WD Green tappar bokstaven

Permalänk

WD Green tappar bokstaven

Nu har jag fått hemorrojder nog av det här, vänder mig hit i stället.
Hej, köpte nyss en WD green sata på två TB åt min bror. Går in i Windows "manage" och trycker på formatera på den ny disken och den formateras. Men den dyker inte upp på Den här datorn...
Hepp tänkte jag och installerade Partition magic 8 för att få lite fler alternativ. Där ser jag nu att disken inte har fått någon bokstav (Assigned letter.) utan bara *:
Ger den en bokstav, trycker OK och jag ser att den får I:, kanon! I ca 10 s. Sedan försvinner den. Tänkte att den kanske fått en dublett och ger den K men samma sak där. Startar om Windows och byter port på SATAkontakten. Precis när Windows startar ser jag att disken finns på Den här datorn. Sedan installerar Windows sin egen satans drivrutin för disken (Går inte att stoppa...) och när den är klar försvinner disk-hvetet. Provar att ge den en bokstav i "Manage" men den säger att "The operation cannot be finished because the system manage window is out of date" eller något liknande och att man ska uppdatera statusfliken. Gör ingen skillnad.
Provade sedan att hitta den på diskpart. Finns som disk där men inte volym så jag kan inte ge den en bokstav den vägen heller.
Började bli lite lagom less och åkte hem med skiten, här fungerade den kanon direkt...
Min misstanke är att hans regedit-fil med disknamn är full eller någonting men jag vill inte pilla där utan guidning.
Står nu helt utan idéer och med en skruvmejsel i ena handen redo att döda skiten.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

tanka hem o kör windlg western digital. och kolla efter fel, prova hdtune ifall den märker några konstiga smart värden... & håll tummarna

Permalänk

Provade WD's diagnosverktyg men den gav allt grönt, hdtune med. Extremt irriterande att den syns och finns fram till att Windows dänger i sina drivisar. Spelar ingen roll om man deaktiverar/avinstallerar de eller något heller i enhetshanteraren och den går inte att kryssa heller.
Någon sida förslog att rensa alla utdelade volyymer i regedit. Får dock blandade svar på hur man gör och isf vad som kan gå fel.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

provat formatera om hårdisken? eller köra chkdsk med /B/R ?

Permalänk

Formaterat om en par gånger, chkdsk säger ingenting heller, måste vara windowsrelaterat då den fungerar klockrent på min dator även fast det inte var där den är formaterad. Har provat formatera den från min med och då går allt kanon och den får sin bokstav som jag väljer. Har provat byta en par gånger via min också utan problem.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

bytt sata kablar? haft problem med ett par förut...

när du körde med chkdsk använde du /R/B också? tar lång tid...

Permalänk

Körde först med en ny som följde med moderkortet och sedan en ny från mitt eget moderkort. Bägge fungerade i min dator men gjorde ingen skillnad i hans.
Naturligtvis tog han med sig den hem nu så jag kan inte göra något mer. Ska prova köra installera W8 på den nästa gång från ett nytt usbminne.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frostmork:

Körde först med en ny som följde med moderkortet och sedan en ny från mitt eget moderkort. Bägge fungerade i min dator men gjorde ingen skillnad i hans.
Naturligtvis tog han med sig den hem nu så jag kan inte göra något mer. Ska prova köra installera W8 på den nästa gång från ett nytt usbminne.

Ibland hjälper en nyare bios/UEFI på moderkortet ifråga, har ni det senaste på hans?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Den är flashad en gång men inte till den absolut "nyaste" från 2010 då det är en beta som fixade fel jag inte hade. Tror det var virtual pc, esata och nya menyer till överklockning som krävde ny bios. Ser att jag inte uppdaterat min sig så det är i stort sett brorsans dator som står där då han fick den när jag köpte en ny. Jämförde hans och min registry för "assigned drive letters" i regedit och den han har är dubbelt så lång men har inte alla bokstäver inprintade så allt efter H: borde ha fungerat. USBminnen etc fungerar också så det borde inte vara ett fullt register. Förmodligen det mest mysko jag varit med om datormässigt faktiskt...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju prova att partitionera om den och inte bara formatera om den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vänta lite... Du har formatera den (flera gånger), och även assignat bokstav manuellt.
Måste fråga, har du testat sätta i den i en annan dator? Så vet du iaf att disken är 100%.

Du nämnde att den kommer fram, sen försvinner nån sekund senare. Låter som något/någon mjukvara bråkar med den.

Om du kollar i enhetshanteraren, hittar just WD disken där under diskenheter, har den något fel? (Gult/rött tecken). Stämmer modell mm i övrigt?