Rädda HDD från Mac 2002

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Rädda HDD från Mac 2002

Mormors Mac har gett upp.
Eller rättare sagt skärmen har det.

En ny dator har lovats av min kusin men min nyss 94 år fyllda mormor är orolig att bilder o recept på datorn ska försvinna.
Tänkte helt enkelt plocka ut HDDn o försöka få loss bilderna. Är dock inte hemma på Mac fronten o kan inget helt enkelt.
Det jag klurat ut är att det är en ultra ata/66 som jag tror betyder PATA.

Räcker det med att skaffa en adapter till usb o plugga in i en nutida Mac o köra?

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av sgtspiff:

Räcker det med att skaffa en adapter till usb o plugga in i en nutida Mac o köra?

Njae, men en bra början. Kan ev. behövas ström oxå?
Släng upp (nysvenska) en bild på eländet så vi får se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Har inte hunnit gräva fram HDDn än så får vänta ett tag.
Men ström borde jag väl kunna få via USBn med rätt adapter?

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

2,5" räcker normalt sett strömmen från USB-porten. 3,5" behöver separat strömförsörjning.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av mrqaffe:

Oh denna funkar till en ultra ATA/66 disk?

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av sgtspiff:

Ja den bör funka till alla diskar och jag tror inte det skiljer sig för Macar, det enda man brukar behöva göra är att se till att disken är byglad som master så borde den dyka upp som en usbdisk.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av sgtspiff:

ATA/PATA/IDE/"vad det nu kallades" är bakåtkombitabelt om jag inte minns fel så ja det borde den.

Phenom X4 945 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 8 GB corsair 12800 cl7 | ASUS GTX660 DC2 | 3040 GB
Dell Vostro V131 w/ Linux Mint 17.n | Lenovo Miix 2 8" | 2x Raspberry Pi
Stop the Loudness War!