Skrivet av Sir. Haxalot:
Problemet har ju blivit att det är för många bilar idag som klarar miljöbilsklassningen. Många fördelar fungerade när det var en mindre skara som köpte miljöbilar, men när man kan få en miljöbils klassad disel på 160-180hk så finns det ingen anledning att inte köpa miljöbil för majoriteten av konsumenterna.
Absolut. Självklart ska miljöbilsdefinitionen uppdateras allt eftersom bilarna blir bättre på detta. Framför allt kanske man inte ska klassa stora och tunga bensinbilar (ofta med turbo) som miljöbilar bara för att möjligheten finns att köra dom på etanol. De som faktiskt kör på etanol kanske, men det är inte många. Dieselbilarna släpper ju faktiskt ut ganska lite i jämförelse med dessa, men även där borde förstås definitionerna uppdateras så att det bara är kanske 10% av bilarna som når upp till att bli miljöbilar.
Skrivet av Sir. Haxalot:
Det där är tyvärr inte riktigt sant i dagsläget. Problemet är att det fortfarande finns väldigt mycket elproduktion från smutsiga källor (framförallt kol), speciellt extra förbrukning.
Ja, det är ett problem. Inte ett så stort problem i Sverige dock då i princip all vår el kommer från antingen förnybara källor som vattenkraft, eller kärnkraft, som inte ger några direkta utsläpp av koldioxid. I en del andra länder ser det värre ut dock. Kolkraft är inte bra någonstans men det är få länder som förlitar sig på kolkraft till stor del och även med 100% kolkraft så släpper en elbil ut ganska mycket mindre än en bensinbil i drift. Ett stort stationärt kraftverk är mycket lättare att få effektivt än ett litet som man måste kunna dra runt på liksom. En stor del av elbilens utsläpp kommer dock ifrån batteritillverkningen och den kommande skrotningen av batterierna, men inte ens med det medräknat så når man upp till en bensinbils utsläpp sammantaget.
Citat:
Om man kollar på Teslas hemsida t. ex. så jämför de med en bil med 45 pounds of co^2 på 40 miles. Det blir ~300g/km (förmodligen amerikansk muskelbil, typ Ford mustang), medans moderna bilar är närmare 100g/km. http://my.teslamotors.com/goelectric#electricity
Det kan vara så att Tesla inte bara tittar på de direkta utsläppen från avgasröret så som vi gör när vi beräknar utsläpp men det kan också vara så att de tittar på en hyfsat normalstor amerikansk bil. 300g/km betyder en bensinförbrukning på ungefär 1,25 l per mil (då 0,5l/mil ger 120g/km) vilket inte är direkt jättemycket utan typ som en Volvo som inte har en liten motor. Sen att en modern bil ligger på 100g/km är att ta i ganska ordentligt. Jag har en bil som på pappret ska ligga på 99g/km men på pappret har den också en bensinförbrukning på typ 0,4l/mil och i verkligheten ligger jag över 0,6 trots att jag försöker köra lugnt och "ekologiskt" och så, vilket betyder närmare 150g/km, och det är för en extremt klen och liten bil. Tittar man på hur bilparken ser ut i Sverige så ligger vi sannolikt bra mycket närmare 300g än 100g/km i verkliga utsläpp.
Citat:
Visserligen så har vi väldigt ren elproduktion i Sverige, men elbilar är inte en universell lösning om man inte ser till att man kan täcka den extra elförbrukningen med miljövänliga källor. Någonting som inte blir lättare när man gärna pratar om att stänga kärnreaktorer utan några praktiska exempel på hur man ska lyckas täcka upp för det (som inte bygger på importerad rysk gas eller kolkraft).
Jo det är ett problem. Elbilar är inte en universallösning som innebär att man kan fortsätta som förut och bara vänta lite längre vid tankning men de kan vara en del av en lösning. Jag tror dock att vi måste komma till insikten att vi inte kan fortsätta åka runt ensamma i stora tvåtons-klumpar bara för att vi vill ta oss någonstans. Först då kan man börja titta på helhetslösningar för samhällens transportbehov.
Jag gillar att ha bil då det ger en väldigt frihet osv. och dessutom tjänar jag så mycket tid på min dagliga pendling att jag får tillbaka en relativt stor del av kostnaden på skatten, men samtidigt inser jag ju hur förkastligt det är. Jag kör mot merparten av trafiken i min pendling så jag behöver inte sitta i köer så mycket men jag ser ju köerna åt motsatt håll och de består av tusentals bilar till 99% med en person i varenda dag som knappt rör sig framåt. Detta på en väg där det går pendlingståg (relativt) parallellt med vägen varje kvart. Jag kan inte se hur man kan göra det valet varje dag, att ta bilen och sitta åtminstone en timme i kö för att man inte vill ta tåget i en kvart och typ kunna ta en tupplur eller surfa lite eller kanske sätta igång med jobbet. Dessutom får man betala trängselskatt och dyra parkeringsavgifter när man kommer fram. Samtidigt gör jag ju det valet själv varje dag (visserligen utan trängselskatt, parkeringsavgifter eller köer) så jag kan väl inte säga så mycket.
Det stora problemet för min del är att både min bostad och mitt arbete inte ligger så bra till kollektivtrafikmässigt, jag får byta flera gånger mellan linjer som inte matchar varandra så det blir långa väntetider utomhus och blir det något strul (vilket det blir lite oftare än hälften av gångerna) så missar jag något byte och blir direkt minst tjugo minuter försenad. Detta till en kostnad likvärdig med bensinkostnaden för att pendla med bilen (som förstås också har andra kostnader, men de hade jag haft ändå om jag hade behållit bilen oavsett pendlingsmetod) och på en och en halv timme om allt går som det ska istället för de tjugo minuter det tar med bilen.