hjälp med Nas som vägrar synas i datorn. [Löst!]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home/pa
Registrerad
Jul 2004

hjälp med Nas som vägrar synas i datorn. [Löst!]

Hej jag har en Netgear ReadyNAS Ultra 4 som funkar utmärkt med 9 enheter (2 surfplattor, 2 mobiler, 3 datorer 1 tv, 1 spelkonsoll)
Med funkar utmärkt menar jag att jag kan hitta den på nätverket och lägga till de två shares som finns på den som diskar på de 3 datorerna,
ladda upp/ner filer till två surfplattor en ipad och en nexus samma gäller för mobilerna båda android och streama till tv'n och konsollen.

Men jag kan av någon anledning inte lägga till den som disk på farsans laptop en dell vostro med win 7 pro (de övriga datorerna har även de win 7 pro/ultimate)

sitter man i explorer och klickar klickar på nätverk så hittar man de övriga datorerna (som även syns under nätverk i "drop down" listan) men nas'en syns även den då under kategorin lagring (fortfarande i nätverks vyn) klickar man på den så skickas man till inställnings sidan i webläsaren.

Netgears Raidar hittar den men klickar man utforska så får man till svar att den inte kunde ansluta eller att den är tillfälligt inaktiverad vilket den inte är. Så är tämligen övertygad om att det är någon inställning som ska göras i windows men kan inte klura ut vilken.

Network discovery är på så jag hoppas innerligt att någon har något förslag till vad man kan göra!

Har lite svårt att förklara så är det något ni undrar över eller tycker verkar luddigt snälla bara fråga.

övrig om nätverket adsl modem -> Asus RT-AC66U -> Netgear ProSafe JGS524E switch.

Farsans dator är ansluten över WiFi

kanske ska tillägga att farsans laptop var den 3:e enheten jag försökte ansluta till nas'en med och var samma problem även då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Kan du inte skriva adressen //NAS i filhanteraren?

Där du ersätter NAS med namnet på din NAS.

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home/pa
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av ggwp:

Kan du inte skriva adressen //NAS i filhanteraren?

Där du ersätter NAS med namnet på din NAS.

tyvärr ger det samma resultat som om jag skriver med ip.

Edit.

Hittade en lösning.

Var detta är vad jag gjorde engelska namn innom parantes för dom som kör engelsk version.

användarkonton (user accounts) -> Hantera dina autentiseringsuppgifter (manage your credentials) -> lägg till en windows-autentiseringsuppgift (add a windows credential)

sedan var det bara att lägga till ip eller hostname för nas'en samt användarnamn och lösenord för en share klicka ok och därefter kunde jag i explorer nå den genom \\ip eller hostname

vill man nå genom båda krävs att man lägger till både ip och hostname.

en lösning