstå

Ja, ska höra med mina vänner som också fotograferar om jag kan pröva och låna deras objektiv

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Om du siktar på ett 70-200 så testade jag ett Nikon och jämförde mot mitt Tamron idag.

Tamronet har visserligen ingen stabilisering men för stilbild funkar det imo ändå och för video skulle jag inte direkt frihanda på 200mm hur som helst.
Det går att få så lågt som 3000kr begagnat med lite tjat.

Nikonobjektivet var också trevligt men lite tungt för min smak om än lite bättre byggt. Saknade iofs den stora fokusringen från Tamronet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Om du siktar på ett 70-200 så testade jag ett Nikon och jämförde mot mitt Tamron idag.

Tamronet har visserligen ingen stabilisering men för stilbild funkar det imo ändå och för video skulle jag inte direkt frihanda på 200mm hur som helst.

Gamla versionen utan stabilisering av Tamron 70-200/2.8 har ganska långsam och osäker/tvekande autofokus. Åtminstone betedde sig både min D70 och D300 nästan som en kamera med kontrastdetekterande fokus med den monterad. Hittar nästan rätt och sedan jagar den lite fram och tillbaka. Lite lite front- och lite bakfokus innan den till slut hittar rätt. Även utan detdär "tvekandet" skulle den ha problem att hänga med då det är en rätt långsam DC-motor som sitter i den.
Jag skulle definitivt passa på den om det stod motorcyklar på korta avstånd på menyn.
Optiskt är det dock fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Bor precis brevid en 90 väg
Den klarar 6 FPS

Ja, ska höra med mina vänner som också fotograferar om jag kan pröva och låna deras objektiv

Då bör det fungera ganska bra.
Nu vet jag inte vilka fotobutiker du har i krokarna men ofta kan man hyra optik.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Då bör det fungera ganska bra.
Nu vet jag inte vilka fotobutiker du har i krokarna men ofta kan man hyra optik.

Hur funkar det med försäkring på objektiv och sådant?
Om man hyr dvs.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Sigma 50-150/2,8 EX DC APO OS HSM
Det motsvarar ungefär 70-200 på FF.

Har det själv på min D7100 och jag fotograferar sport.
Fokuserar snabbt och exakt och ger en väldigt bra kvalité.
50-150 är inte vanligt, men börjar popa upp lite mer, då det efterfrågas lite mer på marknaden.
Om du VET med om att du kommer uppgradera dig till FF i framtiden, så ta 70-200.
Annars 50-150, då det är mer användarvänliga "längder" för andra saker också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

In och berika dig med resten av dårarna på www.sporthoj.com - Finns massa fotografer på alla nivåer där!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinJi:

Sigma 50-150/2,8 EX DC APO OS HSM
Det motsvarar ungefär 70-200 på FF.

Har det själv på min D7100 och jag fotograferar sport.
Fokuserar snabbt och exakt och ger en väldigt bra kvalité.
50-150 är inte vanligt, men börjar popa upp lite mer, då det efterfrågas lite mer på marknaden.
Om du VET med om att du kommer uppgradera dig till FF i framtiden, så ta 70-200.
Annars 50-150, då det är mer användarvänliga "längder" för andra saker också.

Hmm, det kanske hade varit något!

FF blir det nog i framtiden, men är ute efter något för nutiden!

Skrivet av Robban75:

In och berika dig med resten av dårarna på www.sporthoj.com - Finns massa fotografer på alla nivåer där!

Haha, trodde de bara tog halvkassa bilder på deras halvfjolliga japshojar (;)) med deras iphones och gopros
Får ta och kolla där också!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Haha, trodde de bara tog halvkassa bilder på deras halvfjolliga japshojar (;)) med deras iphones och gopros
Får ta och kolla där också!

Vad är bättre alternativ när du vill filma från hoj och/eller förare? (i mer än 6 fps)

Vid en snabb titt på iomtt så näms bl.a. "Honda Racing" och "Yamaha Superbike at TT 2015".
Kanske säkrast att du undviker hela eventet, så du inte råkar se massa japshojar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad är bättre alternativ när du vill filma från hoj och/eller förare? (i mer än 6 fps)

Vid en snabb titt på iomtt så näms bl.a. "Honda Racing" och "Yamaha Superbike at TT 2015".
Kanske säkrast att du undviker hela eventet, så du inte råkar se massa japshojar?

Inte så intresserad av filma. Men bilder kommer det bli.

Italienskt ska det va!
Och lite skillnad på rally/motogp japs än en vanlig gixxer,ninja etc

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av WinJi:

Sigma 50-150/2,8 EX DC APO OS HSM
Det motsvarar ungefär 70-200 på FF.

Har det själv på min D7100 och jag fotograferar sport.
Fokuserar snabbt och exakt och ger en väldigt bra kvalité.
50-150 är inte vanligt, men börjar popa upp lite mer, då det efterfrågas lite mer på marknaden.
Om du VET med om att du kommer uppgradera dig till FF i framtiden, så ta 70-200.
Annars 50-150, då det är mer användarvänliga "längder" för andra saker också.

Håller med... har samma objektiv och har kört det både på d7000 och d7100. 70-200 är inte speciellt flexibelt på DX.

Jag har aldrig fotat motorcyklar dock. Samtliga nedan tagna med d7000 och sigma 50-150/2.8 OS HSM. Den sista bilden är precis en sån där jag står i en kurva där en cyklist kommer in... den är på 50mm och då får jag tom backa flera steg på trottoaren.... har hade 70mm varit alldeles för tajt. 50-150 är imo en flexibelt omfång och är precis så på gränsen så att man oftare klarare sig utan byte i tid och otid - å andra sidan hade jag nog velat ha lite störra säkerhetsavstånd om de hållt 200 km/h. Fast de kör väl knappast 200 i kurvan?

Dock så får man notera att alla mina motorbilder typiskt tas vid 1/60 - 1/80s vilket innebär att bländaren hamnat kring f/7-f/9 eller så på dagen... och f/2.8 är således inte nödvändigt I princip hade mitt 18-200 fungerar också som budgetaltrenativ.

Permalänk
Medlem

Jag använder Sigmas 150mm 2.8 macro glugg till rallyfoto. Snabb och ljusstark.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Jag använder Sigmas 150mm 2.8 macro glugg till rallyfoto. Snabb och ljusstark.

Skickades från m.sweclockers.com

Men till motorsport/Aktion ?
Jag själv hade inte orkat vara låst till enbart 150mm

Långsamt/osäker autofukus är några
saker jag upplevde med Sigmas 150mm 2.8 macro glugg när jag lånade ett sådant i en vecka.

Sigma`s 50-150/2,8 har jag läst mycket väl om, men ej testat det än.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]