Köpråd - mekaniskt tangentbord [Cherry MX Brown]

Permalänk

Köpråd - mekaniskt tangentbord [Cherry MX Brown]

Hej!
Nu är det dags för inköp av ett mekaniskt tgb.
Efter att ha provat lite olika så har jag bestämt mig för bruna brytare.

Dessa har jag tittat lite på:

https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-ultimate-keyboard/...

http://www.inet.se/produkt/6101897/qpad-mk-80-pro-gaming-mech... (vad är skillnaden mellan mk-80 och mk-85?)

http://www.inet.se/produkt/6110055/func-kb-460-gaming-keyboar... (finns tyvärr inte med bruna brytare)

Kom gärna med egna erfarenheter och förslag!

Jag vill egentligen inte betala mer än 1000kr men man får ju vad man betalar för och det blir ju bättre i längden med kvalitet, så föreslå utan att tänka så mycket på pengar.

Tack på förhand!

Permalänk

Undvik q-pad
CM tangentbordet är riktigt fint och bastant har själv ägt det och kan rekommendera det.

Vet att det är över din budget men ducky gör riktigt fina tangentbord även corsair.

Permalänk
Medlem

Hujj.
Jag har ett CM Storm QuickFire och rekomenderar det!

Inget handledsstöd, men kanske inte e något du prioriterar?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera QuickFire XT snarare än Ultimate.

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Undvik q-pad

Skrivet av Khers:

Jag skulle rekommendera QuickFire XT snarare än Ultimate.

Skulle ni kunna motivera?

Permalänk

Jag har hört att en del tangentbord i quickfire serien är tillverkade av Costar som gör riktigt bra tangentbord, t.ex. quickfire rapid och xt.
Däremot är andra tillverkade av något annat företag och håller inte riktigt samma kvalité, t.ex. quickfire tk och ultimate... Är detta något ni vet någonting om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Skulle ni kunna motivera?

Quickfire XT är ett tangentbord där du skulle kunna byta ut controllern och göra det programmerbart. Det har standardcaps som gör det lättare att hitta nya caps.

Skrivet av NybbTronio:

Jag har hört att en del tangentbord i quickfire serien är tillverkade av Costar som gör riktigt bra tangentbord, t.ex. quickfire rapid och xt.
Däremot är andra tillverkade av något annat företag och håller inte riktigt samma kvalité, t.ex. quickfire tk och ultimate... Är detta något ni vet någonting om?

Jag vet att costar har tillverkat quickfire xt. men har tyvärr inte hundra koll på de andra...

Permalänk
Medlem

Bytte nyss ut mitt MK-80 med blåa brytare mot ett K70 med Bruna. Qpad bordet var helt ok. Det var lättare och mycket plastigare än mitt K70. Anledningen varför jag bytte ut det var att jag själv varit klantig och spillt cola så att vissa switchar fastnade nere ibland. Så tyckte det var ett bra tillfälle för att testa något nytt.

Kan rekommendera K70 kostar visserligen 1200 men det är mycket bättre än MK-80 iallafall. Det är tyngre och stabilare. Ovansidan är gjord i metall med borstad finish. Tycker att det ligger bättre och är svårare att flytta än mitt MK-80 men det kanske bara är för att fötterna är nya. Gillar även att knapparna sitter uppe på tangentbordet istället för att de är nersänkta, det är lättare att rengöra mellan tangenterna då. Handledsstödet är bekvämare enligt mig, istället för bara plast så är det klätt med någon sorts läderimitation som är bekväm och ger bra grepp. Tycker själv att K70 är mer prisvärt än MK-80

Det ända som jag gillade mer på MK-80 var mediekontrollerna. Jag kunde lätt trycka Fn+F4 med tumme + långfiner. (Jag har små händer.) som är Pause på MK-80 med vänster hand. Visserligen har K70 dedikerade medieknappar men jag måste antingen flytta vänsterhanden över hela tangentbordet eller släppa musen. Ingen stor sak kanske men om man snabbt behöver pausa musik eller annat i ett game så kan det vara lite små störigt. Hjulet för volym är dock kanon. Hade ett sådant på ett Logitech G510 en gång och nuddade man volymhjulet så höjde/sänkte den på tok för mycket.

Finns ju även i RGB om man känner för att lägga de pengarna. Jag hade dock själv svårt att motivera det + att jag tyckte den nya Corsair "Trampstamp" Gaming logo var brutal äcklig.

Det sista du länkade bygger på samma stomme som Qpads tangentbord, därför de är väldigt lika.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Skrivet av All3z:

Bytte nyss ut mitt MK-80 med blåa brytare mot ett K70 med Bruna. Qpad bordet var helt ok. Det var lättare och mycket plastigare än mitt K70. Anledningen varför jag bytte ut det var att jag själv varit klantig och spillt cola så att vissa switchar fastnade nere ibland. Så tyckte det var ett bra tillfälle för att testa något nytt.

Kan rekommendera K70 kostar visserligen 1200 men det är mycket bättre än MK-80 iallafall. Det är tyngre och stabilare. Ovansidan är gjord i metall med borstad finish. Tycker att det ligger bättre och är svårare att flytta än mitt MK-80 men det kanske bara är för att fötterna är nya. Gillar även att knapparna sitter uppe på tangentbordet istället för att de är nersänkta, det är lättare att rengöra mellan tangenterna då. Handledsstödet är bekvämare enligt mig, istället för bara plast så är det klätt med någon sorts läderimitation som är bekväm och ger bra grepp. Tycker själv att K70 är mer prisvärt än MK-80

Det ända som jag gillade mer på MK-80 var mediekontrollerna. Jag kunde lätt trycka Fn+F4 med tumme + långfiner. (Jag har små händer.) som är Pause på MK-80 med vänster hand. Visserligen har K70 dedikerade medieknappar men jag måste antingen flytta vänsterhanden över hela tangentbordet eller släppa musen. Ingen stor sak kanske men om man snabbt behöver pausa musik eller annat i ett game så kan det vara lite små störigt. Hjulet för volym är dock kanon. Hade ett sådant på ett Logitech G510 en gång och nuddade man volymhjulet så höjde/sänkte den på tok för mycket.

Finns ju även i RGB om man känner för att lägga de pengarna. Jag hade dock själv svårt att motivera det + att jag tyckte den nya Corsair "Trampstamp" Gaming logo var brutal äcklig.

Det sista du länkade bygger på samma stomme som Qpads tangentbord, därför de är väldigt lika.

Dold text

Tack för bra och utförligt svar!

Permalänk
Medlem

Ja jag har köpt mu tangentbord oxå allstå Func KB-460 Red mx cherry underbarar o nöjd redan kosdtar bara 749 kr så billigt .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Hej!
Nu är det dags för inköp av ett mekaniskt tgb.
Efter att ha provat lite olika så har jag bestämt mig för bruna brytare. Något som jag även har fått för mig att jag vill ha är bakgrundsbelysta tangenter och att det ska vara fullstort med numpad.

Dessa har jag tittat lite på:

https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-ultimate-keyboard/...

http://www.inet.se/produkt/6101897/qpad-mk-80-pro-gaming-mech... (vad är skillnaden mellan mk-80 och mk-85?)

http://www.inet.se/produkt/6110055/func-kb-460-gaming-keyboar... (finns tyvärr inte med bruna brytare)

Kom gärna med egna erfarenheter och förslag!

Jag vill egentligen inte betala mer än 1000kr men man får ju vad man betalar för och det blir ju bättre i längden med kvalitet, så föreslå utan att tänka så mycket på pengar.

Tack på förhand!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1251181 Detta tangentbord är i princip detsamma som qpad mk 85, enda skillnaden är egentligen "skalet" Visst är det lite fulare, men i mörkret med lysdioderna på så ser det inte alls farligt ut, handledsstödet är dock inte det bästa. Men annars är jag väldigt nöjd med det.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Tack för bra och utförligt svar!

Lugnt. Bara att höra av dig ifall du har några frågor om något av de två tangentborden.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Jag har ett CM storm TK i absolut nyckick m. bruna mx och vit LED bakgrundsbelysning till salu här på forumet. Köp det

http://www.sweclockers.com/annons/105028-cm-quickfire-tk-tang...

Permalänk

Jag funderar på om jag kanske skulle köra på TKL ändå, jag använder ju knappt numpaden ändå... ni som har tkl, saknar ni fullstort tgb någon gång?

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Jag funderar på om jag kanske skulle köra på TKL ändå, jag använder ju knappt numpaden ändå... ni som har tkl, saknar ni fullstort tgb någon gång?

Jag köpte ett superkompakt tangentbord för ett tag sen men märkt ganska snabbt att jag saknade både piltangenterna och numpaden. Trots att jag inte använder den ofta så vill jag verkligen ha den när den väl behövs, typ in på banken för räkningar, till kalkylatorn osv. Så jag bytte till CM Storm TK och fick både kompakt TKL-storlek och numpad. Har inte stört mig på att det delar tangenter ännu iaf, fungerar kalas.

Om du är säker på att du inte använder numpaden ska du ju Inte köpa TK utan ett rent TKL.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Tangentbordskonnässör

felpost

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag har positiva erfarenheter av Duckys tangentbord, de håller över lag högre kvalitet än tillverkare som Cooler Master eller QPAD. Ett Ducky Legend kanske kan vara något?

Det är högst personligt om ett TKL-tangentbord upplevs som en begränsning eller inte. Själv föredrar jag små tangentbord – har ett Ducky Mini för stunden – men den som till exempel arbetar mycket med Excel eller andra program där det ska matas in mycket siffror känner nog snabbt av bristen på numpad. Å andra sidan kan en faktiskt ha en separat numpad som tas fram när den behövs.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera logitech g710+ finns för en tusing hos alina

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag har tre tangentbord i min primära rotation, ett HHKB, ett Realforce 87u och ett IBM SSK. Inget av dem är fullstort. Den huvudsakliga anledningen att det blivit så är att jag slipper flytta högerhanden lika mycket när jag skall åt musen eller trackpaden, de dagar jag kör högerhänt. Något som i mina ögon en klar ergonomisk fördel.

För de dagar jag absolut behöver ha en tenkey har jag en Leopold FC 210, men för det allra mesta klarar jag mig helt utan.

En tenkey har sina fördelar och användningsområden, men det är obefogat att den tar så pass stor plats på tangentbordet. I min mening borde ett standardtangentbord vara TKL.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall Razer Blackwidow Chroma Stealth kommer i svensk version snart? Vill verkligen ha den. Fast samtidigt undrar jag om det skulle vara värt pengarna.

Permalänk

De närmsta dagarna ska jag räkna hur ofta jag egentligen använder numpaden och efter det blir det beslut om tkl eller ej.

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

De närmsta dagarna ska jag räkna hur ofta jag egentligen använder numpaden och efter det blir det beslut om tkl eller ej.

Använder du den ofta men verkligen vill ha ett kompakt tangentbord, titta på Quickfire TK. Använder du den bara då och då, köp ett TKL och en separat numpad som du kan stoppa undan. Använder du den väldigt sällan, ja strunta i den och köp bara ett TKL.

Här kan du garanterat få en del inspiration:
http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Efter några dagars funderande så har jag insett att även TKL tangentbord är välkomna som förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Efter några dagars funderande så har jag insett att även TKL tangentbord är välkomna som förslag!

https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-rapid-keyboard-bro...
Helt klart, 500 spänn för ett riktigt grymt tangentbord. Köpte ett med bruna själv, har röda för tillfället. Får se vilket som brorsan får - har lovat han ärva ett.

*edit* det röda som syns på bilderna är ingenting man märker av i verkligheten.

Permalänk
Skrivet av willeykk:

https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-rapid-keyboard-bro...
Helt klart, 500 spänn för ett riktigt grymt tangentbord. Köpte ett med bruna själv, har röda för tillfället. Får se vilket som brorsan får - har lovat han ärva ett.

*edit* det röda som syns på bilderna är ingenting man märker av i verkligheten.

Jo det lutar nog mot det

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jo det lutar nog mot det

Det är ett bra pris. Om du lutar mot den så slå till. Själv måste jag ha programmering inbyggt efter att använt 60% så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Hej!
Nu är det dags för inköp av ett mekaniskt tgb.
Efter att ha provat lite olika så har jag bestämt mig för bruna brytare.

Dessa har jag tittat lite på:

https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-ultimate-keyboard/...

http://www.inet.se/produkt/6101897/qpad-mk-80-pro-gaming-mech... (vad är skillnaden mellan mk-80 och mk-85?)

http://www.inet.se/produkt/6110055/func-kb-460-gaming-keyboar... (finns tyvärr inte med bruna brytare)

Kom gärna med egna erfarenheter och förslag!

Jag vill egentligen inte betala mer än 1000kr men man får ju vad man betalar för och det blir ju bättre i längden med kvalitet, så föreslå utan att tänka så mycket på pengar.

Tack på förhand!

Det finns visst det func kb-460 med bruna brytare

Permalänk
Skrivet av rustax:

Det finns visst det func kb-460 med bruna brytare

Jaha, kom det till inet nyligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jaha, kom det till inet nyligen?

Ingen aning, funnits i fyndtråden sedan 9e januari.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det måste vara relativt nytt, func KB-460 med bruna brytare? Jag har inte sett det förut i alla fall men sett det överallt med röda eller blåa brytare. Har ett själv med blåa brytare och är nöjd med det.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch