OS på ny SSD men ha kvar gammal HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Horred
Registrerad
Jan 2011

OS på ny SSD men ha kvar gammal HDD

Hej!
Jag har köpt en SSD som jag har tänkt ha OS (windows 7) på. Jag har sedan tidigare endast HDD på 1TB, men är orolig för vad som kommer hända när jag installerar windows på min SSD. Kommer jag kunna nå alla program som fortfarande kommer ligga på den gamla HDDn och vad händer med windows installationen som ligger kvar på HDDn, hur tar jag bort den utan att formatera hela disken?
Jag antar att HDDn kommer på bokstaven D och SSDn bokstaven C när jag bootar från SSDn, kommer det att fucka upp sökvägarna för filerna på min gamla HDD?

Hoppas jag har gjort mig väl förstådd angående problemet. Jag sökta lite i trådarna här men hittade ingen med riktigt samma fråga/problem. Och att klona över windows, om det nu går, är jag inte intresserad av då jag vill ha en fresh windows install. Det är Windows 7 det handlar om.

EDIT: Jag kan informera att på min HDD har jag endast en partition.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Varför inte spara ner allt viktigt från HDD och installera om program på din SDD och blåsa rent din HDD?

Dina program är ju delvis "låsta" till de register som du redan har byggt upp på den HDD så kommer nog bli lite strul om du tar bort Windows.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Järfälla
Registrerad
Mar 2014

Din nya OS kommer inte kunna utnyttja en del av programmen du har installerat på WIN7 du har i HDD.
Koppla bort HDD, sedan är det bara att köra en normal installation på SSD. När du är klar så är det bara att koppla tillbaka HDD och spara de "nödvändigaste" som du vill spara och sedan omformatera med hjälp av windows. Så är det klart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Horred
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av bärplockaren:

Varför inte spara ner allt viktigt från HDD och installera om program på din SDD och blåsa rent din HDD?

Nä jag har la inget vettigt argument mer än tidsbrist och lathet.

Skrivet av bärplockaren:

Dina program är ju delvis "låsta" till de register som du redan har byggt upp på den HDD så kommer nog bli lite strul om du tar bort Windows.

Jag var rädd för detta, men har ingen egentlig kunskap på området.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Horred
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av TheBodyLotion:

Din nya OS kommer inte kunna utnyttja en del av programmen du har installerat på WIN7 du har i HDD.
Koppla bort HDD, sedan är det bara att köra en normal installation på SSD. När du är klar så är det bara att koppla tillbaka HDD och spara de "nödvändigaste" som du vill spara och sedan omformatera med hjälp av windows. Så är det klart.

Okej, det är ju inte helt vad jag önskade, men de får la bli som de blir. Eller det blir ju bättre, men ville installera om allt TAck!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Järfälla
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av sumsarj:

Okej, det är ju inte helt vad jag önskade, men de får la bli som de blir. Eller det blir ju bättre, men ville installera om allt TAck!

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Samsung har ju kloningsverktyg så man kan få över sin windowsinstallation på rätt disk, kanske detta är ett alternativ (om du har samsung)? Se till att använda exempelvis samsungs program för att stänga av windowsfunktioner som inte bör vara igång när man kör ssd...

Funkade fint för mej.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av sumsarj:

Formatera behöver man ju inte heller göra. Installera på den andra disken, testa om programmen fungerar (ibland går det, ibland inte) och radera dem annars på vanligt sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Horred
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Dalton Sleeper:

Samsung har ju kloningsverktyg så man kan få över sin windowsinstallation på rätt disk, kanske detta är ett alternativ (om du har samsung)? Se till att använda exempelvis samsungs program för att stänga av windowsfunktioner som inte bör vara igång när man kör ssd...

Funkade fint för mej.

Jaha, så då fick du enbart med dig Windows installationen och inte alla andra filer? För även om jag skulle få med alla andra filer så finns det inte utrymme för det på SSDn, och då lär ju det mesta skita sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av sumsarj:

Jaha, så då fick du enbart med dig Windows installationen och inte alla andra filer? För även om jag skulle få med alla andra filer så finns det inte utrymme för det på SSDn, och då lär ju det mesta skita sig.

Alla filer på disken med windowsinstallationen hänger givetvis med som standard, kan dock finnas alternativ att klicka ur. Om man nu inte flyttar egna filer manuellt till en annan disk kan det givetvis bli problem med utrymmet. Om det nu är installerade spel/program som tar upp mer än den totala SSD-kapaciteten så kanske man bör rensa, eller fundera på större SSD.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |