bästa dslr kamera för 3k budget?

Permalänk

bästa dslr kamera för 3k budget?

Som rubriken lyder, vilken systemkamera rekommenderar ni för helst under 3000 kronors klassen. Något som kan vara bra att nämna är att jag främst vill filma och fota skateboardåkning så kameran ska ha bra videokvalité.

Permalänk
Medlem

Begagnad 600D t.ex. Alt en ny. Canon EOS-M.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Att filma med en DSLR är väl ingen höjdare - då spegeln fälls upp och du hamnar framför LCD-skärmen som på en billig DSLR är av medioker kvalitet och svår att se, särskilt i starkt ljus.

Rekar ett beggat EVF-hus, typ Sony NEX-6. Med den kan du med adapter använda billiga/bra gammelgluggar.

Permalänk
Skrivet av Holck:

Begagnad 600D t.ex. Alt en ny. Canon EOS-M.

håller fullständigt med här.

har själv en 600d och är kanonnöjd med den köpte för 3500:- med en 8mm vidvinkel och kitobjektivet.

även 1200d är ok då den är i princip samma som 600D med lite nedstrippad funktionalitet i programvaran samt dock tror jag den saknar ingång för extern mic och därför väger beggad 600d högre då den är mer lämpad för filmning som du ville ha tack vare möjligheten till custom filmmjukvara och extern mic

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Att filma med en DSLR är väl ingen höjdare - då spegeln fälls upp och du hamnar framför LCD-skärmen som på en billig DSLR är av medioker kvalitet och svår att se, särskilt i starkt ljus.

Rekar ett beggat EVF-hus, typ Sony NEX-6. Med den kan du med adapter använda billiga/bra gammelgluggar.

Skulle aldrig filma med systemkamera oavsett. Bedrövlig bild.. Men jag svarar på hans fråga

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Skulle aldrig filma med systemkamera oavsett. Bedrövlig bild.. Men jag svarar på hans fråga

// A

Beror ju på vad det är för kamera. Canom 5D är väl många som filmar med, hela serien House är väl filmat med det.

För att svara TS. för 3k skulle jag kika begagnat. Framför allt SONY system om du inte redan har objektiv från något annat system. Dessa tenderar att ha ett billigare begagnatpris än Canon/Nikon för liknande modeller. Tex Sony A65 eller A77 är mycket kamera för pengarna. Vill du ha optisk sökare, sök efter A700 A550 mfl. Finns även en stor marknad för begagnade objektiv med Minolta A fattning som passar på alla Sony A system.

EDIT: tex ett sånthär kit är en väldigt bra start. 50 mm f1.7 är ett måste ändå att ha i kameraväskan:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=233071

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Skulle aldrig filma med systemkamera oavsett. Bedrövlig bild.. Men jag svarar på hans fråga

// A

OK.

Försöker vidga vyerna hos TS då det visat sig att många förstagångsköpare mer eller mindre automatiskt springer efter varandra åt ett å samma håll: CaNikon heffaklumps-DSLR.

De har sällan någon aning om alternativen som tex. små, kompakta spegellösa EVF med möjlighet till snorbilliga/bra gammelgluggar.

Permalänk

tack för svar allihopa!

Permalänk

Vilken kamera skulle ni rekommendera av antigen nikon d3200 eller canon 1200d?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Beror ju på vad det är för kamera. Canom 5D är väl många som filmar med, hela serien House är väl filmat med det.

För att svara TS. för 3k skulle jag kika begagnat. Framför allt SONY system om du inte redan har objektiv från något annat system. Dessa tenderar att ha ett billigare begagnatpris än Canon/Nikon för liknande modeller. Tex Sony A65 eller A77 är mycket kamera för pengarna. Vill du ha optisk sökare, sök efter A700 A550 mfl. Finns även en stor marknad för begagnade objektiv med Minolta A fattning som passar på alla Sony A system.

EDIT: tex ett sånthär kit är en väldigt bra start. 50 mm f1.7 är ett måste ändå att ha i kameraväskan:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=233071

Har 5D också. Bilden ser skit ut oavsett vad som filmats med den.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK.

Försöker vidga vyerna hos TS då det visat sig att många förstagångsköpare mer eller mindre automatiskt springer efter varandra åt ett å samma håll: CaNikon heffaklumps-DSLR.

De har sällan någon aning om alternativen som tex. små, kompakta spegellösa EVF med möjlighet till snorbilliga/bra gammelgluggar.

Oj, hoppas inte du tog fel vad jag menade - jag menade att ditt alternativ var bra och att just filma med dslr inte är en höjdare.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazardsmokez:

Vilken kamera skulle ni rekommendera av antigen nikon d3200 eller canon 1200d?

Jag skulle rekommendera Nikon D3200, eftersom jag har den och är mycket nöjd.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar läsa recensioner/omdömen av folk som är erfarna professionella testare/skribenter av flertalet kameror. Att ta intryck av enstaka amatörer här på swec kan ha en viss poäng men långtifrån den info jag tycker man skall ta del av innan man väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag rekommenderar läsa recensioner/omdömen av folk som är erfarna professionella testare/skribenter av flertalet kameror. Att ta intryck av enstaka amatörer här på swec kan ha en viss poäng men långtifrån den info jag tycker man skall ta del av innan man väljer.

Du vet om att det är flera som filmar och fotar och får betalt för det här, va?
Väldigt många är ytterst insatta i kameror, ofta mer än testare om jag får säga mitt.

Själv filmar jag företagsrullar, bröllop, intervjuer, dop osv.
Har fotograferat kanske 15 bröllop och 200 ungar och 500 enskilda/grupper senaste 15 åren.

Har väldigt stor koll på och kan svara precis. Men ett pris på 3000:- för något TS troligtvis
förväntar sig underverk är bara att glömma. Finns få saker som kommer öht att se bra ut ens i 3-4 dubbla pengen.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hazardsmokez:

Vilken kamera skulle ni rekommendera av antigen nikon d3200 eller canon 1200d?

Ingen av dem. Du kommer bli besviken på vilken systemkamera som helst i den prisklassen.

Dessutom, både Nikon D3200 och Canon 1200D har max 30 fps i 1080p, och max 60fps om man sänker upplösningen. Totalt oanvändbart för skateboard där man ofta vill ha tillgång till slow-motion. Och att filma i något lägre än 1080p år 2015 är ju patetiskt. Snart har ju t.o.m. brödrostar 1080p skärmar.

För ditt ändamål låter det faktiskt som att en go pro är en bra ide. Den är ju faktiskt gjord för det. Till skillnad från DSLRer som är gjorda för stillbildstagning.

Permalänk
Medlem

Aldrig fel ta intryck från många håll. Att till 100% nöja sig med "köp xxx för den har jag å den e bra" tycker jag är aningen tunt underlag för att ta beslut. Därför en ögonöppnare till TS att även se tester/omdömen utanför swec-boxen. Därmed inte sagt att dessa är sämre/bättre än den kompetens som även finns här.

Kritiskt tänkande och öppna sinnen leder förhoppningsvis längre..., typ.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag med ett sånt där "jag har denna, så köp den"-inlägg, men iaf...
Jag haffade en begagnad Sony A57 med kitglugg 18-55 inklusive minneskort för under 2000, och jag måste säga att jag är rätt nöjd för den pengen Den filmar i 1080p50. Ligger väldigt bra i handen för att vara så liten. Om kameran duger till TS kan jag inte svara på, men Sony ger väldigt mycket för pengarna begagnat. Det enda jag stör mig på är att det inte finns en separat AF-ON-funktion alls, inte ens på avtryckaren (den låser alltid exponeringen också, och detta går inte att ändra på), men för den pengen så... Den duger tills jag har råd med en A99

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag köpte en Canon Eos M med 18-55mm. En helt fantastisk liten kamera som jag är riktigt nöjd med. Orginalblixten är såklart inte så mycket att hänga i granen så det blev en Metz 50 AF-1, oj vilken skillnad. Har däremot inte videofilmat med den så det vet jag inget om.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Föredetting

Lite smygreklam, men en video jag spelade in med dubbla DSLR. De vida klippen (dvs de flesta, inklusive den i början) är filmad med EOS M med 18-55-kitobjektiv. Inklippen är filmade med en 5D Mk II och något L-objektiv. Tweakade knappt inställningarna, utan det blev vad det blev av det hela med EOS M.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det finns en del viktiga inlägg här.
Jag tycker budgeten är för låg om jag ska vara ärlig.
Jag hade, för att hålla budgeten låg satsat på en lite dyrare videokamera:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HCVX870

Denna klarar förutom 1080p 25fps även 120 fps samt 240 (interpolerat) fps i full HD, HDR filmning samt även 4K.

Det kan tyckas att denna klev över budget igen men jag har sååå många gånger spart in på saker och ting och tänkt att "detta borde räcka" men har senare behövt köpa finare maskin igen och helt plötsligt lagt ut ännu mer.

Denna täcker inte in fotograferingsbiten men då kan man köpa en lite billigare systemkamera utan avancerade filmfinesser.
Filmar man i 4K med en slutare på 1/200 kan man ta ut stillbildsjpegfiler och använda dessa som foto också

Filmsnutt från kameran i fråga: https://www.youtube.com/watch?v=9DE8_qiYKk4

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Vill bara förtydliga att filma i 4K är inte aktuellt för alla då filerna är lite jobbiga i gradingprocesser samt i editeringssammanhang om man inte arbetar med proxies (små kopior i låg upplösning).

Men det finns flera fördelar.

1) Downsamplad 4:2:0 UHD/4K-bild blir otroligt skarp 1080-film. Jag tänker inte säga att man får 4:4:4 men det ser nästan ut som det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling <-- mer info vad jag menar.

2) Man kan zooma, croppa och stabilisera en 4K-film (med slutresultat HD) en massa. Tänk er hur ni gör med systemkamerabilderna... Ni tar ut en del av bilden bara som Ni önskar.

3) Återigen, använda som stillbildskamera genom att antingen ta stillbilder med den men framförallt, framegrabs. Jga filmar alltid med 180 graders slutare vilket ger i 25fps 1/50 men ställer man om den till 1/200 (vilket kan ge ryck i film) så kan man ta ut stillbilder.

4) När dagen kommer som UHD/4K blir lite mer standard på skrivbordet och tvbänken så är ens filmer redo

Tänk på att t.ex "Friends" spelades in på 35mm-film. Den visades i 4:3 SD på tv. Idag kan du se den i HD, trots från slutet av 90-talet... Det är väl riktigt nice? (=

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM