Mikrofon för hot shoe, Samsung, finns någon standard?

Permalänk
Medlem

Mikrofon för hot shoe, Samsung, finns någon standard?

Jag letar efter en mikrofon att sätta i hot shoe-uttaget på kameran för lite bättre ljudkvalitet när man filmar.
Har en Samsung NX2000 och har sett att det finns en som verkar ganska lämplig: http://www.samsung.com/uk/consumer/smart-camera-camcorder/sma...
Tyvärr hittar jag den inte till rimliga pengar i Sverige, verkar ha utgått?

Frågan är då, är det någon standard så att det finns noname-mikrofoner som passar?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Finns massa mikrofoner från Röde som är för hotshoe. Eller snarare, coldshoe.
Är det ett problem att du måste dra en kabel från mikrofonen ned i kameran?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

håller med föregående. kolla efter 3e part tillverkare på mikrofon iom att den ändå ansluts med 3.5mm plugg i mic ingången

dessa var det som dök upp på prisjakt med krav på hotshoe och 3.5mm anslutning
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s202926781&o=produkt_pr...

bara välja och vraka efter pris och behag finns säkert större utbud om man kollar på andra ställen.

Edit:

vid närmare titt saknar den visst 3.5mm ingång för extern mic? vet inte om den kan köra extern mic via Wifi eller nått möjligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr är NX2000 inte så välutrustad med ingångar. Tänkte att den mic:en verkar riktigt smidig i mitt fall. Men valmöjligheterna är ju lika med 0 verkar det som, då det är en speciallösning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Det du kan kolla på är ju antingen microfoner som spelar in ljudet som en ljudfil på ett minneskort vid sidan om och sedan klippa ihop med videoklippet i valfri programmvara.

Eller en sån extern mic med 3.5mm phonoanslutning och någon lös apparat som kan spela in ljud via extern microfon.

Sett bägge lösningarna och vet att de finns kan dock inte ange något bestämt märke men finns nog andra som kan hjälpa med eventuellt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Röde Videomic Pro

Kan rekommendera att du köper Rödes Videomic Pro ifall du ska filma med en DSLR/Mirrorless. Prisvärd och bra mikrofon!

Permalänk
Medlem

Zoom H1 är ganska poppis och flexibel. Den kan användas som en ren mick via 3.5mm utgång, men spelar även in helt på egen hand till minneskort så kan man lägga ihop ljud och video i efterhand.
Det finns ju dyrare varianter åxå, såklart, men har man inte några exotiska krav eller vill kunna koppla in fler mickar osv är H1 trevlig och kostar inte så fasligt mycket.