Acer Aspire v5-573G + Ubuntu 14.04?

Permalänk
Medlem

Acer Aspire v5-573G + Ubuntu 14.04?

Hej, ni som har en Acer Aspire v5-573G, hur bra funkar det ihop med Ubuntu 14.04? Funkar all hårdvara?
Testade med Ubuntu när den vart på version 12, men gick ej att installera Nvidia GT 750M grafikkortet då, funkar det bättre nu?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TuX81:

Hej, ni som har en Acer Aspire v5-573G, hur bra funkar det ihop med Ubuntu 14.04? Funkar all hårdvara?
Testade med Ubuntu när den vart på version 12, men gick ej att installera Nvidia GT 750M grafikkortet då, funkar det bättre nu?

Jo. Det skall fungera.
Synd att ni barade testade Ubuntu då. Andra distributioner hande nog klarat av biffen mycket bättre. Ubuntu är inte det bästa när det kommer till nVidias eller AMDs grafikkort, tyvärr.

Idag är situationen bättre, men jag rekommenderar ändå att ni även tittar på andra distributioner. Canonical har tyvärr gjort Ubuntu-distributionerna på tok för beroende av öppna grafik-drivrutiner (KMS, nouveau, ati med mera), varav det ställer till en del bekymmer när man försöker installera de stängda drivrutinerna från AMD eller nVidia. Det är tyvärr inte helt smärtfritt att få till.

Frågan är: Vilken grafisk miljö föredrar ni?
Se följande: http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...
När ni väl har valt grafik miljö, blir det lättare att rekommendera en bättre distribution åt er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuX81:

En fråga: Behöver du verkligen installera andra drivrutiner än de som finns? I de flesta fall anser jag att det inte är nödvändigt. Jag upplever att system med andra drivrutiner är mindre stabila.

Om du vill ha andra drivrutiner:
Efter installation av Ubuntu frågar systemet om man vill installera proprietära drivrutiner (om det finns), annars hittar man det under Systeminställningar, Hårdvara, Ytterligare drivrutiner.

Finns även: http://askubuntu.com/questions/435505/installing-nvidia-gefor...

Att hålla på att krångla med drivrutiner är Windows-tänk. Tänk om, Linux är inte Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

En fråga: Behöver du verkligen installera andra drivrutiner än de som finns? I de flesta fall anser jag att det inte är nödvändigt. Jag upplever att system med andra drivrutiner är mindre stabila.

Om du vill ha andra drivrutiner:
Efter installation av Ubuntu frågar systemet om man vill installera proprietära drivrutiner (om det finns), annars hittar man det under Systeminställningar, Hårdvara, Ytterligare drivrutiner.

Finns även: http://askubuntu.com/questions/435505/installing-nvidia-gefor...

Att hålla på att krångla med drivrutiner är Windows-tänk. Tänk om, Linux är inte Windows.

Med v12 funkade det inte alls i 3D läge, vid installation av Ubuntu v14 så funkar det fortfarande inte så jättebra som jag hoppats på nu när jag testat, men bättre än 12an iaf, proprietära drivrutinerna gjorde saken värre.
Men tack för länken, med dessa fixar flyter allt på bra nu, jag kan tom spela Steam spel lika bra som i tidigare Windows (flyter kanske på bättre tom), tackar!