Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke9494:

Jag är en riktig fps hora, kan jag inte få stabila 60 fps så blir jag besviken. Absolut inget krävande spel som kommit ut de senaste månaderna har jag kunnat spela på höga inställningar och stabil fps med mitt 7970. Det är anledningen till att jag vill uppgradera, orkar inte vänta ett år till tills nästa serier grafikkort kommer.

Klocka din CPU, inte haft några problem med något spel förutom FC4 som inte stödjer crossfire ännu(Srsly Ubisoft?)

Fick runt 55 dock i FC4 så får väl duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke9494:

Jag är en riktig fps hora, kan jag inte få stabila 60 fps så blir jag besviken. Absolut inget krävande spel som kommit ut de senaste månaderna har jag kunnat spela på höga inställningar och stabil fps med mitt 7970. Det är anledningen till att jag vill uppgradera, orkar inte vänta ett år till tills nästa serier grafikkort kommer.

har samma gpu som du, så jag förstår vad du menar. men du kanske inte ska vara så kräsen med grafiken ändå. många gånger så spelar det ingen större roll när man ändå springer runt och rör sig och inte står å analyserar väggarna. jag gör så istället att jag alltid ställer ner visa grafiska saker som t.ex. skuggor för att få stabilare och bättre fps.

men jag håller med om vissa lir. jag kunde inte spela det senaste CoD (det som skulle vara rätt okej) på nått sätt konstigt nog. kan dock vara andra problem. har inte bästa CPU'n direkt

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Det är väldigt bra, är han beredd att lägga 7k?

Vänta på AMD´s Pirate series tror de kommer krossa maxwell.

Tror? Enligt dessa rykten (som säkerligen är överdrivna) så kommer AMDs nya kort vara väldigt bra ja, men vi vet inte vilka priser dom ligger på, om det är sant överhuvudtaget osv. Sen ville ju inte TS vänta hur länge som helst, finns det ens ett datum för AMDs nya kort?

Permalänk
Skrivet av magma86:

Både gtx 960-korten och r9 300-serien lär dyka upp nu under första kvartalet. haha, ja samma här. Mycket beror på spelet, men ligger helst runt 60 fps som du säger. 7970 är ett bra kort och i crossfire slår de ett r9 290. Har själv kört crossfire förut med två 7970 utan problem. En del säger att amd drivrutiner har bråkat mycket, men det är inget jag har märkt av.

Fast 960 skulle ju "bara" prestera som ett 770 (som presterar som ett 7970).

Däremot kan det vara vettigt att vänta in amds svar på 9xx serien om du är petig med fps:en. Personligen håller jag mig borta från sli och crossfire och skulle rekommendera alla jag känner att göra det samma.

Om du inte kan vänta alls så köp ett bra 970 när det blir en prisdump och hitta en ny ägare till ditt 7970.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Det finns olika osäkra källor som tyder på att gtx 960 kommer få flera olika modeller. Om detta stämmer lär vi få se nu i slutet på januari, antar jag.

Ja, blir spännande att se vad 300-serien kan erbjuda. Ja, det verkar råda väldigt blandade åsikter/erfarenheter om cf/sli-lösningar.
Precis.

Skrivet av Albinfiskare:

Fast 960 skulle ju "bara" prestera som ett 770 (som presterar som ett 7970).

Däremot kan det vara vettigt att vänta in amds svar på 9xx serien om du är petig med fps:en. Personligen håller jag mig borta från sli och crossfire och skulle rekommendera alla jag känner att göra det samma.

Om du inte kan vänta alls så köp ett bra 970 när det blir en prisdump och hitta en ny ägare till ditt 7970.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tror? Enligt dessa rykten (som säkerligen är överdrivna) så kommer AMDs nya kort vara väldigt bra ja, men vi vet inte vilka priser dom ligger på, om det är sant överhuvudtaget osv. Sen ville ju inte TS vänta hur länge som helst, finns det ens ett datum för AMDs nya kort?

AMD kan inte sätta vilka priser de vill. Nu när 9** serien finns måste AMD få identiska priser eller lägre för att få kunder.
Enligt ryktena så verkar det vara Top kort. Skadar väl inte TS att vänta någon/några månader för att få bättre prestanda för samma peng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

det är ju en rätt låg upplösning?

Iof är det 120hz men ändå. Om det vore en 2560x1440 hade jag sagt uppgradera direkt. Som det är nu hade jag personligen skippat 9xx serien och hoppat på nästa tåg. Man klarar sig rätt långt på ett 7970 idag. Dessutom så kommer nog (min gissning) gta 5 belasta processorn mer än grafikkortet.

Större boost med lägre upplösning vad jag kunde tolka Swec-testet på iaf.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

AMD kan inte sätta vilka priser de vill. Nu när 9** serien finns måste AMD få identiska priser eller lägre för att få kunder.
Enligt ryktena så verkar det vara Top kort. Skadar väl inte TS att vänta någon/några månader för att få bättre prestanda för samma peng?

Fast vi vet ju ingenting egentligen inte det, just nu så kostar ju ett 970 inte mer än ett 290X, och då fick ju AMD sänka när 970 kom eftersom deras 290X var mycket dyrare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nicke9494:

Jag är en riktig fps hora, kan jag inte få stabila 60 fps så blir jag besviken. Absolut inget krävande spel som kommit ut de senaste månaderna har jag kunnat spela på höga inställningar och stabil fps med mitt 7970. Det är anledningen till att jag vill uppgradera, orkar inte vänta ett år till tills nästa serier grafikkort kommer.

Håller med föregående inläggare att det nätagget inte är vad jag skulle kalla bra nätagg. Det är inte 80+ certifierat och har ingen aktiv PFC vilket kan skada allt annat i din burk om det skulle smälla. Så byt till ett kvalitetsagg asap.

Det kommer antagligen att komma två eller tre nya GTX 960 kort och två av dem antagligen baserade på samma krets som GTX 970/980:t. De senare kommer antagligen som kort med tillägget Ti.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Bytte upp mig från Radeon 7970 under sweclockers julkalender och än så länge är jag nöjd med mitt 970 kort. Kortet kostade då 2500 kr desutom så sålde jag mitt gamla för 800 kr så 2500-800=1700. Detta tyckte jag var helt klart värt pengarna annars hade jag kört på en crossfire lösning med ett till 7970 så om du hittar något vettigt 970 till ett bra pris så skulle jag köpt det men inte annars. Skulle dock inte rekomendera gigabytes windforce kort om du är känslig för ljud då det låter sjukt mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Bytte upp mig från Radeon 7970 under sweclockers julkalender och än så länge är jag nöjd med mitt 970 kort. Kortet kostade då 2500 kr desutom så sålde jag mitt gamla för 800 kr så 2500-800=1700. Detta tyckte jag var helt klart värt pengarna annars hade jag kört på en crossfire lösning med ett till 7970 så om du hittar något vettigt 970 till ett bra pris så skulle jag köpt det men inte annars. Skulle dock inte rekomendera gigabytes windforce kort om du är känslig för ljud då det låter sjukt mycket.

Vet inte vad du har för öron men jag har min G1 i lådan under mitt bord och hör inte detta alls vid användande. Så att det låter mycket är väl att ta i. Inte några reviews jag läst är det något de klagar på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Du väljer ju, 970=30% ökning. eller 7970 i sli=60%+ ökning + ca 3 gånger billigare. För mig är valet ganska enkelt.

7970 CF på ett AXP 630W PSU? Glöm det, han får köpa ny PSU också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vet inte vad du har för öron men jag har min G1 i lådan under mitt bord och hör inte detta alls vid användande. Så att det låter mycket är väl att ta i. Inte några reviews jag läst är det något de klagar på.

Sjukt var väll en överdrift men det låter mycket tycker jag, dock så kan det inte jämföras med radeon referens kort det var mycket högre. Men för att vara mitt första kort med 3parts kylare så blev jag förvånad av ljudnivån. Kanske inte är något konstigt men jag har blivit lite av en knäpp tyst dator människa. Och då är det långt ifrån tyst. Desutom stänger den ju inte av fläktarna vid låg belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Sjukt var väll en överdrift men det låter mycket tycker jag, dock så kan det inte jämföras med radeon referens kort det var mycket högre. Men för att vara mitt första kort med 3parts kylare så blev jag förvånad av ljudnivån. Kanske inte är något konstigt men jag har blivit lite av en knäpp tyst dator människa. Och då är det långt ifrån tyst. Desutom stänger den ju inte av fläktarna vid låg belastning.

Mitt Gigabyte kort är hyfsat tyst med min egna fläktkurva. Över 50% är det lite högljutt men det blir aldrig så varmt att över cirka 45% behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Sjukt var väll en överdrift men det låter mycket tycker jag, dock så kan det inte jämföras med radeon referens kort det var mycket högre. Men för att vara mitt första kort med 3parts kylare så blev jag förvånad av ljudnivån. Kanske inte är något konstigt men jag har blivit lite av en knäpp tyst dator människa. Och då är det långt ifrån tyst. Desutom stänger den ju inte av fläktarna vid låg belastning.

Sitter du precis vid kortet? I en låda med chassit öppet? Då kan jag förstå din klagan. Dock har jag ett FD Define R3 och hör aldrig något av kortet hur mycket jag än drar på i spel/benchies.

Så att kalla detta kort högljutt tycker jag är att ta i iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Sitter du precis vid kortet? I en låda med chassit öppet? Då kan jag förstå din klagan. Dock har jag ett FD Define R3 och hör aldrig något av kortet hur mycket jag än drar på i spel/benchies.

Så att kalla detta kort högljutt tycker jag är att ta i iaf.

Sitter med ett nzxt h440 ca 60 cm från mig brevid mig på bordet. Kanske är chassit som gör att kortet blir varmt och drar upp fläktarna vet ej men jag tycker i alla fall att det låter en del. Har inte överklockat kortet något.
Funderar på att dra en custom loop, då cpu kylaren också låter en del. Har som sagt blivit lite av en "dämpa judet så mycket som möjligt människa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Sjukt var väll en överdrift men det låter mycket tycker jag, dock så kan det inte jämföras med radeon referens kort det var mycket högre. Men för att vara mitt första kort med 3parts kylare så blev jag förvånad av ljudnivån. Kanske inte är något konstigt men jag har blivit lite av en knäpp tyst dator människa. Och då är det långt ifrån tyst. Desutom stänger den ju inte av fläktarna vid låg belastning.

Det släpptes vissa windforce som var skapligt högljuda, jag har ägt både den ljudliga modellen samt den tysta. Det skiljde lite på dom också som inte gick och se utifrån (mindre antal heatpipes exempel). Tex släpptes 770 ( samt ett 280x, om jag minns rätt) i en snålvariant med windforce och en rev2 med bättre windforce (tystare). Stor skillnad på ljudnivå.