Översättning av en mening till Latin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jul 2001

Översättning av en mening till Latin

Hej,

Jag har ett än så länge outannonserat projekt på gång och behöver hjälp med översättning av en mening till Latin. Innan ni påpekar det så vet jag att det är aningen klichéartat att använda sig av Latin, men i just det här fallet så passar det faktiskt bättre än andra språk

Jag har själv försökt hitta en så korrekt översättning som möjligt av diverse onlinetjänster men får flera olika förslag beroende på vilken eller vilka tjänster jag använder.

Meningen som jag vill översätta är "Är jag ensam?" och jag har fått följande förslag sedan tidigare:
An ego solus? Ego sum solus?

Är det någon som är bevandrad i Latin och kan hjälpa mig med denna mening?

{ | ASUS Maximus VIII Ranger | Intel Core I7 6700K | 2x8GiB Corsair Vengeance Black LPX DDR4 | ASUS ROG Strix Gaming GTX 1080 | ASUS ROG PG279Q | }

{ | Dell PowerEdge R630 | Dual Intel Xeon E5-2630L v3 | 128GiB DDR4 | Intel 750 400GB NVMe | Intel 910 800GB | }

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Ego Sum Solus borde det vara om jag kommer ihåg Latin.

GrumpyGaming.net - GG Discord
Desktop: Obsidian 800D \ ASUS X99-A \ 5820K@stock \ 16GB DDR4@2133 \ Sapphire 390x 8GB\ 2x 850 EVO 500GB \ 4TB storage \ 750HX Corsair \ Ducky Shine3 MX Black
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 8TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jul 2001

De flesta tjänsterna hänvisar också till Ego Sum Solus till den mest "korrekta" översättningen, men jag litar mer på en människa än en babelfisk

{ | ASUS Maximus VIII Ranger | Intel Core I7 6700K | 2x8GiB Corsair Vengeance Black LPX DDR4 | ASUS ROG Strix Gaming GTX 1080 | ASUS ROG PG279Q | }

{ | Dell PowerEdge R630 | Dual Intel Xeon E5-2630L v3 | 128GiB DDR4 | Intel 750 400GB NVMe | Intel 910 800GB | }

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

"(Ego) sum solus" blir ett påstående snarare än en fråga. Är jag inte helt ute och cyklar så finns det (åtminstone) tre sätt att skapa ja/nej-frågor:
1) -ne-ändelse av verbet: "Sumne solus?"
2) 'Nōnne' implicerar ett förväntat jakande svar: "Nōnne sum solus?" (jmf. eng. "I am alone, am I not?")
3) 'Num' implicerar ett förväntat nekande svar: "Num sum solus?" (jmf. eng. "I'm not alone, am I?")

Men, jag är på intet sätt väl bevandrad i latinet, så är det kritiskt att få det rätt skulle jag vända mig till lämplig akademisk instans för att få vägledning i frågan.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.