Fundering kring rengöring av Polariseringsfilter

Permalänk
Medlem

Fundering kring rengöring av Polariseringsfilter

Hej!

Jag köpte ett polariseringsfilter på Tradera. Det fungerar fint och är repfritt MEN det snurrar _otroligt_ trögt. Känns som man ska vrida sönder det nästan, eller att man vrider sönder gängorna om det sitter i objektivet.

Tänkte att jag skulle försöka fixa till den biten, men är lite osäker på hur jag ska gå till väga med rengöring. Någon som har några bra tips?

Det är av denna modell: Länk.

Permalänk
Medlem

Beror på orsaken, kan vara stött i kanten å då är det näst intill omöjligt att fixa eller så kan det finnas intorkat skit/olja i gängorna isf prova några droppar isopropanol å se om det löser sig sas.

Be säljaren ta tillbaka köpet eftersom varan är defekt. Kolla sen ebay efter nåt som funkar - köp inte nåt budgetskit utan ta ett känt märke.

Permalänk
Medlem

Eller så har du paj gänga på objektivet..

Man ska inte skruva om det går trögt, stor risk att förstöra de fina gängorna ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det går fin-fint att skruva filtret in i objektivet. Det är själva filtret som inte går så bra att snurra på för att justera polariseringseffekten.

Jag kan inte skicka tillbaks det då det gått en månad eller två, la det åt sidan och tänkte att "det fixar jag senare". :S

Ska testa med isopropanol, men tar gärna emot fler handfasta tips för problemet.

Köpte detta exemplar ganska billigt, 100kr, men det är nypris över 500 då det är ganska stort, 77mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Hej!

Jag köpte ett polariseringsfilter på Tradera. Det fungerar fint och är repfritt MEN det snurrar _otroligt_ trögt. Känns som man ska vrida sönder det nästan, eller att man vrider sönder gängorna om det sitter i objektivet.

Tänkte att jag skulle försöka fixa till den biten, men är lite osäker på hur jag ska gå till väga med rengöring. Någon som har några bra tips?

Det är av denna modell: Länk.

Skrivet av JoeliusCeasar:

Det går fin-fint att skruva filtret in i objektivet. Det är själva filtret som inte går så bra att snurra på för att justera polariseringseffekten.

Jag kan inte skicka tillbaks det då det gått en månad eller två, la det åt sidan och tänkte att "det fixar jag senare". :S

Ska testa med isopropanol, men tar gärna emot fler handfasta tips för problemet.

Köpte detta exemplar ganska billigt, 100kr, men det är nypris över 500 då det är ganska stort, 77mm.

Min personliga uppfattning är att polariseringsfilter ska vara rätt tröga att vrida.

Och är det ett helt nytt filter, så många gånger ska det "köras in" helt enkelt vridas fram o tillbaka tills allt hittar sin plats.

En annan sak, och en gissning är att den som ägt den innan tappat det, och kan ha satt samman fjädern på "lite fel spår"
Jag har själv gjort så, och då blev det exakt som du beskriver.

Jag tog helt enkelt ut fjädern tryckte in den ordentligt i rätt spår, så blev det bra.

A l t kan du ta ut fjädern och trycka samman den lite lite lite lite försiktigt, och sen prova igen ( "fjädern" är ju som en kolvring på en kolv, men det går att pressa den lite)

Rengöring med isopropanol är ett väldigt bra tips, när det gäller att göra rent glas finns det inget bättre. Jag skapade själv en tråd om ämnet isopropanol och det bör finnas i allas hem

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har flera polarisationsfilter i bl. 77mm gänga, Hoya, B+W, Tiffen, Fotga osv. Inget av filtrena är tröga att vrida. Varken som nya eller efter några år. Man behöver inte öht ta i. De sitter på plats och vrider sig inte själva men som sagt, inte ens nära att vara tröga.

Du ska akta dig för vätskor i gängan då det finns på vissa en uv-skiva och en polskiva som skapar utrymme mellan. Där vill du inte ha vätska.

Kolla för säkerhets skull om du har en eller två skivor på ditt filter.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Isopropanol är visserligen en vätska (alkohol) men dunstar rätt fort även om den blir "instängd".
Min erfarenhet är att alkohol har mycket kort halveringstid, speciellt i jultider.
Tomtenissar är där å tullar säger tomtefar.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Skog1s; Jag kan förstå att det finns en vits att de ska vara lite tröga, såklart. Det är dock ganska uppenbart att det är något fel med detta exemplar dock, väldigt trögt! Hur går man till väga för att få fram fjärdern?

Holck; Tack för varningen! Det verkar vara en skiva på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Isopropanol är visserligen en vätska (alkohol) men dunstar rätt fort även om den blir "instängd".
Min erfarenhet är att alkohol har mycket kort halveringstid, speciellt i jultider.
Tomtenissar är där å tullar säger tomtefar.

Tänkte främst på att en del drar fram wd40/5-56

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM