Varför körsbär? (switchar, tangentbord)

Permalänk
Avstängd

Varför körsbär? (switchar, tangentbord)

Ja, helt kort, varför Cherry switchar? ni som vet, alltså.

Fråga därför att jag för en tid sedan fan en trasig nummerpadda

som visade sig ha sådana när jag skruvade isär den, jag använder i stort sett aldrig numpad, men funderat en tid på att använda den som gaYminpad komplement om jag får igång det, kort sagt är det lönt?

Har inte hunnit felsöka den ännu, men tror det är någon av IC-kretsarna så det förefaller rimligt att laga tror jag. Behöver ny kontakt och skit också så snart jag fixat en riktig lödstation (min nuvarande blir för het, inte lönt kosta på den mer nu, den får bli grovlödstation)...

Frågar också för att mitt gamla GaYmingbord just gått sönder, visade sig nästan omöjligt att få det bra igen, för skadat när jag skruvade isär det tror jag och jag är inte nöjd med tunnfilmsknapparna (Det var dyrt så jag har ärligt talat förväntat mig mer av det...).

(Spelbög och grafiknörd om ni behöver veta det... )

Edit, kanske någon öl för mycket men jag hoppas att ni fattar något i allafall...

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Därför att Cherry har varit den enda tillverkaren av mekaniska brytare som har gjort någon marknadsföring i Sverige och EU. Det finns inget vettigt alternativ (förutom kanske en eller två udda) på marknaden idag.

IMHO så är Topre's brytare mycket skönare och allmänt bättre. Tyvärr säljer de främst i Asien.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Avstängd

Tackar för bra svar, nu blev jag litet klokare.
Sitter som sagt och funderar över det perfekta tangentbordet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är mycket personligt vad man tycker om. Bästa tips jag kan ge - gå och testa själv om du har möjlighet.

Själv tycker jag nog scissor-switch är absolut skönast - men de kommer tyvärr aldrig med rollover och de slits ut efter ett par år vanligtvis.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Har kännt på många brytare, Cherry MX är knappast de bästa, däremot e de helt ok. Bäst gillar jag nog IBM's Capacitive Buckling springs, Topre Type-S kommer på andra plats och tredje bäst är Alps Complicated Blue.

Permalänk

Körsbärs Gröna+svorak är bäst.

Permalänk
Medlem

Vad är det för en numpad? Är den tillverkad av Cherry, eller står det Kinesis eller Genovation på den? Om något av de två sistnämnda så kan den vara programmerbar, och då kanske programmerad att ge speciella koder istället för nummer. Du behöver dessutom Num Lock på för att få nummer...

Cherry MX är intressanta för custom-tangentbord därför att de är trevliga att bygga tangentbord med. Antingen montera varje brytare i en metallplatta (1.5 mm, 14×14 mm kvadratiskt hål) eller i ett kretskort eller både och.

För att du ska kunna få N-key rollover, vilket man vill ha i ett speltangentbord, så måste det finnas en diod för varje brytare eller en ledare från varje brytare till microcontrollern Äldre tangentbord kan ha en diod inuti brytaren, då den syns genom ett litet fönster i brytaren. I nyare tangentbord är det vanligare att dioder är ytmonterade på kretskortet.

Det är flera som har byggt om Belkin/Razer Nostromo-spelcontroller med Cherry MX-brytare förresten. På dem har varje brytare en lina var till controller-kretsen, har jag för mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Tack för infon!

Har den inte här där jag är just nu, men var tillverkad i Tawan vad jag minns så det skall vara litet bättre grejer.

Hittade ingen kontakt till det just nu, men skall testa löda dit en miniDIN sedan och labba litet med det.
Tror det är något mer fel på det då man märkt det med en lapp där det stod "trsig" i ett tidigare liv, tror den gått ihop med en flygdator för någon typ av räkningsprogram ombord på en helikopter, verkar vara någonting gubbarna där byggt själva men numpaden ser fabriksgjord ut. (Flygdatorerna tog de med sig...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number