En obehörig utfört betalning på PayPal

Permalänk
Medlem

En obehörig utfört betalning på PayPal

Hej.

Jag satt och lirade CS GO och datorn började bete sig underligt. Fick förfrågan om att ge administrator access till "cmd.exe", sen börja den stänga av sig. Under tiden datorn startar upp igen tittar jag i min iphone och jag har fått ett mail om att jag har köpt vad som verkar vara WoW guld för 55 Euro. VILKET JAG INTE GJORT, utan jag vart hackad och han verkar kapat mitt paypal konto. Han bytte inte lösenordet eller något.

Jag laddade fort som fan ner malware bytes och tog bort trojanen. Loggade in på PayPal och öppnade en "tvist" om att det var en obehörig som utfört betalningen och inte jag. Vet inte hur detta fungerar? Kommer jag att få tillbaka mina pengar? Har detta hänt någon annan? Vad för mer åtgärder bör jag ta?

Jag mailade även tillbaka det företaget som sålde WoW guldet till hackaren att det inte var jag som utförde betalningen utan att mitt PayPal konto vart hackat. Men vet inte om det gör någon skillnad.

Bör jag polisanmäla detta också?

Som tur var hade jag inte så mycket på det kontot som är knutit till mitt paypal konto, men bli av med 550kr är jävligt surt så jag hoppas jag får tillbaka det.
Måste ju finnas något sätt dem kan kolla att det inte var min IP? Kanske till och med var någon från ett annat land.

Om någon är intresserad av att försöka hitta den här killen så, dra ett PM. :}

(vet ej om detta är rätt del av forumet men hitta inget annat)

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

I mailet fick jag information från vilken sida han köpte guld ifrån. Dem hade en live chat support.

Dem var väldigt hjälpsamma. Dem sa att dem skulle föra tillbaka pengarna inom 30 minuter. Samt vilken server guldet levererades till
Sen att personen har en IP från Skåne, samt hade han fyllt i ett telefonnummer som dem även gav mig.
Jag testa söka på hitta.se, men hitta inget.

Jag har lust att ringa och fråga vad fan han håller på med(om det är ett riktigt nummer). Eller ska jag polisanmäla och låta dem ta hand om det helt så inte han kan "förbereda" sig, om ni fattar vad jag menar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör alltid polisanmäla även om de troligen inte kommer att göra något åt det. Det gör om inte annat att antalet brott ökar och kan göra att det blir ändringar i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeG92:

I mailet fick jag information från vilken sida han köpte guld ifrån. Dem hade en live chat support.

Dem var väldigt hjälpsamma. Dem sa att dem skulle föra tillbaka pengarna inom 30 minuter. Samt vilken server guldet levererades till
Sen att personen har en IP från Skåne, samt hade han fyllt i ett telefonnummer som dem även gav mig.
Jag testa söka på hitta.se, men hitta inget.

Jag har lust att ringa och fråga vad fan han håller på med(om det är ett riktigt nummer). Eller ska jag polisanmäla och låta dem ta hand om det helt så inte han kan "förbereda" sig, om ni fattar vad jag menar.

Lämna till polisen. Hjälper inget om du ringer själv.

Står det något namn som guldet skulle skickas till? Kan vara ett riktigt namn knutet till battle.net kontot.

Permalänk
Medlem

Att ha ett konto kopplat till paypal är det värsta man kan göra... hatar sånna tjänster

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör alltid polisanmäla även om de troligen inte kommer att göra något åt det. Det gör om inte annat att antalet brott ökar och kan göra att det blir ändringar i framtiden.

Skrivet av Cirtaboy:

Lämna till polisen. Hjälper inget om du ringer själv.

Står det något namn som guldet skulle skickas till? Kan vara ett riktigt namn knutet till battle.net kontot.

Det var det jag trodde. Hur går jag tillväga för att polisanmäla detta?

Jag frågade om namn, han hade använt mitt. Matchar inte PayPal kontots namn med det dem använder så tar dem inte emot betalningen. Sen hans battlenet konto namn sa dem inget om. Dem tradar väl det in game bara, i bästa fall kanske jag kan få hans karaktärs namn som det levererades till.

Vill ni att jag postar loggen jag hade med chatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Att ha ett konto kopplat till paypal är det värsta man kan göra... hatar sånna tjänster

Ja,jag håller med dig. Men för vissa saker jag köper över internet är jag tvungen att använda mig utav det. Men jag har aldrig mer än 1-3000kr på det kontot. Som tur var hade jag inte ens 1000kr idag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Att ha ett konto kopplat till paypal är det värsta man kan göra... hatar sånna tjänster

Ja man bör aldrig lämna ut riktiga kontokortsnummer nånstans, Paypal stödjer numera att man för över pengar från bank och de kommer fram direkt till Paypalkontot, det är en bättre metod eftersom de inte längre tar ekort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick precis mail från paypal:

Hej

Vi har behandlat ditt besked om att någon har använt ditt konto utan din
tillåtelse för den här transaktionen och vi avgjorde fallet till din
fördel.

-

Någon som kan hjälpa mig med hur jag går tillväga för att polisanmäla detta?

Jag har både GPS kordinater, IP adress, telefonnummer, mail(vet ej om det är fake) så dem bör väl kunna göra något? Men detta är väl typ prioritering 0 hos polisen oavsett om jag kan ge dem en vägbeskrivning till deras dörr.

Permalänk
Medlem

Eftersom paypal/WOWgoldsidan/du har löst det så tror jag inte polisen kommer göra något "mycket" åt det utan det kommer läggas åt sidan om de inte har något annat för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Eftersom paypal/WOWgoldsidan/du har löst det så tror jag inte polisen kommer göra något "mycket" åt det utan det kommer läggas åt sidan om de inte har något annat för sig.

Det är ändå samma brott, även fast TS fått tillbaka pengarna eller inte.

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Det är ändå samma brott, även fast TS fått tillbaka pengarna eller inte.

Vet inte hur Polisen jobbar, men eftersom så mycket av jobbet redan är gjort kanske dom tar tag i det snabbare?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Polisanmälde idag, så får se vad som händer.