Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2010

Moddning av NZXT s340

Tjenare!
Jag hade tänkt att ge mig in i modding träsket och hittade nzxt's s340. Chassit är på min sida ganska perfekt för mig, alltså då menar jag vad jag ska få i den.
Mitt ända egentliga bekymmer är att den är så blank. Jag skulle mycket gärna se den i en mattsvart färg. Min fråga är då, är det svårt att "spraya" om ett s340?
Om det är någon som har lite inblick i detta chassit och vet hur lätt det är att plocka isär, vilken sorts färg man ska använda sig av och om man måste förbereda lådan med sandpapper eller någon sorts basfärg.

En liten onödigt fundering är om man skulle kunna få plats med en optisk läsare i nederdelen(basement) utan att ta bort hårddisk ställningen.

Dela gärna egna åsikter om chassit, för och nackdelar.
Tach i förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av jullerom:

Tjenare!
Jag hade tänkt att ge mig in i modding träsket och hittade nzxt's s340. Chassit är på min sida ganska perfekt för mig, alltså då menar jag vad jag ska få i den.
Mitt ända egentliga bekymmer är att den är så blank. Jag skulle mycket gärna se den i en mattsvart färg. Min fråga är då, är det svårt att "spraya" om ett s340?
Om det är någon som har lite inblick i detta chassit och vet hur lätt det är att plocka isär, vilken sorts färg man ska använda sig av och om man måste förbereda lådan med sandpapper eller någon sorts basfärg.

En liten onödigt fundering är om man skulle kunna få plats med en optisk läsare i nederdelen(basement) utan att ta bort hårddisk ställningen.

Dela gärna egna åsikter om chassit, för och nackdelar.
Tach i förhand!

Är du nöjd med själva färgen, och bara vill ha den matt? I sådana fall hade i alla fall jag siktat på att dra på ett lager matt klarlack. Du kommer aldrig lyckas få en lika bra eller slitstark yta som fabrikslackningen med vanliga spraykannor, så det är superbra om du kan utnyttja originalfärgen som underlag.

Jag hade inte gjort något överdrivet förarbete inför en klarlackning utöver att vara löjligt noggrann med rengöring. Hade testat om det räckte med ordentlig rengöring på någon dold hörna, och eventuellt ruggat upp ytan försiktigt med ett 800-papper på en svamp som slipkloss om lacken inte fick tillräckligt fäste med bara rengöring. När du testat vad du behöver göra kan du gå på resten av chassit.

Om du köper sprayfärgen hos någon seriös färghandlare (läs: inte bensinmacken etc) så brukar de ha andra caps man kan tigga till sig/köpa för några kronor styck. Kolla upp lite vad som finns, fråga ifall de har någon variant som är lämpligare för att lacka stora plana ytor än originalcapen som kom med sprayflaskan.

Vet inte om den finns i Sverige (köper den från en skeppshandlare i Tyskland), men jag tycker DupliColors matta klarlack är superbra. Den har lite längre torktid än andra märken kanske, men den är slitstark som få, och ger en väldigt bra yta för att vara sprayflaskfärg. Vågar nog påstå att du kan få även en stor plan yta så gott som perfekt med den.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

du kan ju gå in på hlstore.se

http://hlstore.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2010

Tack så mycket för era svar, och all info om lackning kommer absolut komma till användning!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Jag har ett S340 och har inte vågat mig på att mattlacka, men det är inga konstigheter att plocka isär sido- och frontpanelerna som behöver lackas. Jag kan mäta "basement"-utrymmet ikväll om ingen annan hinner före, men varför skulle du vilja ha en optisk läsare där? Mycket fint chassi för övrigt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2010

Gott att höra, jo varför jag tänkte sätta in en läsare var lite "ifall att", inget jätte vikigt
Ännu en fråga, hur mycket rum är det på baksidan? Tack btw

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

färgen jag länkar är bra till lack på metall ytor, köpt mycket färg där och den jag länkade har lågt tryck också. Munstyckerna är bra då du kan reglera om du vill ha bred färgstråle eller tunn och mycket/lite färg.
http://hlstore.com/sv/konstnarsmaterial/2519-mtn-94-400ml.htm...
http://hlstore.com/sv/konstnarsmaterial/502-caps-munstycken-1...