Ubuntu på sticka med Casper-rw >4GB

Permalänk
Medlem

Ubuntu på sticka med Casper-rw >4GB

Hej,
har en sticka på 64GB.
Installerar UBUNTU på stickan enligt:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-...
Funkar OK, men använder FAT32 och jag behöver casper-rw mycket större än 4GB!

Ok, så jag skapar en ny partition (ext2) som tar nästan resten av stickan, enligt:
http://www.pendrivelinux.com/create-a-larger-than-4gb-casper-...

GParted skall nu göra "rezise" + formatera den nya partitionen.

Rezise har nu tagit 12 timmar!! inte klar än! (ännu ingen formatering startat).
Har provat nu 8 ggr (även med olika stickor/storlekar) - samma resultat.

Vad gör jag för fel???

Permalänk
Medlem

Vänta, du försöker göra en casper-rw så att du kan köra Ubuntu ifrån USB stickan?

Finns distributioner som är mycket bättre optimerade för att köra ifrån en USB än Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Säkert

Må så vara men mitt problem gäller ju casper-rw som jag vill ha större än 4GB.
Kan det verkligen ha med distron att göra??

...jag följer ju alla beskrivningar
och
hur lång tid kan det ta att krympa en partition??

Permalänk
Medlem

Kan definitivt ha med din hårdvara att göra, speciellt om du har använt USB-stickan mycket.

Angående distron så har jag tyvärr inte använt Ubuntu från USB tillräckligt mycket för att kunna uttala mig, hade inga problem när jag ville göra Gparted-saker från Kubuntu-DVD dock. Tänkte mer att man kunde testa en annan distro för att se om det funkade, och att de riktigt små distributionerna brukar vara trevligare att använda från USB.

Permalänk
Medlem

Kan du inte boota installationen ifrån en USB-sticka och sedan installera Ubuntu på en annan sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Lembritt"

Förstår inte frågan riktigt.

Jag har slaviskt följt de två länkarnas steg för steg-instruktioner, men får felfunktion.
Kan instruktören missat ett steg??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullock:

"Lembritt"

Förstår inte frågan riktigt.

Jag har slaviskt följt de två länkarnas steg för steg-instruktioner, men får felfunktion.
Kan instruktören missat ett steg??

Har inte testat själv att försöka göra casper-rw större. Mitt förslag är att om du behöver mer utrymme så borde det gå att installera Ubuntu på ett annat USB-minne och få tillgång till allt utrymme.

Eftersom du har provat ett flertal USB-minnen med samma fel, testa att göra en till sticka. (Kanske med en annan distribution). Boota med den och sedan när du är inne, sätt in USB-minnet som du vill modifiera och kör gparted och följ guiden igen. Kontrollera att du ändrar rätt USB-minne.

Edit: Jag läste igenom guiden igen och om jag förstår det rätt så kan du inte kan ändra USB-minnet om du bootar på det. Dvs du måste boota en distribution ifrån en annan sticka/DVD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har inte testat själv att försöka göra casper-rw större. Mitt förslag är att om du behöver mer utrymme så borde det gå att installera Ubuntu på ett annat USB-minne och få tillgång till allt utrymme.

Eftersom du har provat ett flertal USB-minnen med samma fel, testa att göra en till sticka. (Kanske med en annan distribution). Boota med den och sedan när du är inne, sätt in USB-minnet som du vill modifiera och kör gparted och följ guiden igen. Kontrollera att du ändrar rätt USB-minne.

Edit: Jag läste igenom guiden igen och om jag förstår det rätt så kan du inte kan ändra USB-minnet om du bootar på det. Dvs du måste boota en distribution ifrån en annan sticka/DVD.

Jag skapade först en botbar ubuntu- sticka (64GB) enligt instruktionen. Där efter bytte jag sticka till en annan linux-sticka som jag botade från. Från denna manipulerade jag sedan den nyskapade ubuntu-stickan för att skapa en casper > 4GB.
Jag skapade en ny partition (för casper-rw) men var först tvungen att minska den befintliga för att få plats. Där sket det sig! Här hände sig allt.

Permalänk
Medlem

Testade att göra Ubuntu stickor med Linux Live USB, men när jag ska ändra storlek på FAT32 partitionen så kraschar gparted. Pluggade in USB i min Linux burk, men det vägrade ändra storlek på partitionen, samma fel. KDE:s partitionsprogram kraschade också.

Varför behöver du en Live med mer än 4GB utrymme?

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju bara formattera resten av stickan till ext4 eller f2fs och göra en ny installation där, och sedan formattera fat32 partitionen.

Vilket underligt fel det är ändå, aldrig sett så mycket partitionsproblem.

Permalänk
Entusiast

Vore intressant att se er dmesg-logg när det kraschar.
Jag misstänker att ni ser en duktig bunt I/O-fel från USB-enheten ifråga. Antigen fel på USB-porten/hubben/kontakten, eller ett defekt USB-minne.