Katt spillde vatten på tgb. Visa knappar dubbelregistreras, finns det något att göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Katt spillde vatten på tgb. Visa knappar dubbelregistreras, finns det något att göra?

Hej,
min katt välte ut mitt glas vatten och lite kom på tangentbordet. Dagen efter så är det vissa knappar som dubbelregistreras eller att den trycker på någon knapp utan att jag gör det själv. Finns det något att göra eller måste man köpa nyttt?

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Snuken:

Hej,
min katt välte ut mitt glas vatten och lite kom på tangentbordet. Dagen efter så är det vissa knappar som dubbelregistreras eller att den trycker på någon knapp utan att jag gör det själv. Finns det något att göra eller måste man köpa nyttt?

Låt bli att använda våt elektronik och plugga ur så snabbt som möjligt. Sedan låt stå och torka i ett par dagar. Nu är det ett tangentbord så du borde ha vänt det upp och ner efter att ha pluggat ur det. Nu kanske det är försent, så ja det kanske blir till att köpa ett nytt tangentbord. Det får tiden utvisa.:)

HTPC:Intel Core i5 2500/ AsRock H67M/ HD6950 / 4gb / Samsung 830 120 och ett gäng hårddiskar / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPEL-PC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Första felet du har gjort är att använda tangentbordet igen innan det hade torkat ordentligt det kan mycket väl vara därför som det inte fungerar som det ska. Ryck ut det ur datorn igen och sedan lägg det ovanpå ett element ett dygn eller så för att vara säker på att all vätska försvinner. Har du tur så börjar det att fungera igen men har du otur så är skadan redan skedd.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Dec 2010

Eller så öppnar man det och gör rent ordentligt. Är ingen raketvetenskap precis.

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Avliva katten? Hon har nu fått smak på att döda tangentbord hon kommer döda igen!

Är det bara rent vatten så tror jag nog det kommer fungera igen när det väl torkat ordentligt. Bara det inte hunnit ligga så länge så kontakter börjat ärja eller något men lite vatten på moderkort etc gör sällan någon skada (kör vattenkylning förvisso dejoniserat vatten)

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Nej vatten brukar INTE kunna förstöra ett tangentbord.

Är ditt av modell mekanisk, membran eller sax?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av oqvist:

Avliva katten? Hon har nu fått smak på att döda tangentbord hon kommer döda igen!

Är det bara rent vatten så tror jag nog det kommer fungera igen när det väl torkat ordentligt. Bara det inte hunnit ligga så länge så kontakter börjat ärja eller något men lite vatten på moderkort etc gör sällan någon skada (kör vattenkylning förvisso dejoniserat vatten)

Varför ska han avliva sin katt??

Nog det dummaste jag läst på detta forum.

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 240EX RGB ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ NZXT H440W Silent Ultra New Edition ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Snuken:

Hej,

Låt det torka ett dygn eller mer till. Har upplevt samma problem med men när det varit helt torrt har det fungerat som vanligt igen. Tar bara lite längre tid än man kan tro. Jag körde mitt i ugnen på 50 grader ett tag för att snabba på torningen.

Burk: MB MSI MPOWER CPU Delid 4790k @ 5Ghz Kyl NZXT Kraken X61 RAM 32GB @ 2400Mhz Låda Jonsbo W2 Silver SSD 512GB Samsung EVO850 SSD 256 GB Samsung EVO840 SSD 128GB Samsung EVO840 GPU Palit Gamerock (Premium bios flashad) GTX 1080 Kringutrustning: Skärmar Asus PB278Q + 2st Benq GW225S DAC AudioEngine D1 Lurar Beyerdynamic DT770 Mus Logitech G403 Wireless KB Logitech G810 Skärmstativ ARCTIC COOLING Arctic Z3 Mic Antlion Modmic V4 AMP FX-Audio FX502A Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av fermia:

Nyvaken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av fermia:

Jag tror det där var ett så kallat skämt.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skogen
Registrerad
Nov 2001

Vad du kan göra? Du kan köpa en ny bättre katt. Denna verkar inte klara datorer. Det andra du kan göra, är att låta tangentbordet torka. Det göra det själv. Har du tryckluft kan du blåsa lite med det, låta torka någon dag. Osv. sen kommer det fungera igen.
God fortsättning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2010

Lägg in tagentbordet i ugnen på typ 50C å låt det ligga där ett tag. Då dunstar vattnet men tagentbordet tar ingen skada. Annars har det blivit kortis å då blir det nytt

- Its all about the game