Vill bara varna folk på SweC

Permalänk
Medlem

Vill bara varna folk på SweC

Angående folk som lägger upp köpes annonser, akta er för en viss bluffare som tar kontakt genom mail som sedan fortsätter med förändring i namnet!

Killen leker trevlig och får dig att känna "ah detta är en reko kille"

Visst många tänker säkert att det är rätt åt mig som blev lurad av denna snubbe, du får ha din åsikt, men detta är inte för att tycka synd om mig utan för att varna ER så att ni inte råkar ut för samma skit!

Misstänker att han går under namnet sevelin här på sweC men är knappast hundra på det!
Denna person använder en slags ID generare (han sa det efter att jag skrev att han kommer att bli anmäld) och att personID var en slump utav den generatorn. Så han kommer att vara en "riktig" person men det är inte han i verkligheten!

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur gick denne person tillväga för att lura dig? Det kan vara bra att veta.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Hur gick denne person tillväga för att lura dig? Det kan vara bra att veta.

genom hotmail

Han tog kontakt genom min köpes annons och därefter trodde jag, dum nog, på hans bullshit! Tror många här hade synat hans bluff.

Han vägrade banköverföring men tror nu att han har börjat med swish då han har försökt flera ggr.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av criscros:

genom hotmail

Han tog kontakt genom min köpes annons och därefter trodde jag, dum nog, på hans bullshit! Tror många här hade synat hans bluff.

Han vägrade banköverföring men tror nu att han har börjat med swish då han har försökt flera ggr.

Notering med Swish kolla alltid på ditt konto också att pengarna kommit in Folk brukar vara väldigt försiktiga och seriösa personer brukar ha ett SWEC konto som man kollar inlägg , deltagande osv. En person från 2006 med 10000 inlägg skulle jag inte direkt ifrågasätta !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Notering med Swish kolla alltid på ditt konto också att pengarna kommit in Folk brukar vara väldigt försiktiga och seriösa personer brukar ha ett SWEC konto som man kollar inlägg , deltagande osv. En person från 2006 med 10000 inlägg skulle jag inte direkt ifrågasätta !

Jo jag förstår men han var ej medlem eller så är han men går under olika identiteter

Permalänk
Avstängd

Hej, det var jag som svarade på din annons. Två gånger faktiskt.

Tycker du är väldigt omogen som smutskastar användare publikt när du inte ens är säker, kanske ska lägga ner att vara så paranoid?

Jag erbjöd Swish för det är snabbt och smidigt. Du får mitt nummer, du kan se kontonummer.

Jag erbjöd även att ta bild på nätagget du eftersökte men det svarade du inte på.

Kanske ska lägga ner med pillsen eller ge fan i andrahandsmarknad :)?

Det jag erbjöd dig var ett Corsair HX750w

Permalänk
Medlem

En liten fråga. Swish är väl väldigt säker transaktion? Båda måste ju ha bank id och det förfalskar man inte i första hand.

De affärer jag gjort med personer via nätet har jag först fört över en liten summa (1kr eller liknande) för att köparen skall få mitt namn osv. Sedan har köparen fört över hela summan till mig. Detta måste väl rimligtvis vara ett säkert tillvägagångssätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nocebo:

En liten fråga. Swish är väl väldigt säker transaktion? Båda måste ju ha bank id och det förfalskar man inte i första hand.

De affärer jag gjort med personer via nätet har jag först fört över en liten summa (1kr eller liknande) för att köparen skall få mitt namn osv. Sedan har köparen fört över hela summan till mig. Detta måste väl rimligtvis vara ett säkert tillvägagångssätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Bra idé!

Har dock själv bara råkat ut för ärliga människor på Swec-marknad och Swedroid samt Min hembio forum.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Bra idé!

Har dock själv bara råkat ut för ärliga människor på Swec-marknad och Swedroid samt Min hembio forum.

Som sagt så var personen inte registrerad på swec och det finns även dåliga här också, kolla bara på swec referenser.

Poängen med denna tråd var att få folk att fatta att vissa luras tråkigt nog.

mvh

Permalänk
Medlem

Varför tog du bort ditt förra inlägg? Jag som var så sugen på att läsa svaren

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paranoidmuch:

Hej, det var jag som svarade på din annons. Två gånger faktiskt.

Tycker du är väldigt omogen som smutskastar användare publikt när du inte ens är säker, kanske ska lägga ner att vara så paranoid?

Jag erbjöd Swish för det är snabbt och smidigt. Du får mitt nummer, du kan se kontonummer.

Jag erbjöd även att ta bild på nätagget du eftersökte men det svarade du inte på.

Kanske ska lägga ner med pillsen eller ge fan i andrahandsmarknad :)?

Det jag erbjöd dig var ett Corsair HX750w

haha reggad jan 2015 och redan avstängd. Undra vafan denna kille ha gjort för att bli avstängd så snabbt?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Varför tog du bort ditt förra inlägg? Jag som var så sugen på att läsa svaren

Det blev lite onödigt mkt rage från min sida och det kändes inte rätt efter. Han tog åt sig antagligen för att han kände sig träffad. Undra varför..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

haha reggad jan 2015 och redan avstängd. Undra vafan denna kille ha gjort för att bli avstängd så snabbt?

Kan citera mig själv från en snarlik tråd:

Skrivet av phz:

Vi kommenterar inte enskilda modereringsåtgärder publikt; det hade snabbt blivit ohållbart.

Generellt vanliga anledningar till att ett nyregistrerat konto direkt skulle stängas av är att det skrivit något ytterst olämpligt (personangrepp, ren spam, etc.), har opassande användarnamn så att de får komma med förslag om nytt användarnamn innan vi låser upp eller för att vi har starka indikationer på att det rör sig om en tidigare avstängd användare som återregistrerat sig. Anledningen till en sådan initial avstängning kan vara olika saker utifrån de regler forumet har, vilka inkluderar exempelvis spam, personangrepp, misstänkta bedrägerier, etc.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Kan citera mig själv från en snarlik tråd:

Det var exakt de sakerna han ville sälja till mig och ville enbart ta emot genom paypal lr donation. Samma svar fick jag till min mail som jolletc gav till basrutten i hans tråd. När jag gjorde en köpes annons för nätagg såvare paranoidmuch som försökte. Samma snubbe antar jag.

Gick på detta dum som man var. Men hoppas nu att ingen annan åker på samma skit
Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nocebo:

En liten fråga. Swish är väl väldigt säker transaktion? Båda måste ju ha bank id och det förfalskar man inte i första hand.

De affärer jag gjort med personer via nätet har jag först fört över en liten summa (1kr eller liknande) för att köparen skall få mitt namn osv. Sedan har köparen fört över hela summan till mig. Detta måste väl rimligtvis vara ett säkert tillvägagångssätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Swish är säkert på det sättet att både köpare och säljare automatiskt får reda på varandras fullständiga namn.

Permalänk
Medlem

Kan även länka till mitt inlägg jag gjorde i en annan tråd nyligen.
Tror sällan att det slutar så bra som det gjorde för mig. Hoppas vi alla kan samarbeta för att minska bedrägerierna så mycket som möjligt.

#15127927

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Kan även länka till mitt inlägg jag gjorde i en annan tråd nyligen.
Tror sällan att det slutar så bra som det gjorde för mig. Hoppas vi alla kan samarbeta för att minska bedrägerierna så mycket som möjligt.

#15127927

Allt stämmer bra in på dennes sätt att gåtillväga.
Han läser allt vi skriver och fortsätter skicka mail, börjar bli mycket trött på detta äckel.

Permalänk
Medlem

han har också erkänt att han har lurat MÅNGA andra för mycket större summor!

Permalänk
Medlem

Polisanmäl honom, ta med dig all information av hans kontakt mot dig. Skriv ut det på papper och gå personligen in hos polisen och gör en anmälan av bedrägeri. Summan han lurade dig på har ingen betydelse, bedrägaren måste få på sig anmälningar annars kommer han aldrig sluta.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan lägga till allmän information för de som läser tråden: ifall någon råkar ut för ett bedrägeri så upprätta en polisanmälan — det gäller givetvis allmänt. Ifall det har skett just via SweClockers marknad så får ni gärna säga till polisen att kontakta oss för mer uppgifter, som vi av förklarliga skäl inte lämnar ut direkt till privatpersoner. Kontaktmöjlighet och liknande uppgifter finns exempelvis vid SweClockers kontaktformulär (länkat längst ned på varje sida).

Även om man tycker att man inte har många uppgifter att bidra med, eller tycker att det handlar om för lite pengar, så är det ofta intressant för polisen att få in anmälningar. När det handlar om organiserade bedrägerier så finns det mycket möjligen redan pågående förundersökningar liggande, och om tillvägagångssättet känns igen så kan polisen måla upp en mer komplett bild innan de går vidare med fallet. Många fall med små belopp blir snabbt en större härva med stora belopp.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kan vara värt att tillägga att jag skrivit en liknande tråd nyligen, dock inget bedrägeri bara ett försök:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1343732

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan vara värt att tillägga att jag skrivit en liknande tråd nyligen, dock inget bedrägeri bara ett försök:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1343732

såg precis din tråd! Det är samma jävla person!

Permalänk
Medlem

Länkar till mitt inlägg i andra tråden kan va värt läsa för dom som ser den här eftersom det är samma individ, så inte fler råkar ut för bli lurade av honom:

Skrivet av BaZZe:

Tjena jag la ut en köpes annons och blev också kontaktad av individen ovan vid två olika tillfälle med 4 dagars mellanrum den epost adressen som han använde ovan var den som han använde sist för mig och när han använde den använde han sig av en VPN.

Jag fick liknande meddelande i form av:
"Du vill inte ha sakerna mot en liten förskottspeng på 926kr (paysafecard kod), jag skickar sedan sakerna till dig, du undersöker och betalar resten när dessa är ok :)?"

Jag har både hans IP adress hans skype konto och jag har både knutit hans mail och hans skype via en ip resolver till samma person har precis i skrivande stund dragit in ett meddelande till redaktionen med hans ip adress och namn.

Vad som fick mig att reagera var ju både att han hade ett alldeles för lågt pris med tanke på vad komponenterna han försökte sälja mig va värda, han kontaktade mig från 2 olika epost adresser han ville inte heller uppvisa ett kvitto på produkterna förrän vi redan hade gjort en affär så att säga och också att han drog historier om att hans flickvän kollade hans konton så att han inte ville ha pengarna på paypal.

Personen i fråga går också under namnet Mach Fox"machiavellianfox@hotmail.com"
Hans ip adress routas till Jönköping men han bor faktiskt i Habo vilket ligger lite ovanför, han glömde VPN när han kontaktade mig via hans föregående mail.
Medans mailen som nämns ovan "foxille@hotmail.com" använde han sig av vpn specifikt anonine tror jag med tanke på ip adressen börjar på 178 och går via portlane.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Länkar till mitt inlägg i andra tråden kan va värt läsa för dom som ser den här eftersom det är samma individ, så inte fler råkar ut för bli lurade av honom:

http://www.ladda-upp.se/bilder/wpdkxmljgxitka/

Här har ni

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BaZZe:

Länkar till mitt inlägg i andra tråden kan va värt läsa för dom som ser den här eftersom det är samma individ, så inte fler råkar ut för bli lurade av honom:

Kul att du hade bra koll.
Att hans mail var:

  • machiavellianfox

  • foxille

Samt att han nämner att han har "Machiavellianism".

Tyder ju starkt på att vi verkligen har samma person, lite väl förmycket för att vara tillfälle.
Jag blev endast utsatt för ett bedrägeriförsök men tar gärna denna pojken på tasken och får honom lida lite pin för att utsätta hederligt folk för såna rackartyg som ekonomiska bedrägerier.
Hur går vi lämpligast vidare? Lämnar in individuella personliga polisanmälan eller?

Hur ser jag IP i mailheadern?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul att du hade bra koll.
Att hans mail var:

  • machiavellianfox

  • foxille

Samt att han nämner att han har "Machiavellianism".

Tyder ju starkt på att vi verkligen har samma person, lite väl förmycket för att vara tillfälle.
Jag blev endast utsatt för ett bedrägeriförsök men tar gärna denna pojken på tasken och får honom lida lite pin för att utsätta hederligt folk för såna rackartyg som ekonomiska bedrägerier.
Hur går vi lämpligast vidare? Lämnar in individuella personliga polisanmälan eller?

Hur ser jag IP i mailheadern?

Aoo lite koll har man.
ja det är samma individ tvekar jag inte på.
Blev också endast utsatt för ett bedrägeri försök.
Tyvärr så måste jag ju också medge att dom flesta internet brott löses inte och föregående gång som jag gjorde en polis anmälan så tog en 65 årig pensionär hand om min utredning han visste inte ens vad en ip adress var för någonting.
Tog månader innan det hände något i utredning och den gick vidare och det va efter den bytade till en yngre utredare.
Men ändå las utredningen ner efter förundersökningen och han hade lurat över 100 personer på belopp mellan 1000 och ända upptill 20 000.

Så jag är allmänt väldigt tveksam till internet brott och polisen eftersom det är vanliga poliser som utreder brotten och inte individer som specifikt jobbar med det, och det syns ju också på brotts statistiken när man kollar över brott som blir lösta som är över internet.

Längst ner i första mailet du fått av individen står de:
Utskicket gjordes från xxx.xxx.xxx.xxx klockan 01:25 den 28/12 2014.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Hahaha, du låter alla oss se vilka sidor du är inne på, din mailaddress osv men vi får absolut inte se vad du läser om på wikipedia ??

Reagerade bara på den enligt mig lite udda sudden av wikipedia, där finns väl inget farligt ??

Hoppas du får tillbaka pengarna iaf

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Länkar till mitt inlägg i andra tråden kan va värt läsa för dom som ser den här eftersom det är samma individ, så inte fler råkar ut för bli lurade av honom:

Skrivet av '[TBOC:

Razor;15129999']Hahaha, du låter alla oss se vilka sidor du är inne på, din mailaddress osv men vi får absolut inte se vad du läser om på wikipedia ??

Reagerade bara på den enligt mig lite udda sudden av wikipedia, där finns väl inget farligt ??

Hoppas du får tillbaka pengarna iaf

haha... aa de får du inte veta! men allt annat är ok! tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

haha... aa de får du inte veta! men allt annat är ok! tack!

Fan vad nyfiken jag är på vad du läste på Wikipedia : )

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BaZZe:

Aoo lite koll har man.
ja det är samma individ tvekar jag inte på.
Blev också endast utsatt för ett bedrägeri försök.
Tyvärr så måste jag ju också medge att dom flesta internet brott löses inte och föregående gång som jag gjorde en polis anmälan så tog en 65 årig pensionär hand om min utredning han visste inte ens vad en ip adress var för någonting.
Tog månader innan det hände något i utredning och den gick vidare och det va efter den bytade till en yngre utredare.
Men ändå las utredningen ner efter förundersökningen och han hade lurat över 100 personer på belopp mellan 1000 och ända upptill 20 000.

Så jag är allmänt väldigt tveksam till internet brott och polisen eftersom det är vanliga poliser som utreder brotten och inte individer som specifikt jobbar med det, och det syns ju också på brotts statistiken när man kollar över brott som blir lösta som är över internet.

Längst ner i första mailet du fått av individen står de:
Utskicket gjordes från xxx.xxx.xxx.xxx klockan 01:25 den 28/12 2014.

Okej, nej jag hade även jag "178." som startadress utan fysisk plats mer än Sverige. "Portlane".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin