Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
AlienInsideStudios
Registrerad
Dec 2012

Render på utskrifter från skrivare

Gott nytt 2015!

Jag inleder det nya året med nya problem...
Jag har alltid fått dessa "ränder" som jag tror kan komma från skrivhuvudet på min skrivare.
Jag försöker skriva ut ett skivomslag på fotopapper men jag får jämnt dessa förbannade linjer.

Någon som vet hur man kan lösa detta problem? Skrivaren är en: HP Photosmart "allt-i-ett skrivare" B109" (ej trådlös).

Detta är mitt problem:

Tacksam för snabba svar!

Mothership: I7 4770k @ 4.3GHz/1.23v | GPU: GTX 980 4GB | Mobo: Z87mx-d3h | RAM: BallistiX Sport 24GB | Kylare: H40 |

Studio: I7 4770k @ 4.3GHz/1.28v | GPU: GTX 970 4GB | Mobo: MPOWER MAX | RAM: BallistiX Sport 32GB | Kylare: NH-D14 |

Min musik hittar du på: AlienInside || OnePlus One 3 ägare!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det brukar bli så om skrivarhuvudet har täta munstycken, du får byta huvud eller försöka rengöra det tex genom att "blöta upp det" med tvättsprit.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
AlienInsideStudios
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar bli så om skrivarhuvudet har täta munstycken, du får byta huvud eller försöka rengöra det tex genom att "blöta upp det" med tvättsprit.

Har provat med vatten... Spolat varmvatten och låtit den stå i en burk med vatten över natten för att lösa upp bläck. Hade problem med att svarta bläckpatronen inte fungerade, fungerade efter denna "vattenbehandling" men dessa ränder har funnits i ca. 2 år men aldrig orkat lösa problemet. Ränderna återkommer med ca. 85mm mellanrum.

Mothership: I7 4770k @ 4.3GHz/1.23v | GPU: GTX 980 4GB | Mobo: Z87mx-d3h | RAM: BallistiX Sport 24GB | Kylare: H40 |

Studio: I7 4770k @ 4.3GHz/1.28v | GPU: GTX 970 4GB | Mobo: MPOWER MAX | RAM: BallistiX Sport 32GB | Kylare: NH-D14 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Brukar finnas ett rengöringsprogram som du kan köra som följer med drivrutinerna. Testa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
AlienInsideStudios
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Kiane:

Brukar finnas ett rengöringsprogram som du kan köra som följer med drivrutinerna. Testa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen skillnad...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Kan också bero på ojämn matning av pappret om det är en bläckstråle skrivare. Kontrollera matarhjulen, kolla även om något annat kan ligga i skrivaren och störa matningen.

Edit:
Såg nu på bilden att ränderna kanske matas ut parallellt?
I så fall så kan det vara bläckpatronen som sveper ojämnt, den brukar drivas av en motor och kuggad rem.

Om man rullar hop en del av pappret så att två ränder som ligger bredvid varandra möts så kan man se vilken diameter hjulet eller valsen har som troligen orsakar felet.

Less is more

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Iggesund
Registrerad
Okt 2002

som det verkar har du flera vertikala linjer på pappret. Och det kan bero på att det blir olika tryck eller avstånd till pappret för patronerna när dom åker över pappret.

Har du tur och du ringer till HP och pratar med dom om saken så kanske dom kan fixa till det åt dig. Kommer inte ihåg i huvudet nu hur lång garanti dom har.
Jobbade på HP för några år sedan. Och hade du ringt på en gång så hade du förmodligen fått en ny skrivare. Men eftersom du har dragit ut på det så länge som du har gjort så är det inte säkert att det blir så nu. Men har du tur och får prata med rätt person så kanske dom kan fixa det i alla fall.

Var personen som ringde till mig när jag jobbade där trevlig mot mig så gjorde man det där lilla extra för dom, även om det kanske inte alltid var inom garanti tiden.

Här kan du kolla hur det ligger till med garantin
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/weInput?cc=se&lc=sv