Förväntad ersättningsprodukt?

Permalänk
Medlem

Förväntad ersättningsprodukt?

Hej!

Vid ett returärende där den returnerade produkten inte längre återfinns i butiken/lagret, vilken ersättningsprodukt är rimligt att förvänta sig?

Många butiker anger "likvärdig produkt" som sådan, vilken kan vara lite mångtydigt; en med samma prestanda, samma prisklass som den "likvärdiga produkten" eller samma prisklass som inköpspriset av den returnerade produkten?

Vad har ni för erfarenheter kring ersättningsprodukter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FasEtt:

Hej!

Vid ett returärende där den returnerade produkten inte längre återfinns i butiken/lagret, vilken ersättningsprodukt är rimligt att förvänta sig?

Många butiker anger "likvärdig produkt" som sådan, vilken kan vara lite mångtydigt; en med samma prestanda, samma prisklass som den "likvärdiga produkten" eller samma prisklass som inköpspriset av den returnerade produkten?

Vad har ni för erfarenheter kring ersättningsprodukter?

Beror lite på vad du har köpt och vad butiken vill ge dig. De kan välja att bara ge pengarna tillbaka, så förmodligen får du någonting med samma prislapp.

När min Xbox som skulle komma med Fifa 15 & Forza 5 kom utan Forza eftersom det inte fanns i lager så fick jag välja ett valfritt spel, även de för 2-300kr mer. (Electroworld)

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

en ersättningsprodukt ska vara likvärdig funktionsmässigt eller så ska du få dina pengar tillbaka.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Jag har en bra erfarenhet.
Jag fick kabelhaveri på en logitech g9, pekade på livstidsgaranti och fabrikationsfel hos logitech - modellen hade utgått och jag fick en g9x (skickad till jobbet via ups).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Entusiast

Beror helt på vilket företag du har och göra med men en vara i lager för samma värde borde du i alla fall få.
När det gällde en polares GTX 670 som havererade så fick han ett sprillans nytt GTX 770 tillbaka av Inet så props till Inet för det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hade ett ärende för ett tag sedan där min Logitech G500 började krångla, blev erbjuden valen ersättningsprodukt eller pengarna tillbaka på musen, när jag valde ersättningsprodukt så försökte dom köra att det är priset som bestämmer, detta är dock inte sant, likvärdig produkt är en produkt med likvärdiga funktioner som den du hade innan, i mitt fall så fick jag i slutändan en g500s vilket var några hundralappar dyrare men hade exakt dom funktionerna jag köpte musen för. Kortfattat, likvärdig produkt är inte baserat på kostnaden (om den inte är oskäligt hög dock) utan funktionerna.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1291371-hja...

Här har du tråden som jag fick hjälpen från, läs vad PeCe skrivit i den.

Permalänk
Medlem

Det är inte priset som avgör vad som utgör en likvärdig produkt, utan de egenskaper för vilka du skaffade produkten.
Gäller det en vattentät kamera är rimligtvis just att den är vattentät en avgörande faktor, gäller det en röd stickad tröja har färgen troligtvis betydelse, är det ett grafikkort är det vanligtvis prestandan och anslutningsmöjligheter som dikterar lämpliga ersättare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Mycket bra svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är inte priset som avgör vad som utgör en likvärdig produkt, utan de egenskaper för vilka du skaffade produkten.
Gäller det en vattentät kamera är rimligtvis just att den är vattentät en avgörande faktor, gäller det en röd stickad tröja har färgen troligtvis betydelse, är det ett grafikkort är det vanligtvis prestandan och anslutningsmöjligheter som dikterar lämpliga ersättare.

Skrivet av FasEtt:

Mycket bra svar!

och i prestanda finns också överklockbarhet (kylare) också.. Vad är det för något du ska få en retur på?

som flera säger så är det inte priset som bestämmer utan vilka egenskaper produkterna har.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Beror lite på vad du har köpt och vad butiken vill ge dig. De kan välja att bara ge pengarna tillbaka, så förmodligen får du någonting med samma prislapp.

Kunden kan välja mellan 1. åtgärdande/reparation, 2. omleverans, 3. prisavdrag/ersättning och 4. hävning av köpet.
Väljer kunden något av de två sistnämnda kan säljaren på eget bevåg istället välja något av de två förstnämnda.
Väljer kunden något av de två förstnämnda kan säljaren välja det andra av dessa om de kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet (praxis här har blivit att man som kund får stå ut med ett fåtal reparationsförsök då detta kan vara förmånligare för säljaren än omleverans).

Om säljaren inte kan reparera eller omleverera en likadan eller likvärdig (d.v.s. uppfyller de krav som kunden såg som viktiga hos den ursprungliga varan) vara blir de skyldiga att ersätta kunden med vad det kostar kunden att införskaffa en likadan/likvärdig vara hos ett annat företag. Denna skyldighet kan begränsas vid oskälighet, men säljaren får räkna med att en rejäl merkostnad inte nödvändigtvis är oskälig.

Att bara lämna tillbaka köpeskillingen och avsluta ärendet är alltså inte möjligt för säljaren om kunden motsätter sig det.

---
@TS: Bemöt säljaren väl och fråga istället för att kräva (även om lagen är på din sida) och försök att inte överdriva dina anspråk så brukar det oftast gå smärtfritt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Är det cdon är det bara att glömma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Är det cdon är det bara att glömma

Skickades från m.sweclockers.com

Varför det? Jag hade ett defekt 7970 Ghz och fick ett 280X + pengarskillnad tillbaka.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Jag har en bra erfarenhet.
Jag fick kabelhaveri på en logitech g9, pekade på livstidsgaranti och fabrikationsfel hos logitech - modellen hade utgått och jag fick en g9x (skickad till jobbet via ups).

Det var generöst av dom, eftersom livstidsgaranti betyder att garantin gäller så länge modellen fortfarande finns i sortimentet.