LG G3 (5.0 official) och root/Cyanogenmod, hur gör jag om det ens går?

Permalänk
Testpilot

LG G3 (5.0 official) och root/Cyanogenmod, hur gör jag om det ens går?

Hejsan!

Är ägaren till en LG G3 och har nu lite funderingar kring root/cyanogenmod..

Bakgrund;
Genom åren har jag bara ägt Samsung telefoner på Android sidan (S2 och S4, samt en Galaxy Y som skit telefon), och jag har alltid rootat dem för att köra Cyanogenmod, Viper eller SlimKat. Men nu med LG G3 så är det inte lika enkelt som 1-2-3 att roota verkar det som, speciellt efter jag uppgraderade till 5.0.

Så nu till min fråga;
Går det ens att roota sin LG G3 efter man har uppgraderat till officiella 5.0? Isåfall hur?

Har hört att Lollipop skulle ha någon NAND-lock som gör det svårt att roota telefonen... Och jag vill VERKLIGEN byta till Cyanogenmod igen, inte nöjd med varken Samsung's TouchWiz eller LG's vad det nu än heter, slöar ju ner telefonen bara. Och 5.0 uppdatering som skulle öka prestandan har fortfarande inte fixat lagg i interface eller att vissa spel kör slöare än på en 3år gammal kamel..

Såg att Cyanogenmod släppte sin v12 nightly för LG G3 idag, men framgick inte om man måste vara rooted med TWRP eller köra 4.x.x för att kunna installera det.

Tack på förhand!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Om det inte kommit något nytt på senaste tiden så måste du nedgradera till kitkat. Flashtool + Kdz ska tydligen även flasha om bootloadern?
Där rootar du och/eller fixar custom recovery o sedan flashar du cm12.

Har ingen G3 själv så jag är inte mycket till hjälp. Gå till xda-developers så hittar du nog all info du behöver samt lite till.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Boss302:

Om det inte kommit något nytt på senaste tiden så måste du nedgradera till kitkat. Flashtool + Kdz ska tydligen även flasha om bootloadern?
Där rootar du och/eller fixar custom recovery o sedan flashar du cm12.

Har ingen G3 själv så jag är inte mycket till hjälp. Gå till xda-developers så hittar du nog all info du behöver samt lite till.

Tackar så mycket för all hjälp jag kan få!

Har redan kikat lite på XDA forumen, och verkar inte som att någon utom UK/Sverige(Telia)/Polen i princip har fått 5.0 än (om man inte köpt telefonen utan abonnemang), så supporten är väldigt liten. Men får kanske skriva en tråd där med och kolla. Ska iaf kika på det du skrev om Flashtool+kdz och downgrading innan jag flashar!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Tackar så mycket för all hjälp jag kan få!

Har redan kikat lite på XDA forumen, och verkar inte som att någon utom UK/Sverige(Telia)/Polen i princip har fått 5.0 än (om man inte köpt telefonen utan abonnemang), så supporten är väldigt liten. Men får kanske skriva en tråd där med och kolla. Ska iaf kika på det du skrev om Flashtool+kdz och downgrading innan jag flashar!

Gjorde detta för ett tag sedan. Men flashade istället Chupachups(eller något liknande) vilket är en rom baserad på LG's officiella 5.0 rom, för att Cyanogenmod till G3'an inte är stabil ännu. Hade en massa problem samtal, wifi etc. Rekommenderar att du flashar en rom baserad på stock firmware.

Du rootar med Purpledrake via ABP har jag för mig. Flashar TWRP med flashify och sedan flashar romen via TWRP.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mull54:

Gjorde detta för ett tag sedan. Men flashade istället Chupachups(eller något liknande) vilket är en rom baserad på LG's officiella 5.0 rom, för att Cyanogenmod till G3'an inte är stabil ännu. Hade en massa problem samtal, wifi etc. Rekommenderar att du flashar en rom baserad på stock firmware.

Du rootar med Purpledrake via ABP har jag för mig. Flashar TWRP med flashify och sedan flashar romen via TWRP.

Mjo, men så är det med Nightlies, man går in med vetskapen om att vissa funktioner kan fungera sämre eller inte alls. Dock är det en trade-off jag gladligen tar för att slippa tillverkarnas UI som på något magiskt sett alltid lyckas slöa ner systemen till oanvändbarhet om man är en power user.

Funkar Purpledrake om man har 5.0 redan från LG? Och vad är ABP?

Du skulle inte kunna länka alla artiklar/trådar och downloads (om externa från guiderna) som behövs?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Mjo, men så är det med Nightlies, man går in med vetskapen om att vissa funktioner kan fungera sämre eller inte alls. Dock är det en trade-off jag gladligen tar för att slippa tillverkarnas UI som på något magiskt sett alltid lyckas slöa ner systemen till oanvändbarhet om man är en power user.

Funkar Purpledrake om man har 5.0 redan från LG? Och vad är ABP?

Du skulle inte kunna länka alla artiklar/trådar och downloads (om externa från guiderna) som behövs?

Nej, du måste nergradera till kitkat -> roota med purpledrake -> kör in TWRP -> flasha valfri rom.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lossah:

Nej, du måste nergradera till kitkat -> roota med purpledrake -> kör in TWRP -> flasha valfri rom.

Du råkar inte veta hur man nedgraderar från 5.0 på LG G3? Jag som är dålig på att Googla kanske, men hittar inte direkt något vettigt tror ja
Är detta något som man kan lita på? http://www.androidexplained.com/downgrade-lg-g3/
Framgår inte om det är kompatibelt med 5.0 eller inte, vill verkligen inte bricka luren då jag inte har råd att skaffa ny just nu om det inte skulle gå att rädda (hardbrick, inte softbrick).

Är sjukt nojig med G3.an om jag ska vara ärlig. Råkade softbricka polarns HTC One M7 och tog sina timmar att få igång den igen. Och har som sagt själv bara haft Samsung och använt Odin, vilket sällan har varit speciellt problematiskt att hitta lösningar till då Galaxy serien är så populär.

Men o andra sidan vill jag verkligen få in CM11(12~) på telefonen då LG's default UI är värdelöst i 5.0, iaf om man använder telefonen flitigt. Sedan att jag inte får bort eller ens kan avaktivera McAfee efter jag aktiverade det (kom med telefonen), det är något som går mig på nerverna utan dess like med..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4