Mus-mod gick snett, hjälp! (Behöver råd om lödning)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Mus-mod gick snett, hjälp! (Behöver råd om lödning)

Försökte mig på att "modda" lite eller snarare att löda. Ville få min gamla deathadder att matcha mitt nya func tangentbord.
Allt gick frid och fröjd tills jag skulle böja led-lampan så den lutar mot scrollhjulet. Det jag tror hände är att lödnings punkterna rycktes av, för nu lyser inte led-lampan längre. (se bild)
Kan jag fixa det här på något sätt? Är beredd på att köpa en deathadder croma om de behövs men skulle gärna vilja rädda min gamla mus, är lite fast vid den:(
Kan punkterna TP3 och TP4 som syns på bilden kunna vara test punkter för samma ledningar som gick till led-lampan?, kan ja använda dom istället, lampan lyser nämligen när jag håller den mot dessa två punkter.
Hjälp mig snälla någon löd-kunnig.

http://imgur.com/qG68odS

Rubrik förtydligad, fixat bildlänk
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Krune:

Försökte mig på att "modda" lite eller snarare att löda. Ville få min gamla deathadder att matcha mitt nya func tangentbord.
Allt gick frid och fröjd tills jag skulle böja led-lampan så den lutar mot scrollhjulet. Det jag tror hände är att lödnings punkterna rycktes av, för nu lyser inte led-lampan längre. (se bild)
Kan jag fixa det här på något sätt? Är beredd på att köpa en deathadder croma om de behövs men skulle gärna vilja rädda min gamla mus, är lite fast vid den:(
Kan punkterna TP3 och TP4 som syns på bilden kunna vara test punkter för samma ledningar som gick till led-lampan?, kan ja använda dom istället, lampan lyser nämligen när jag håller den mot dessa två punkter.
Hjälp mig snälla någon löd-kunnig.
http://i.imgur.com/qG68odSl.jpg

http://imgur.com/qG68odS

Det enklaste sättet att ta reda på det är väl att helt enkelt utröna huruvida de gamla lödställena för lysdioden är elektriskt sammankopplade med testpunkterna. Gör rent det hela ordentligt så du ser, och kolla om de var anslutna till varann med kopparbanor. Är så fallet är det bara att koppla in lysdioden på testpunkterna. Det kan mycket väl vara så att kretskortet har två eller fler lager, genomgångar mellan de olika lagrena brukar se ut som små hål i kretskortet. Tänk på att lysdioder är polaritetsberoende, koppla in anod/katod på samma sätt som förut.

Sitter det komponenter mellan ur en elektrisk synvinkel, så är nog det säkraste sättet att skaffa en glasfiberborste (eller för all del vad som helst du kan skrapa bort skyddslacken med) och blottlägga kopparbanorna på lämpliga ställen som var elektriskt anslutna till de trasiga lödställena och koppla in lysdioden där, bara så du inte råkar koppla förbi något strömbegränsningsmotstånd eller något sådant.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Tack för svaret, det kluriga är att ja inte kan se kopparbanorna. Hela kortet är täckt i svart färg/skyddsplast som inte går att se igenom.
Blir väl att skrapa bort allt så ja kan spåra kopparbanorna. Ser inga hål så tror inte de finns flera nivåer på kortet.
Det enda andra komponenterna som sitter på koret är knappar, som jag kan se iaf, som jag inte vill råka löda in dioden i så saker och ting slutar fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Krune:

Tack för svaret, det kluriga är att ja inte kan se kopparbanorna. Hela kortet är täckt i svart färg/skyddsplast som inte går att se igenom.
Blir väl att skrapa bort allt så ja kan spåra kopparbanorna. Ser inga hål så tror inte de finns flera nivåer på kortet.
Det enda andra komponenterna som sitter på koret är knappar, som jag kan se iaf, som jag inte vill råka löda in dioden i så saker och ting slutar fungera.

Kan du inte ens se kopparbanorna som förhöjningar i lacken? Man ser några banor på kortet som ligger bredvid på det sättet, som tycks vara täckt med samma lack. Det ser hopplöst ut på ditt foto, men ljusförhållandena och skärpan i det kanske inte är de bästa, så det är omöjligt för mig att avgöra utifrån det. Och så ser ju kortet duktigt skitigt ut, prova att göra rent det med lite T-röd eller något först. Ser det så ut pga att lacken släppt från ytan, så är det nog just renskrapning som gäller.

Annars funkar det alltid att kontinuitetstesta dig fram mha multimeter. Kommer du ner på bråkdelar av en ohm så kan du kallt räkna med att punkterna är galvaniskt sammanbundna. Du kan säkert få kontakt med multimeterns ena prob i brottytorna där de trasiga lödöarna satt anslutna till kopparbanorna. Den andra kopplar du förstås in på respektive testpunkt

[edit] Förresten, det kanske är enklast att du bara skrapar rent precis runt de bortslitna lödöarna så du blottlägger kopparbanorna de var anslutna till, och ansluter lysdioden där. Ja, och så värmer du inte på så jävligt när du försöker löda dit lysdioden, så blir nog lödningen bättre. Har du bara en vanlig icke temperaturkontrollerad lödpenna, så kan du värma den tills du kan smälta tenn från rullen på den, och sedan värma på 20-30 sek till innan du börjar löda. Låt det inte gå någon lång tid så kolven blir alldeles för varm.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Haha, vilket smartass man är, hade visst misslyckats med att zooma in fotot Gör man det ser man tydligt kopparbanornas brottytor. Den ena är klockan 9 och den andra är klockan 12 i den röda rutan.

Skrapa rent från lack ett par millimeter vidare upp på banorna, rengör med lite T-sprit om du har, och förtenna den blottlagda kopparen så snart som möjligt för att undvika att det hinner bildas oxider. Förslagsvis trycker du sedan lysdiodens ben genom hålen som den satt tidigare, och tar en kardel ur någon gammal kabel och bryggar mellan lysdiodens ben och den blottlagda kopparen med. Har du ingen kabel du vill slakta kan du alltid ta metalltråden ur en påsförslutare eller något. När allt är ihoplött och funktionstestat fixerar du lysdioden med något lämpligt lim, så du inte råkar slita sönder alltihopa. Smältlim eller epoxy är bäst om du har det, men det mesta funkar nog.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av kaput:

Haha, vilket smartass man är, hade visst misslyckats med att zooma in fotot Gör man det ser man tydligt kopparbanornas brottytor. Den ena är klockan 9 och den andra är klockan 12 i den röda rutan.

Skrapa rent från lack ett par millimeter vidare upp på banorna, rengör med lite T-sprit om du har, och förtenna den blottlagda kopparen så snart som möjligt för att undvika att det hinner bildas oxider. Förslagsvis trycker du sedan lysdiodens ben genom hålen som den satt tidigare, och tar en kardel ur någon gammal kabel och bryggar mellan lysdiodens ben och den blottlagda kopparen med. Har du ingen kabel du vill slakta kan du alltid ta metalltråden ur en påsförslutare eller något. När allt är ihoplött och funktionstestat fixerar du lysdioden med något lämpligt lim, så du inte råkar slita sönder alltihopa. Smältlim eller epoxy är bäst om du har det, men det mesta funkar nog.

Har aldrig lött förut typ, och detta skulle bara va ett snabbt enkelt jobb tänkte jag så har ingen multimeter eller andra verktyg. Köpte en billig löd-station från kjell som man kan ställa in värmen på och körde bara;)
Du får gärna ge lite råd om temperaturer, då man kan ställa in de på den, paja nog löd fästena pga av för mycket värme, tyckte de va redigt knepigt att värma upp båda lödningarna som höll fast den gamla dioden. (Kan ha gjort en Jermy Clarksson och använt mig av "Power!" för att lösa situationen:P)
Då skrapar ja fram och löder fast dioden i dom blottade kopparbanorna.
Jag kan inte bara böja diodens ben så dom nuddar kopparbanorna på undersidan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Efter lite skrapande ser det ut såhär: http://i.imgur.com/wjs0SJN.jpg
Det va en annan ledning man såg (den stora) som jag trodde gick till den vänstra fest punkten.
Men det borde vell va safe to say att ja kan använda test punkterna nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Nu blev det redigt fint, tack för hjälpen:)
http://i.imgur.com/t27ecsj.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Krune:

Har aldrig lött förut typ, och detta skulle bara va ett snabbt enkelt jobb tänkte jag så har ingen multimeter eller andra verktyg. Köpte en billig löd-station från kjell som man kan ställa in värmen på och körde bara;)
Du får gärna ge lite råd om temperaturer, då man kan ställa in de på den, paja nog löd fästena pga av för mycket värme, tyckte de va redigt knepigt att värma upp båda lödningarna som höll fast den gamla dioden. (Kan ha gjort en Jermy Clarksson och använt mig av "Power!" för att lösa situationen:P)
Då skrapar ja fram och löder fast dioden i dom blottade kopparbanorna.
Jag kan inte bara böja diodens ben så dom nuddar kopparbanorna på undersidan?

Det låter konstigt, men lägg på en blobba tenn på kolven när du löder loss. Iden är förstås att få bättre värmeöverföring i och med den större kontaktytan. Många komponenter är inte så glada i långvarig exponering till värme heller, så det är bra att det går så snabbt som möjligt.

Du kan ju börja på säg 280-300 grader för att göra det enkelt för dig, om du kör med blyat lödtenn något högre. Går du på testpunkterna kan du knocka upp det ytterligare lite, det är mer att värma upp där.

Japp, klart du kan böja diodens ben, bara utgick från att de var för korta för det. Du behöver bara ansluta dem elektriskt till rätt ställen, hur du sen gör det är ju rätt oviktigt

Skrivet av Krune:

Efter lite skrapande ser det ut såhär: http://i.imgur.com/wjs0SJN.jpg
Det va en annan ledning man såg (den stora) som jag trodde gick till den vänstra fest punkten.
Men det borde vell va safe to say att ja kan använda test punkterna nu?

Japp, det ser ju tvivellöst ut så. Det är safe att köra på testpunkterna. Glöm nu inte polariteten, så du ansluter anod resp. katod till rätt ställe. Du kan ju testa först vilket ben som ska var genom att hålla lysdioden mot testpunkterna. Du kan inte förstöra något genom att koppla in den fel, det enda som händer är att den inte lyser.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av kaput:

Det låter konstigt, men lägg på en blobba tenn på kolven när du löder loss. Iden är förstås att få bättre värmeöverföring i och med den större kontaktytan. Många komponenter är inte så glada i långvarig exponering till värme heller, så det är bra att det går så snabbt som möjligt.

Du kan ju börja på säg 280-300 grader för att göra det enkelt för dig, om du kör med blyat lödtenn något högre. Går du på testpunkterna kan du knocka upp det ytterligare lite, det är mer att värma upp där.

Japp, klart du kan böja diodens ben, bara utgick från att de var för korta för det. Du behöver bara ansluta dem elektriskt till rätt ställen, hur du sen gör det är ju rätt oviktigt

Japp, det ser ju tvivellöst ut så. Det är safe att köra på testpunkterna. Glöm nu inte polariteten, så du ansluter anod resp. katod till rätt ställe. Du kan ju testa först vilket ben som ska var genom att hålla lysdioden mot testpunkterna. Du kan inte förstöra något genom att koppla in den fel, det enda som händer är att den inte lyser.

Här har du ditt O som du tappade

Det är alltså oblyat tenn som kräver mer värme, blyet sänker smältpunkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Ynkrygg:

Här har du ditt O som du tappade

Det är alltså oblyat tenn som kräver mer värme, blyet sänker smältpunkten.

Åh fan, det förklarar endel
köpte oblyat tenn för jag läste att blyångor etc inte va så nyttigt, skulle ni föredra tenn med bly om man ska löda mer?

Skrivet av kaput:

Det låter konstigt, men lägg på en blobba tenn på kolven när du löder loss. Iden är förstås att få bättre värmeöverföring i och med den större kontaktytan. Många komponenter är inte så glada i långvarig exponering till värme heller, så det är bra att det går så snabbt som möjligt.

Du kan ju börja på säg 280-300 grader för att göra det enkelt för dig, om du kör med blyat lödtenn något högre. Går du på testpunkterna kan du knocka upp det ytterligare lite, det är mer att värma upp där.

Japp, klart du kan böja diodens ben, bara utgick från att de var för korta för det. Du behöver bara ansluta dem elektriskt till rätt ställen, hur du sen gör det är ju rätt oviktigt

Japp, det ser ju tvivellöst ut så. Det är safe att köra på testpunkterna. Glöm nu inte polariteten, så du ansluter anod resp. katod till rätt ställe. Du kan ju testa först vilket ben som ska var genom att hålla lysdioden mot testpunkterna. Du kan inte förstöra något genom att koppla in den fel, det enda som händer är att den inte lyser.

Ska testa med en blobb tenn på kolven om det blir något mer lödande.
Är det safe att lämna dom exponerade kopparbanorna?, du sa något om oxidera, kan de förstöra ledningen helt under längre tid eller är det bara det övre skicket som blir icke ledande?
Vet inte riktigt hur man skulle täcka över dom häller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local host
Registrerad
Maj 2013

najs idé kanske man borde genomföra själv

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Krune:

Åh fan, det förklarar endel
köpte oblyat tenn för jag läste att blyångor etc inte va så nyttigt, skulle ni föredra tenn med bly om man ska löda mer?

Bly är numera förbjudet att sälja och eftersom det är det pga giftigheten så är det inget man bör jaga efter.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Krune:

Skulle ni föredra tenn med bly om man ska löda mer?

Ja, jag skulle rekommendera tenn med en viss blyhalt.
Det må vara giftigt, men den lilla mängd du utsätts för som hobbyist är försumbar.
Det är RoHS-direktivet som reglerar användande av bly i elektronik.
Jag har för mig att det är tillåtet med blyat tenn för hobbyister, men förbjudet i kommersiella elprodukter.

Citat:

Är det safe att lämna dom exponerade kopparbanorna?

Jadå, det borde inte vara så allvarligt i en datormus. Den lever inte så många år ändå. Om du vill täcka över så går valfri icke-konduktiv lack bra.

Skrivet av mrqaffe:

Bly är numera förbjudet att sälja och eftersom det är det pga giftigheten så är det inget man bör jaga efter.

Som sagt, jag hävdar att en hobbyist som sitter i ett normalt välventilerat utrymme inte kan ta skada av de små mängderna giftig gas som lödningen avger.
Förbudet gäller inte tenn för hobbyister. Jag skulle absolut köpa blyat tenn. Finns på Kjell å Co mfl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Bly är inte förbjudet utan det är bara användning inom all komersiell sektor(företag som använder bly alltså). Som privatperson får du använda det.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodtenn-lod...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Kör på blyat, är du extremt paranoid så ha en liten fläkt jämte, men förmodligen är flusset betydligt värre att andas in är blyet när du löder.