Kingston 240 GB - Är den dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Alla gnäller så mycket på Kingstons v300 diskar. Men knappt nån av dom som gnäller äger en själv. Och skillnaden mot andra SSD märks nog endast i testprogram. Vid vardaglig användning så märks den knappt.

Har haft många SSD genom åren, och har enormt många modeller liggande hemma. V300 disken MÄRKTES att den var många generationer gammal. En begagnad Vertex/Agility 3 eller Force 3 disk ger otroligt mer prestanda. Tom så att gen innan det, Vertex 2 kan tävla mot den. Vi pratar alltså SSD från 2010-2011.
Detta för att det var de Asynkrona kretsarna som används, byttes ut mot Synkrona kretsar runt den tiden, som är betydligt snabbare.
VIssa Ebay "Kina" SSD är SNABBARE än V300 i vissa lägen, och billigare.
Jag lyckades byta min V300 mot en annan disk, så jag har inte den kvar, men jag har test resultaten som jag själv gjort, och upplevelsen från vad de "kallade" SSD, som kändes som mekanisk disk.

Skrivet av tomle:

Äh, 240GB för 639 är helt ok. Inte ofta man utnyttjar disken till max ändå. Fördelen med SSD är ju accesstiden och den är ju fortsatt bra med Kingston V300.
Hellre en Kingston V300 240GB än en 120GB-disk av annat märke för samma pris. Speciellt om resten av komponenterna inte är top of the line.

Jag kan hålla med dig att 240GB > 120GB på många sätt, men varför köpa skräp för 639kr + moms, då en hel del pengar, när du köper en SSD för att få prestanda. Lägg till den ynka 100-200kr som krävs för att få en bra disk istället, eller skippa SSDn och köp en HDD.

Skrivet av Lancaith:

Men har du den gamla V300 eller den nya med sämre prestanda?

Om jag förstått det, så finns det nu 3 versioner. En ursprungliga, som var helt okej hastighet, inte wow, men okej för SSD.
En som nämn i de senaste omtesterna, där diskarna fått billigaste Asynkrona cellerna istället, som är rent skräp.
Samt en 3:e version som verkar flyta ut nu, där de har bytt till andra minnen igen. Ingen direkt aning om vilken typ, men det lilla jag sett föreslår betydligt högre sekventiell läshastighet och lite bättre skrivhastighet, men inte mycket. Som en del på pekar, det är IOPS som är poängen med SSD, så mer info behövs för att se vad de nya är för något.

Skrivet av ConnyxD:

Jag köpte den för några dagar sedan och mitt intryck av den är väldigt positivt. Datorn startar blixtnabbt och likaså med program

Misstänker då att du fått den 3:e gen av denna disk, där läshastigheten kanske förbättrats. Har du möjlighet att köra en test i Crystal Disk Mark?

Permalänk
Medlem

Köpte en Kingston 120GB för 399 kr på rean efter jul, ingen plats för nya spel på min SSD och den lär ju garanterat vara snabbare än en av mina externa HDD's...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Mitt tips blir: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1595979

min 120 giggare är märkbart mycket snabbare än min samsungdisk. Min dator 2 i sign bootar på under 5 sekunder.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså titta bara här innan du bestämmer dig, v300 presterar ju knappt bättre än en snabb mekanisk disk :S En riktigt skitdisk är vad det är som bör undvikas.

edit. Oj, det där är tydligen den gamla "bra" v300, skulle tippa på att den nya 240GB presterar som 120GB i det där testet.

Men shit, propaganda eller? Försöker du skriva så vinklat du bara kan? I så fall så är de allra flesta SSDs på 120GB "knappt bättre än en snabb mekanisk disk". 170GB/s är fullt godkänt för en 120GB SSD. De allra flesta ligger i de områdena med bara ett fåtal som skjuter ifrån. Du jämför dessutom på mekaniska diskars paradnummer och på SSD-diskars akilleshäl, sekventiell skrivning.

Om du vill påstå att en SSD är som en mekanisk disk så får du visa något annat än 70% högre prestanda i sekventiell skrivning. Då får du även visa accesstider, random-läsning/skrivning och helt enkelt ge en lite mer komplett bild. Men din lögnaktiga beskrivning skulle ju raseras totalt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4RTiN:

639 kr är priset exkl moms

Takk for at du gjorde en oppmerksom på dette!

For 800 kr er dette ikke noe ens verdt å ha i tanke....du kan like gjerne finne en Crucial MX100 256 GB under kampanje der nærmer seg dette pris. Kjøpte min for ca 849 kr på CDon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreazNilsson:

Tyvärr har dem bytat ut chippet så den är inte värd längre.

bytat?

on topic: Det är en billig SSD på 240gb och prestandaskillnaden kommer du ALDRIG märka av. ta den för vad det är, en 240gb SSD. flera magnituder snabbare än mekaniska hårddiskar vad det än är för chips. dessutom: http://ssdendurancetest.com/ssd-endurance-test-report/Kingsto...

17TB skrevs till disken innan den gick in i protection mode. på en 60gb disk. normal användning är en windowsinstallation och en pagefile, det tar ungefär 4 år att köra sönder disken förutsatt att du väljer 60gb versionen. och även då lyckas de rädda datan.

Personligen kör jag en Corsair Force 60. originalet som SSD. Superb livslängd.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Mitt tips blir: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1595979

min 120 giggare är märkbart mycket snabbare än min samsungdisk. Min dator 2 i sign bootar på under 5 sekunder.

Dock för det priset kan du lika gärna ta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Ultra Plus var en bra disk, ingen tvekan om det, har dem själv. Men de är inte priseffektiva idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag kan hålla med dig att 240GB > 120GB på många sätt, men varför köpa skräp för 639kr + moms, då en hel del pengar, när du köper en SSD för att få prestanda. Lägg till den ynka 100-200kr som krävs för att få en bra disk istället, eller skippa SSDn och köp en HDD.

Nåja, nu sa OP att priset var 639 (inkl moms) och för det priset hävdar jag fortfarande att det är ett bra köp. Däremot skulle jag inte rekommendera den om den kostade 799.
Ska man inte sitta och kopiera filer fram och tillbaka så är den fortfarande magnituder snabbare än en vanlig HDD.

Tror dock att vi kan sluta diskutera detta nu eftersom priset var fel och vi verkar vara överens om att det finns bättre diskar för samma peng.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men shit, propaganda eller? Försöker du skriva så vinklat du bara kan? I så fall så är de allra flesta SSDs på 120GB "knappt bättre än en snabb mekanisk disk". 170GB/s är fullt godkänt för en 120GB SSD. De allra flesta ligger i de områdena med bara ett fåtal som skjuter ifrån. Du jämför dessutom på mekaniska diskars paradnummer och på SSD-diskars akilleshäl, sekventiell skrivning.

Om du vill påstå att en SSD är som en mekanisk disk så får du visa något annat än 70% högre prestanda i sekventiell skrivning. Då får du även visa accesstider, random-läsning/skrivning och helt enkelt ge en lite mer komplett bild. Men din lögnaktiga beskrivning skulle ju raseras totalt då.

Men herregud, tagga ner. Klart en ssd är bättre på mycket, var så klart en överdrift från min sida. Men fortfarande så ligger nya v300 runt 120MB/s vid sekventiella skrivningar i deras uppdaterade test vilket är väl ungefär vad en 7200rpmare har, vilket är allt annat än bra för en ssd. Min poäng var ju knappast att ssd:er är skräp eller att man lika gärna kan köpa mekanisk disk, utan att v300 är ett dåligt val och att till exempel mx100 är ett bättre val som inte kostar så mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men herregud, tagga ner. Klart en ssd är bättre på mycket, var så klart en överdrift från min sida. Men fortfarande så ligger nya v300 runt 120MB/s vid sekventiella skrivningar i deras uppdaterade test vilket är väl ungefär vad en 7200rpmare har, vilket är allt annat än bra för en ssd. Min poäng var ju knappast att ssd:er är skräp eller att man lika gärna kan köpa mekanisk disk, utan att v300 är ett dåligt val och att till exempel mx100 är ett bättre val som inte kostar så mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men vad händer när du skriver så onyanserat? Vad händer om någon nybörjare gång på gång läser att en 500GB HDD för mycket mindre pengar är lika snabb som en normal 120GB SSD? Skriv nyanserat istället för att medvetet vrida saker, för Nisse på 15 år kan 500:- för en ny HDD vara en stor affär.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, detta var inte den jag trodde. Min har mer läshastighet än denna

Visa signatur

Graffekort: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC
CPU: Intel Core i7-13700KF
RAM: Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600MHz 32GB
Moderkort: ASUS ROG STRIX B660-F GAMING WIFI
Nätagg: Corsair RMe 850e 850W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja men vad händer när du skriver så onyanserat? Vad händer om någon nybörjare gång på gång läser att en 500GB HDD för mycket mindre pengar är lika snabb som en normal 120GB SSD? Skriv nyanserat istället för att medvetet vrida saker, för Nisse på 15 år kan 500:- för en ny HDD vara en stor affär.

"Jag köpte en Porsche... men tyvärr fick jag 1,2l motorn från en VW i den." Är det inte bättre i så fall att Nisse sparar sina pengar och köper det han förväntar sig istället för att köpa den och sedan bli besviken och ha lagt ut alla sina pengar.

Om han accepterar att disken är som den är, och kan få den som vissa har, för rea pris på 399kr, så visst, då är den kanske ett alternativ. Men man bör utan tvekan inte ens jämföra denna med en "äkta" SSD år 2015, då den blir överkörd av "budget" SSD från 2012...

Kort sagt, va medveten VAD du köper är det jag försöker framföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"Jag köpte en Porsche... men tyvärr fick jag 1,2l motorn från en VW i den." Är det inte bättre i så fall att Nisse sparar sina pengar och köper det han förväntar sig istället för att köpa den och sedan bli besviken och ha lagt ut alla sina pengar.

Om han accepterar att disken är som den är, och kan få den som vissa har, för rea pris på 399kr, så visst, då är den kanske ett alternativ. Men man bör utan tvekan inte ens jämföra denna med en "äkta" SSD år 2015, då den blir överkörd av "budget" SSD från 2012...

Kort sagt, va medveten VAD du köper är det jag försöker framföra.

Rätt lätt att bli lurad av sådana som dig om man inget kan. Diskutera balanserat och försök inte måla upp den som sämre än vad den är. Den är ju även i din graf snabbare än de flesta samtida modeller i storleksklassen. Att säga att den är som en mekanisk är bedrägligt. Lurar du något att skillnaden mellan HDD och SSD är så liten som du försökte ge sken av så är det inte schysst.

EDIT: Misstog dig för sKRUVARN.

Permalänk
Medlem

Råkade köpa denna ssd under mellandagarna, hade inte läst några tester innan och den funkar väl helt okej

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiddzoR:

Råkade köpa denna ssd under mellandagarna, hade inte läst några tester innan och den funkar väl helt okej
http://s3.postimg.org/kwa5t4037/test.png

Det ser ju bättre ut.
Om detta är den nyaste versionen så vill jag lätt säga att 400kr för dem är mer än prisvärt.
Visst, den SSDn vinner inga troféer, men den hastigheten är mer än nog för att klassa den som "äkta" SSD igen, imho.
Det som oroar mig är just att du inte vet vilken disk man får.

Permalänk
Inaktiv

V300 som jag köpte innan de nerfade diskarna. Helt okej, märker ingen skillnad i praktiken mot andra ssder. Det tog ett bra tag att ställa in windows för att få bra prestanda. AS SSD benchmark verkar vara värdelöst.

La till ASs SSD benchmark
Permalänk
Medlem

Jag märker då skillnad från min gamla SSD som var kvickare än en V300 och min nya 850 Pro.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag märker då skillnad från min gamla SSD som var kvickare än en V300 och min nya 850 Pro.

Grattis till att vara en av tiotusen användare som skulle kunna göra det. *syrligt*

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

skulle aldrig kört denna disken i en dator som stödjer sata 3, har dock monterat den i en del sata 2 datorer som behövt lite kärlek när den gamla mekaniska har gett upp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

skulle aldrig kört denna disken i en dator som stödjer sata 3, har dock monterat den i en del sata 2 datorer som behövt lite kärlek när den gamla mekaniska har gett upp

Satte in en gammal Vertex (1) 120GB som jag hittat i en gammal laptop som krashat. Var ju en värsting disk en gång i tiden, då storlekarna var 30, 60, 120GB och den mättar Sata 2 rätt bra. Dens 4k skriv kunde ju varit bättre, men... Samt pga ingen trim så får jag lämna en del av disken oanvänt (har 90GB part) för att GC ska hänga med, men den är fortfarande snabbare än med mekanisk disk. Än så verkar den hur frisk SSD som helst.

http://www.trustedreviews.com/OCZ-Vertex-120GB-SSD-review-ocz...
"Verdict
All told, this is a seriously fast drive that will be perfectly suited for use as the main system drive for a fast gaming PC or workstation and its price is competitive with other similarly performing solutions on the market."

"As such the £340 demanded by the drive I'm looking at today still only gets you 120GB of storage."

Så jag antar att allt är relativt... 2011 så var 3500kr för en 120GB disk som är slöare än de sämsta Kingston V300, "the elite of elite..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Satte in en gammal Vertex (1) 120GB som jag hittat i en gammal laptop som krashat. Var ju en värsting disk en gång i tiden, då storlekarna var 30, 60, 120GB och den mättar Sata 2 rätt bra. Dens 4k skriv kunde ju varit bättre, men... Samt pga ingen trim så får jag lämna en del av disken oanvänt (har 90GB part) för att GC ska hänga med, men den är fortfarande snabbare än med mekanisk disk. Än så verkar den hur frisk SSD som helst.

http://www.trustedreviews.com/OCZ-Vertex-120GB-SSD-review-ocz...
"Verdict
All told, this is a seriously fast drive that will be perfectly suited for use as the main system drive for a fast gaming PC or workstation and its price is competitive with other similarly performing solutions on the market."

"As such the £340 demanded by the drive I'm looking at today still only gets you 120GB of storage."

Så jag antar att allt är relativt... 2011 så var 3500kr för en 120GB disk som är slöare än de sämsta Kingston V300, "the elite of elite..."

har kvar en av mina corsair performance 3 64gb som jag köpte 2011 och den har stöd för trim och sata 3 med mlc minnen och fungerar helt felfritt i min laptop som jag haft sen hösten 2008 som hade en slö 120gb's 5400rpm disk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=810887 IOPS'en är ju lite svag haha

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

har kvar en av mina corsair performance 3 64gb som jag köpte 2011 och den har stöd för trim och sata 3 med mlc minnen och fungerar helt felfritt i min laptop som jag haft sen hösten 2008 som hade en slö 120gb's 5400rpm disk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=810887 IOPS'en är ju lite svag haha

Jag brukar använda sådana diskar (har någon Force F60 och nån Agility/Vertex 3 60GB) tillsammans med ebooster för cache för mekaniska diskar. Jag har några licenser till ebooster som jag köpte på rea för ca 70kr st. Sätter då även Swap på disken.
Det gör faktiskt rätt bra nytta med att snabba upp en dator. Detta även om du har en SSD som systemdisk, så kan en gammal sådan snabba upp mekaniska disken som lagrar. Eboostr håller koll på vilka filer som används mest och lägger dem på SSDns cache.
Nån har jag satt i Windows 10 burken, och nån har jag som extern transport disk.

Så jag kan mycket väl förstå hur nästan alla SSD kan göra ett enormt lyft när man byter till SSD, även en långsam SSD. Men det blir faktiskt skillnad igen när man byter till en högkvalitets modern SSD. Dock behöver inte alla detta, det förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Grattis till att vara en av tiotusen användare som skulle kunna göra det. *syrligt*

Märks rätt lätt när man skyfflar filer om det tar 2 minuter eller närmare 5... Men märker varken du eller 9998 andra av 10000 skillnaden på 2 och 5 minuter blir jag verkligen orolig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Märks rätt lätt när man skyfflar filer om det tar 2 minuter eller närmare 5... Men märker varken du eller 9998 andra av 10000 skillnaden på 2 och 5 minuter blir jag verkligen orolig.

så vad är det du flyttar för filer? sitter du och jonglerar linuxdistros mellan dina ssd:er eller är det något du gör bara för att känna dig nöjd med alla pengar du sänkt i din lagringslösning?

Personligen kör jag en ssd för att boota OS, några tunga program och ett spel, resten ligger på en mekanisk hårddisk because GB/SEK kalkylen.
Du verkar ha sänkt väldigt mycket pengar i ditt system på grund av något väldigt specifikt skäl som väldigt väldigt få andra har.
Skillnaden du märker är klart tydlig för ditt specifika användnignssett, men någon annan märker ingen skillnad mellan en windowsboot på 12 sekunder eller 15 sekunder; skiljt från 90 sekunder med gammal hederlig mekanisk hårddisk.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Köpt just V300 fast 120GB varianten som jag byggt till polare, 5 datorer för att vara exakt och det har fungerat hur bra som helst i alla burkar, hur just 240 är kan jag inte yttra mig om.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men herregud, tagga ner. Klart en ssd är bättre på mycket, var så klart en överdrift från min sida. Men fortfarande så ligger nya v300 runt 120MB/s vid sekventiella skrivningar i deras uppdaterade test vilket är väl ungefär vad en 7200rpmare har, vilket är allt annat än bra för en ssd. Min poäng var ju knappast att ssd:er är skräp eller att man lika gärna kan köpa mekanisk disk, utan att v300 är ett dåligt val och att till exempel mx100 är ett bättre val som inte kostar så mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Paddanx:

"Jag köpte en Porsche... men tyvärr fick jag 1,2l motorn från en VW i den." Är det inte bättre i så fall att Nisse sparar sina pengar och köper det han förväntar sig istället för att köpa den och sedan bli besviken och ha lagt ut alla sina pengar.

Om han accepterar att disken är som den är, och kan få den som vissa har, för rea pris på 399kr, så visst, då är den kanske ett alternativ. Men man bör utan tvekan inte ens jämföra denna med en "äkta" SSD år 2015, då den blir överkörd av "budget" SSD från 2012...

Kort sagt, va medveten VAD du köper är det jag försöker framföra.

Problemet är med denna typ av kommentarer är att det ger en klart missvisande bild. Sekventiella skrivningar i hög fart sker normalt sätt rätt sällan, det krävs då att du har ett media som kan leverera data i denna hastighet för att det ska märkas vilket inträffar väldigt sällan för en normalanvändare. Sedan är detta en sandforcedisk vilket innebär att data komprimeras för ökad prestanda. 170mb/s är då data som inte går att komprimera alls, går datan att komprimera så kommer det att gå snabbare.

Även om skillnaderna ser stora ut i syntetiska testprogram så är skillnaden för en normalanvändare i praktiken ytterst liten mellan en värsting-ssd och en vettig budgetdisk. Det blir så lätt svart/vitt när det gäller prestanda utan att man egentligen funderar på vilken effekt siffrorna i ett syntetiskt test faktiskt ger i praktiken.

Skrivet av roxkz:

Märks rätt lätt när man skyfflar filer om det tar 2 minuter eller närmare 5... Men märker varken du eller 9998 andra av 10000 skillnaden på 2 och 5 minuter blir jag verkligen orolig.

Och hur ofta inträffar detta för en normalanvändare? Tror det är rätt få personer som regelbundet flyttar filer på totalt 50+ GB filer TILL sin ssd...(170mb/s * 300s). Skulle tro att de flesta normalt har program/os mm på sin ssd och fillagringen på en vanlig disk.

Permalänk
Medlem

min första ssd disk hade 150 /170 i läs och skriv fart har nu samsung med 540/520 jag märker ingen objektiv skillnad på dom
SSD är så pass snabb så det är mätvärden som gäller om man ska se skillnad på dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Problemet är med denna typ av kommentarer är att det ger en klart missvisande bild. Sekventiella skrivningar i hög fart sker normalt sätt rätt sällan, det krävs då att du har ett media som kan leverera data i denna hastighet för att det ska märkas vilket inträffar väldigt sällan för en normalanvändare. Sedan är detta en sandforcedisk vilket innebär att data komprimeras för ökad prestanda. 170mb/s är då data som inte går att komprimera alls, går datan att komprimera så kommer det att gå snabbare.

Även om skillnaderna ser stora ut i syntetiska testprogram så är skillnaden för en normalanvändare i praktiken ytterst liten mellan en värsting-ssd och en vettig budgetdisk. Det blir så lätt svart/vitt när det gäller prestanda utan att man egentligen funderar på vilken effekt siffrorna i ett syntetiskt test faktiskt ger i praktiken.

Tycker snarare att din kommentar är missvisande, då den faktiskt totalt ignorerar om det är prisvärt.
Om en disk är snabbare, för samma peng, varför då ta en långsammare?
Detta är trots allt Sweclockers, inte Swesurfsvennson. Om folk frågar om hur snabba och prisvärda en produkt är, så ska vi självklart svara på detta jämfört med bättre produkter. Hur du använder din dator är irrelevant.
Problemet är, om du gör en rekommendation, och sen visar den sig vara seg och inte alls så snabb som vännens SSD, tänker du då ta ansvaret på felköpet? Eller är det kanske bättre att informera personen INNAN köp, att även om den troligen duger, förvänta dig inte super prestanda från den. Tycker det är en bättre inställning än att "lura" personen att tro den är supersnabb. Man får kort sagt vad man betalar för.

Visst är IOPs och 4k prestanda viktigare, men V300 problem var just att dessa heller inte var vidare bra mot hur den var innan, än mot konkurrenter. Om du inte tycker 15 vs 20, 65 vs 110 spelar roll... då vet du inte vad en SSD är. http://www.anandtech.com/show/7763/an-update-to-kingston-ssdn...

Om nu andra budget diskar faktiskt är bättre eller lika bra, till samma pris, förklara då varför man tex ska välja en Kingston, som uppenbarligen vill blåsa sina kunder, över tex en Intel 530, som OCKSÅ har likadan kontroller, med komprimering, men betydligt bättre prestanda? Eller Sandisk Ultra plus, som med sin SLC cache, har bra prestanda för normalt bruk? http://ssd.userbenchmark.com/Compare/SanDisk-Ultra-Plus-128GB...
Notera att dessa tester är gjorde på privata folks datorer, med alla deras bakgrundsprogram osv igång. Så nära verkligt du kan göra syntetiska tester, om du inte gör specifika tester för varje användare.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s204402324&o=produkt_pr...

Sen självklart, OM man kan få denna, som folk gjort, för vrak pris 400kr, så är den ett vettigt köp, SÅ LÄNGE man vet att den presterar därefter. Men när så många bättre diskar ligger 100kr bort, är den ett dumt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

....

Och hur ofta inträffar detta för en normalanvändare? Tror det är rätt få personer som regelbundet flyttar filer på totalt 50+ GB filer TILL sin ssd...(170mb/s * 300s). Skulle tro att de flesta normalt har program/os mm på sin ssd och fillagringen på en vanlig disk.

Beror helt på användaren som sagt, men även det sagt är v300an ingen vettig budgetdisk längre. Poängen var likväl, skillnaden kan vara helt klart märkbar i vissa fall, det beror bara på om man utsätter disken för den typen av last eller inte.

Skrivet av ksw:

så vad är det du flyttar för filer? sitter du och jonglerar linuxdistros mellan dina ssd:er eller är det något du gör bara för att känna dig nöjd med alla pengar du sänkt i din lagringslösning?

Personligen kör jag en ssd för att boota OS, några tunga program och ett spel, resten ligger på en mekanisk hårddisk because GB/SEK kalkylen.
Du verkar ha sänkt väldigt mycket pengar i ditt system på grund av något väldigt specifikt skäl som väldigt väldigt få andra har.
Skillnaden du märker är klart tydlig för ditt specifika användnignssett, men någon annan märker ingen skillnad mellan en windowsboot på 12 sekunder eller 15 sekunder; skiljt från 90 sekunder med gammal hederlig mekanisk hårddisk.

Visst kan jag skyffla Linuxdistros mellan diskarna om jag nu känner det är nödvändigt. Men seriöst så Jonglerar rätt mycket tyngre film och foto -filer på burken, det blir utan bekymmer rätt många GB i slutändan som flyttas mellan diskarna. Poängen var likväl att skillnaden i överföringar kan gå upp mot 100% i fördel till en snabbare SSD i vissa fall om man jämför med V300an.

Självklart sitter man bara och slösurfar och har nåt enstaka program installerat på disken märks det antaligen knapps alls, men skulle ändå råda för en annan SSD.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är ett uselt köp. Dels för att den SSDn är sämst och dels för att alla 120 GBare är förhållandevis dyra.
Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB
http://s3.pji.nu/product/standard/280/2683920.jpg

î
detta, köpte deras 240gb variant förra julen för 999, funkar prima!

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F