Permalänk
Medlem

Blu Ray spelare till Windows

Hej!
Har försökt hitta en vettig Blu Ray spelare i Windows men de jag testat har antingen kostat på tok för mycket och gratis-programmen öser malware och värdelösa sökmotorer som måste bändas loss från datorn. Och detta utan att det går att spela skivan iallafall. Hur gör ni när ni vill spela en Blu Ray på datorn utan att lägga ner samma summa som en fysisk Blu Ray spelare kostar?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Har också nyss börjat med blu-ray till datorn och det bästa gratis som jag har hittat är ett plugin/addon till xbmc/kod som fungerar hyfsat.

Permalänk
Medlem

Det finns en massa licenser som måste betalas för att kunna spela blu-ray och det är slutkunden som får står för den kostnaden.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

VLC Kör jag till allt
Gratis och än så länge har jag inte stöt på något den inte har kunnat spela upp.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att köra MPC-HC och strunta i kommersiella blu-ray spelare. Du får inga menyer men bättre bild & ljud.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Varit i samma sits och kör inte BD. Finns helt enkelt inget bra program.
Hurra för rip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

VLC Kör jag till allt
Gratis och än så länge har jag inte stöt på något den inte har kunnat spela upp.

Jag har VLC och det kör inte Blu Ray. Vilken version har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

En bra ripper kostat också. Eller finns det en bra billig eller gratis?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Rippa blu-ray gör man via eac3to och sedan makemkv. Helt gratis.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Så egentlige finns det inget bra sätt att spela upp BD via en spelare i en dator?
Det blir en stationär ser jag, inte orkar jag rippa filmen först på en dator, spara över till htpc/filserver, sedan spela upp när alternativet är att lägga i skivan och trycka "play"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Hej!
Har försökt hitta en vettig Blu Ray spelare i Windows men de jag testat har antingen kostat på tok för mycket och gratis-programmen öser malware och värdelösa sökmotorer som måste bändas loss från datorn. Och detta utan att det går att spela skivan iallafall. Hur gör ni när ni vill spela en Blu Ray på datorn utan att lägga ner samma summa som en fysisk Blu Ray spelare kostar?

XBMC som numera heter Kodi: http://xbmc.org
XBMC har funkat jättebra för mig. Undertexter etc funkar utan problem i de senare versionerna. Men i min htpc använder jag en kommersiell version (minns inte vilken) för det känns bättre. Men som sagt XBMC är gratis och väldigt bra !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Jag har VLC och det kör inte Blu Ray. Vilken version har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har med med VLC, och spelar upp Blu Ray filmer.

Testade precis en film (The Equalizer) som är på 23,6 GB och inga problem alls.

Mina 3D filmer funkar även med VLC.

Men, jag föredrar att spela upp filmer med MPC-HC med modden KCP då allt ser bättre ut än i VLC. Jag tycker det är skillnad, och även mina barn och flickvän skriker att det är skillnad.

TS problem ligger ju att spela upp Blu Ray med skivor/spelare på en dator, och tyvärr har jag ingen erfarenhet alls där, då jag inte använder mig utav det alls.

Men som jag upplevt problemet TS har är att spela upp Blu Ray skivor, antingen är det att köpa en ren blu-ray spelare, eller att köpa mjukvaran PowerDVD 14 Ultra för bästa upplevelse.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Testade en komersiell Blu Ray spelare och den var jättebra, men de skulle ha 500 spänn för den. Lägg på några hundra så har du en Blu Ray spelare. VLC funkar inte vad ni än säger... har försökt och jag får bara error. Den kanske är någon spärr i min läsare. MPC-HC fungerade inte heller men jag fick inte modden att funka... hur gjorde du?

Edit: Kodi funkade inte heller... är det add-on som gäller där med? Det verkar ju annars som att rippa är det enda vettiga alternativet.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Nej, det verkar som man ska betala en hel del eller rippa. Eftersom jag redan köpt en BD-läsare till min dator tycker inte jag att jag ska betala mera. Vad förlorar jag om jag rippar?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Tack för svar! Testade en komersiell Blu Ray spelare och den var jättebra, men de skulle ha 500 spänn för den. Lägg på några hundra så har du en Blu Ray spelare. VLC funkar inte vad ni än säger... har försökt och jag får bara error. Den kanske är någon spärr i min läsare. MPC-HC fungerade inte heller men jag fick inte modden att funka... hur gjorde du?

Edit: Kodi funkade inte heller... är det add-on som gäller där med? Det verkar ju annars som att rippa är det enda vettiga alternativet.

Varken VLC eller XBMC klarar Bluray i standardutförande.

http://vlc-bluray.whoknowsmy.name/

http://lifehacker.com/5621471/how-to-enable-blu-ray-playback-in-xbmc

Har också funderat på att spela upp Bluray i datorn, men har inte testat än, så jag vet inte om nån av metoderna funkar...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Entusiast

Ytterst få mjukvaror kan spela upp krypterade blurayfilmer (kommersiella filmer man köper eller hyr alltså).
Jag kan rekommendera mjukvaran AnyDVD HD, som även avkrypterar Bluray och HDDVD -filmer.
http://www.slysoft.com/en/anydvdhd.html
Den må kosta en liten slant, men jag anser att den kan vara väl värd det om man tänkt titta på en hel del Bluray/HDDVD-filmer på den aktuella datorn.

När väl skivan är avkrypterad, så kan de spelas i mjukvaror såsom VLC med flera andra som kan spela HD-material.
...alternativt rippas. Men det talar vi inte om här, då det är olagligt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alopex:

Nej, det verkar som man ska betala en hel del eller rippa. Eftersom jag redan köpt en BD-läsare till min dator tycker inte jag att jag ska betala mera. Vad förlorar jag om jag rippar?

Tyvärr måste man fortfarande betala en slant även om man "bara" vill rippa.
Det har nämligen med själva krypteringen att göra (DRM), och den måste låsas upp vare sig man skall spela filmen, eller rippa den.

Se mitt inlägg ovan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ytterst få mjukvaror kan spela upp krypterade blurayfilmer (kommersiella filmer man köper eller hyr alltså).
Jag kan rekommendera mjukvaran AnyDVD HD, som även avkrypterar Bluray och HDDVD -filmer.
http://www.slysoft.com/en/anydvdhd.html
Den må kosta en liten slant, men jag anser att den kan vara väl värd det om man tänkt titta på en hel del Bluray/HDDVD-filmer på den aktuella datorn.

När väl skivan är avkrypterad, så kan de spelas i mjukvaror såsom VLC med flera andra som kan spela HD-material.
...alternativt rippas. Men det talar vi inte om här, då det är olagligt.

Hur fungerar AnyDVD HD? Läste nåt om att det ligger i bakgrunden och avkrypterar. Kan man därmed använda valfritt uppspelningsprogram?
Använder du AnyDVD HD?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

..alternativt rippas. Men det talar vi inte om här, då det är olagligt.

Privatkopiering är inte olagligt. Varför betalar vi i så fall en sketen avgift på våra hårddiskar för?

Anydvd HD använder jag för att rippa filmen sen väljer vilka text/ljud/video spår jag vill ha i tsmuxer och sen bakar ihop kakan med mkvmerge

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Hur fungerar AnyDVD HD? Läste nåt om att det ligger i bakgrunden och avkrypterar. Kan man därmed använda valfritt uppspelningsprogram?
Använder du AnyDVD HD?

Det ligger i bakgrunden och avkrypterar så fort skivan stoppas in

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Jag kör AnyDVD HD i bakgrunden sen Kollar jag på mina BD filmer i KODI

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Nej, det verkar som man ska betala en hel del eller rippa. Eftersom jag redan köpt en BD-läsare till min dator tycker inte jag att jag ska betala mera. Vad förlorar jag om jag rippar?

Tid

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bopper:

Hur fungerar AnyDVD HD? Läste nåt om att det ligger i bakgrunden och avkrypterar. Kan man därmed använda valfritt uppspelningsprogram?
Använder du AnyDVD HD?

Jag använder AnyDVD HD.
Och det stämmer. Den ligger i bakgrunden likt en systemservice och avkrypterar DVD, Bluray och HDDVD -skivor som matas in.
När upplåsningen av krypteringen är klar (vilket bara tar några sekunder), så är skivan klar att läsas av vilka mjukvaror som heslt utan behov av ytterligare avkryptering. Precis som om skivan vore okrypterad från början.

AnyDVD HD är dessutom helt transparent gentemot andra mjukvaror, så att andra mjukvaror aldrig vet vad som egentligen händer.

Nackdelen är att AnyDVD behöver uppdateras, allt eftersom de stora filmbolagen försöker låsa ut bannlysta / missbrukade nycklar, varav AnyDVD HD riskerar att bli "utelåst" från nyare filmer med uppdaterade svartlistor.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Privatkopiering är inte olagligt. Varför betalar vi i så fall en sketen avgift på våra hårddiskar för?

Anydvd HD använder jag för att rippa filmen sen väljer vilka text/ljud/video spår jag vill ha i tsmuxer och sen bakar ihop kakan med mkvmerge

Privatkopieringen gäller ej för medium med skydd. Det är olagligt.

Sedan får ni vara försiktiga med att inte bryta mot §7.

Permalänk
Medlem

Nu följer jag givetvis alla lagar och går inte ens mot röd gubbe. Men rent hypotetiskt... om jag nu inte var en sådan mönstermedborgare, vad skulle jag förlora på att bära ner mina BD-filmer i källaren och ladda ner dom från nätet istället? Givetvis min eviga själ men rent prestandamässigt?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Nu följer jag givetvis alla lagar och går inte ens mot röd gubbe. Men rent hypotetiskt... om jag nu inte var en sådan mönstermedborgare, vad skulle jag förlora på att bära ner mina BD-filmer i källaren och ladda ner dom från nätet istället? Givetvis min eviga själ men rent prestandamässigt?

Inte ett smack antar jag eftersom ett digitalt format kan kopieras bit for bit

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Rippa blu-ray gör man via eac3to och sedan makemkv. Helt gratis.

Varför ska man köra eac3to? Är det något man missar? Jag har länge enbart kört med MakeMKV och får en mkv med bild, ljud och textspår.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara