Hur minska storlek på avi-fil?

Permalänk
Medlem

Hur minska storlek på avi-fil?

Hejsan alla videofils experter!

Jag kan ingenting om detta, så det finns risk att detta redan diskuterats i en tidgare tråd. Peka gärna till de är ni snälla.

Jag har en Panasonic dv-kamera, som spelar in till band. Banden läser jag över till datorn via usb.
Filerna är stora, 15GB för en timmes video. Och videoformatet i avi-filen kan inte läsas av alla enheter hemma.

Det måste gå att koda om videoformatet på något sätt, så att filerna blir mindre och kan läsas av alla enheter (min Tvix M6500A).

Min fråga är hur gör jag, vad för program använder jag och vad kallas det?

Tack!

Permalänk
Medlem

Handbrake brukar ofta komma på tal när det handlar om att koda om video. Jag brukar själv använda det.
Koda om till H.264 och välj en bitrate som ger lagom förhållande mellan filstrolek och bildkvalitet.
Det finns en hel del guider och dokumentation ang. handbrake på nätet.

Permalänk

Tanka ner veedub samt en XVID codec, då kan du compressa den lätt samt göra om den till annat format.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Även jag säger h.264 och handbreak.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Handbrake

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Handbrake brukar ofta komma på tal när det handlar om att koda om video. Jag brukar själv använda det.
Koda om till H.264 och välj en bitrate som ger lagom förhållande mellan filstrolek och bildkvalitet.
Det finns en hel del guider och dokumentation ang. handbrake på nätet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Även jag säger h.264 och handbreak.

Skrivet av biorrith:

Handbrake

Och då får jag väl med komma in som fjärde stämma, och med rekommendera handbreak!

Det är ett kanonprogram, kanske lite svårt i början med alla inställningar, men det finns ett överflöd med guider på nätet till hjälp. Så... vill man, så kan man. Och kan man, så ska man

Fastnar du.. så läs, skapa trådar & fråga, så löser det sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]