Permalänk
Medlem

Vattenkylning utifrån - LÖST

Hej.

Googlade runt lite med anledning av ett eget projekt i planering och hittade en tråd om en kille som funderade på att ta kylluften till datorn från utsidan.
#11958272

Jag fick tanken på att OM man nu är sugen på att prova vattenkylning/custom loop, kan man inte sätta radiator och fläkt (och pump för minskad ljudvolym) på utsidan och sedan dra in- och utvattenledning genom väggen och in i datorn. Alltså att kylenheten sätts på utsidan och datorn på insidan av väggen.

Fördelarna kontra att ta in luft utifrån borde ju vara:
- Mindre håltagning i väggen
- Ingen risk för kondens i datorn.

Nackdelar:
- Hur står sig fläkt och radiator mot fukt och i förlängningen rost?
- Vad mer?

Givetvis vill man inte ha en vattenläcka i väggen men detta borde väl kunna förebyggas genom att inte ha några skarvar i eller precis vid väggen samt kanske använda kopparrör där...

Bara en tanke. Några synpunkter/erfarenheter?

Har googlat efter byggtrådar om detta men inte hittat någon. Visst måste väl någon ha prövat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

- Ingen risk för kondens i datorn.

Varför skulle man vara immun mot kondens bara för att man inte tar in luft?

Skrivet av JonB:

Har googlat efter byggtrådar om detta men inte hittat någon. Visst måste väl någon ha prövat detta?

Ja det har gjorts dussintals gånger bara här på sweclockers, till exempel här...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Varför skulle man vara immun mot kondens bara för att man inte tar in luft?

Ja det har gjorts dussintals gånger bara här på sweclockers, till exempel här...

Ang kondens:
Varför får man in kondens om systemet är slutet? Till skillnad om man tar in luft i chassit? Eller menar du att vattenslangarna avger kondens?

Ang länkar:
Tack för bra länk. Fick mig att tänka på att det (så klart) fryser igen i utomhusdelen. Kanske inget problem om datorn kör 24/7 men det gör inte min. glykol...?

Off topic; Såg att du använde "site:www.sweclockers.com" i din googling, aldrig sett detta innan. Tack för det tipset också.

Permalänk
Medlem

Problemet med att ha en rad utomhus är som tidigare nämnt kondens, tror det blir svårt att hålla Kondensen borta för 24/7 användning.

Kondensen kommer bildas på blocken och slangarna, funkar att köra så med en hel del papper som skyddar när man kör benchmarks men blir svårare om man ska köra längre som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har kallare ytor än luftens daggpunkt bildas det kondens, dvs så fort någon yta i datorn är kallare än luften i rummet riskerar du kondens om du inte torkar luften, det går ju åtminstone teoretiskt att kapsla in datorn så den blir hermetiskt tät om man vill och sedan torka luften innan man startar kylningen, det beror bara på hur mycket jobb man vill lägga på det, annars bör man inte kyla under rumstemperatur om det är en dator som är tänkt att användas normalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonB:

Ang kondens:
Varför får man in kondens om systemet är slutet? Till skillnad om man tar in luft i chassit? Eller menar du att vattenslangarna avger kondens?

Har du lagt märke till att man ibland, när det är riktigt kallt ute, kan få kondens på vattenkranen när man spolar kallvatten för fullt?
Är vattnet för kallt i loopen så kan samma effekt uppstå på t.ex. kylblocken, vilket är ett ställe där du inte vill ha vatten.

Sen ett annat problem som jag har egen erfarenhet av med min vattenkylning:
Jag har radiatorn utanför datorn vilket betyder att datorn inte hade några fläktar alls i sig. "Najs!" tänkte jag, "Då kan den stå här på skrivbordet knäpp tyst med sitt fina fönster och mysiga svaga belysning". Processorn och grafikkorten har inga problem med detta, men det finns en massa småkomponenter på moderkortet som inte täcks av vattenkylning, de blir varma som tusan om luften står helt stilla i chassit. Så jag har lik förbannat behövt stoppa in fläktar.
Så även om jag inte hör radiatorns fläktar så hörs chassifläktarna. Fail.
Detta hade ju dock kunnat avhjälpas med ett ljudisolerat chassi som inte stod på skivbordet.

Permalänk
Medlem

Tack för era inputs. Låter som en dålig idé då om jag får säga det själv . Hermetiskt tillslutet låter som överkurs för min del.

Det var först idag, när jag hittade tråden om att ta in luft utifrån som kugghjulet började snurra åt det hållet.

Nåja, blir någon annan lösning. Återigen, tack för tipsen .

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonB:

Tack för era inputs. Låter som en dålig idé då om jag får säga det själv . Hermetiskt tillslutet låter som överkurs för min del.

Det var först idag, när jag hittade tråden om att ta in luft utifrån som kugghjulet började snurra åt det hållet.

Nåja, blir någon annan lösning. Återigen, tack för tipsen .

Det är bättre att blåsa ut den varma luften ur rummet så sliper du värma upp det, du riskerar inte heller kondens om du gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Tack för era inputs. Låter som en dålig idé då om jag får säga det själv . Hermetiskt tillslutet låter som överkurs för min del.

Det var först idag, när jag hittade tråden om att ta in luft utifrån som kugghjulet började snurra åt det hållet.

Nåja, blir någon annan lösning. Återigen, tack för tipsen .

Går nog att fixa med en värmeväxlare som stannar när den kyls ner för mycket. Altså en utomhuslopp och en inomhus, fast kanske inte enklaste lösningen...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Går nog att fixa med en värmeväxlare som stannar när den kyls ner för mycket. Altså en utomhuslopp och en inomhus, fast kanske inte enklaste lösningen...

Jag har tänkt på ett sådant projekt, men som du säger kommer det bli väldigt komplicerat. Det kommer kräva dubbla antalet pumpar, minst en regulator eller shuntventil, troligtvis en liten elpatron för riktigt kalla dagar samt en värneväxlare. Ett roligt projekt, men skulle kräva mycket tid samt resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har min server + pfsense datorn i garderoben, och där blev det jävligt varmt så jag tog lite vattenkylningsprylar jag inte använder och drog upp slang till vinden och satte pump+tank+radiator där sen har jag en radiator i garderoben.
Och vad jag har sett så blir det ingen kondens på radiatorn i garderoben fast det är minus grader på vinden.
Sen kör jag spolarvätska i systemet (tog det jag hade hemma), det har inte frysit än iaf.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Jag har min server + pfsense datorn i garderoben, och där blev det jävligt varmt så jag tog lite vattenkylningsprylar jag inte använder och drog upp slang till vinden och satte pump+tank+radiator där sen har jag en radiator i garderoben.
Och vad jag har sett så blir det ingen kondens på radiatorn i garderoben fast det är minus grader på vinden.
Sen kör jag spolarvätska i systemet (tog det jag hade hemma), det har inte frysit än iaf.

Beror ju som sagt bara på vilken temperatur du har på vätskan i systemet. Har du nu en radiator i garderoben så värmer den upp vattnet rätt bra.

En liten bild från på hur slangarna kan se ut när man kör med lite kallare vätska

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är bättre att blåsa ut den varma luften ur rummet så sliper du värma upp det, du riskerar inte heller kondens om du gör det.

Ja, det du säger rimmar faktiskt med en annan fundering jag har. Mitt hus har mekanisk frånluft med värmeåtervinning, dvs ett antal ventiler i huset som suger ut luften ur rummen och tar tillvara på värmen som i sin tur värmer elementen.
Mitt kontor, där datorn finns, blir jättevarmt efter några timmar med datorn igång. En tanke jag hade/har är att sätta utloppet från datorns chassi direkt med slang in på en sådan ventil. På så sätt stannar inte den varma luften i rummet där jag sitter vilket hade varit skönt, men värmen tas också omhand om av återvinningssystemet.
Nu hade väl väl värmen ändå tillslut nått återvinningssytemet men ändå.

Dessutom kanske den mekaniska fläkten som drar runt ventilationen i övriga huset kan hjälpa till att flytta luft i datorn.

men som sagt, bara en spontantanke som tåls att tänka på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag har tänkt på ett sådant projekt, men som du säger kommer det bli väldigt komplicerat. Det kommer kräva dubbla antalet pumpar, minst en regulator eller shuntventil, troligtvis en liten elpatron för riktigt kalla dagar samt en värneväxlare. Ett roligt projekt, men skulle kräva mycket tid samt resurser.

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkiga med ett sånt projekt är ju också att man bara har nytta av det halva året om man bor runt Stockholm vilket jag då gör...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Beror ju som sagt bara på vilken temperatur du har på vätskan i systemet. Har du nu en radiator i garderoben så värmer den upp vattnet rätt bra.

En liten bild från på hur slangarna kan se ut när man kör med lite kallare vätska

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Jag fick inte ens sådär när jag hade -10 på vinden för några dagar sen Det är ändå en 240rad med 2st 1500 rpm fläktar på.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Tråkiga med ett sånt projekt är ju också att man bara har nytta av det halva året om man bor runt Stockholm vilket jag då gör...

Ja och nej, du får fortfarande all bullrig utrustning utanför även på sommaren, men värmeväxlare och liknade kommer vara onödigt, på dagen. Tänk på att det blir kallt på nätterna, även på sommaren. Därför det är dagg på marken på morgonen, så det är inte omöjligt att få dagg problem även då om datorn ligger i idle. Moderna system med alla sina fina sparfunktioner är riktigt snåla när de bara står.

Skrivet av Citrona:

Jag fick inte ens sådär när jag hade -10 på vinden för några dagar sen Det är ändå en 240rad med 2st 1500 rpm fläktar på.

Har du en radiator i garderoben med så kommer den hjälpa till att värma vätskan över rumstemperatur om det kyler för bra på vinden. Som sagt innan, allt beror på hur kall vätskan blir och hur fuktigt det är i luften för tillfället.

Edit: Eller menar du att den används som en "ghetto AC"?

Permalänk
Medlem

Finns de som kyler hela rum med datorer med hjälp av radiatorer som sitter på utsidan.

https://www.youtube.com/watch?v=b8bLtg9J1Oc

Om Linus Tech tips använder detta så tror jag att det fungerar alldeles utmärkt. Tänk dock på att inte sätta radiatorerna under direkt solljus om du ska använda systemet på sommaren, de svarta radiatorerna lär bli bra varma då!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Finns de som kyler hela rum med datorer med hjälp av radiatorer som sitter på utsidan.

https://www.youtube.com/watch?v=b8bLtg9J1Oc

Trevlig video, där kan man snacka om stort projekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Trevlig video, där kan man snacka om stort projekt.

Lite klen radiatoryta för så många datorer bara.
Jag har krypgrund och har fortfarande inte släppt idén att ha radiatorerna där nere.
Enda nackdelen som jag kan se är att systemet inte blir direkt mobilt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Lite klen radiatoryta för så många datorer bara.
Jag har krypgrund och har fortfarande inte släppt idén att ha radiatorerna där nere.
Enda nackdelen som jag kan se är att systemet inte blir direkt mobilt.

Grabbarna i videon löste ju det med att ha en intern loop i chassiet också, bara att koppla om loopen med snabbkoppling. Men då blir det som sagt två system vilket är dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Grabbarna i videon löste ju det med att ha en intern loop i chassiet också, bara att koppla om loopen med snabbkoppling. Men då blir det som sagt två system vilket är dyrare...

Absolut, mer att det är skönt att kunna ha en clean installation i burken eller hur man nu bygger ihop sin dator.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag jobbade som isolerare tidigare och då isolerade man kallvattenrör innehållande diverse kylmedium med ett material som heter Armaflex. Detta förhindrade kondens på rör som var så kalla att vi fick lov att hacka bort isen från rören innan vi kunde applicera isoleringen. Armaflex är förhållandevis billigt och kan köpas i massa slangdimensioner så det borde ju kunna vara ett nice alternativ?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Usch nu känner jag mig gammal, minns när Armaflex kostade en förmögenhet......

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag fick inte ens sådär när jag hade -10 på vinden för några dagar sen Det är ändå en 240rad med 2st 1500 rpm fläktar på.

Misstänker att en del i det är pga flödet du får i genom loopen. Beror lite på var och hur du kopplat grejerna, men antingen är ditt kylmedia fortfarande varmt när det kommer ner i garderoben, eller så är flödet så lågt att det inte klarar av att få ner tempen på grejerna under kondenseringspunkten. Oavsett vilket så är det inte lönt att rota för mycket i det, om det fungerar. Bäst att vara lyckligt ovetande ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.