Installera Kali Linux enbart på en USB sticka?

Permalänk
Medlem

Installera Kali Linux enbart på en USB sticka?

Tjena
Jag undrar om man kan installera Kali Linux enbart på en USB sticka så att inte datorn blir påverkad. Om det går, kommer man senare kunna ta med stickan och köra den på någon annan dator också? Jag menar om jag installerar subterfuge på USB:n på en dator hemma och sen tar med den till skolan och sätter igång subterfuge där.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oskarz53:

Tjena
Jag undrar om man kan installera Kali Linux enbart på en USB sticka så att inte datorn blir påverkad. Om det går, kommer man senare kunna ta med stickan och köra den på någon annan dator också? Jag menar om jag installerar subterfuge på USB:n på en dator hemma och sen tar med den till skolan och sätter igång subterfuge där.

Ja skapar du en boot:able USB så är den plug-n-play såvida nätverket inte har limitationer på vilka maskiner som får ansluta (vanligt med skolnätverk och andra nätverk med autentiering).

Ingen aning vad Subterfuge är för spel men är det Singleplayer så är det nog inte några problem att spela det på en Boot:able USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja skapar du en boot:able USB så är den plug-n-play såvida nätverket inte har limitationer på vilka maskiner som får ansluta (vanligt med skolnätverk och andra nätverk med autentiering).

Ingen aning vad Subterfuge är för spel men är det Singleplayer så är det nog inte några problem att spela det på en Boot:able USB.

Så när jag kör in USB:n i dator och startar på den så ska jag installera linux på stickan? för om jag kör live så behåller jag ju inget när datorn startas om.
Vet inte om jag säger rätt nu men subterfuge är ett "hacking program".

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte använt Kali Linux men jag förmodar att det fungerar ungefär som i Puppy Linux, enligt denna sida kan man välja att boota Kali Linux och skapa en persistence utrymme på USB minnet som gör att man kan spara program och inställningar på USB minnet http://docs.kali.org/installation/kali-linux-live-usb-persist...

I Puppy Linux bootade man Puppy från USB i vanligt Live mode och sedan kunde man göra en persistence installation på USB minnet när man körde Puppy Live.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oskarz53:

Så när jag kör in USB:n i dator och startar på den så ska jag installera linux på stickan? för om jag kör live så behåller jag ju inget när datorn startas om.
Vet inte om jag säger rätt nu men subterfuge är ett "hacking program".

Du måste skapa en persistent partition på stickan på sidan om. Trodde det var underförstått. Finns massor med guider om du bemödar dig det jobbiga googlandet. Borde ta ca 5-10s för dig att hitta rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du måste skapa en persistent partition på stickan på sidan om. Trodde det var underförstått. Finns massor med guider om du bemödar dig det jobbiga googlandet. Borde ta ca 5-10s för dig att hitta rätt.

Är ny till detta ämne så det är rätt svårt att googla när man inte vet vad allt är och sökorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Nu har jag inte använt Kali Linux men jag förmodar att det fungerar ungefär som i Puppy Linux, enligt denna sida kan man välja att boota Kali Linux och skapa en persistence utrymme på USB minnet som gör att man kan spara program och inställningar på USB minnet http://docs.kali.org/installation/kali-linux-live-usb-persist...

I Puppy Linux bootade man Puppy från USB i vanligt Live mode och sedan kunde man göra en persistence installation på USB minnet när man körde Puppy Live.

Tack!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oskarz53:

Är ny till detta ämne så det är rätt svårt att googla när man inte vet vad allt är och sökorden.

Förslagsvis:
Live Linux USB persistent portable.
Eller något liknande. Tror Ubuntu communityn har en hel del.

Jag körde mycket portable grejer under min uppväxt då jag saknade en egen ordentlig dator.
Till exempel finns:
http://portablelinuxapps.org/

Bundla egna program? Gick smidigt att göra liknande grejer med Windows XP faktiskt.

Skrivet av oskarz53:

Använd citera flera för att citera flera, använd redigera för att lägga till om du redan skrivit ett inlägg och ett nytt dök upp under tiden.

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver säkerhetsverktygen som Kali Linux är byggt med så är det en onödigt fet och långsam distro att köra från USB-sticka.

Det finns till exempel Porteus som alternativ. Det är litet, galet snabbt och har en massa trevliga inställningsmöjligheter och persistence. Skulle verkligen rekommendera det om du är ute efter en funktionell Live distribution som inte är speciellt inriktad på säkerhetstestning (som Kali är).

Permalänk
Entusiast

Själv har jag en standard Arch installation på en 16 GiB USB-pinne.
Därtill har jag även installerat de olika verktygen som man själv behöver.
Jag har då de flesta verktygen för fil och diskräddning, samt några verktyg för att snoka runt i diverse nätverk (likt Kali)
Det bästa med Arch Linux är AUR (Arch User Repository). Kort och gott kan man säga att det som inte finns i AUR, finns inte till linux alls. (Med ytterst få undantag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Själv har jag en standard Arch installation på en 16 GiB USB-pinne.
Därtill har jag även installerat de olika verktygen som man själv behöver.
Jag har då de flesta verktygen för fil och diskräddning, samt några verktyg för att snoka runt i diverse nätverk (likt Kali)
Det bästa med Arch Linux är AUR (Arch User Repository). Kort och gott kan man säga att det som inte finns i AUR, finns inte till linux alls. (Med ytterst få undantag)

Ja AUR är underbart. Jag bygger ibland Porteus moduler ifrån AUR, inga problem alls. Kör även Arch på min desktop.

Det finns AlphaOS om man vill ha en Live-distro baserad på Arch.