Permalänk
Medlem

WD Green i RAID 0?

Är det lämpligt att använda WD Green (mer specifikt WD Green WD30EZRX 3TB) för RAID 0? Någon här som har erfarenhet av det? När jag googlat så verkar det råda viss oenighet. Många säger att det inte är rekommenderat pga energibesparingstekniken i WD Green-serien, men andra säger att det fungerar bra.

Wester Digital själva säger så här om RAID (pdf):

"Desktop / Consumer RAID Environments - WD Caviar Green Hard Drives are tested and recommended for use in consumer-type RAID applications (RAID-0 /RAID-1).

- Business Critical RAID Environments – WD Caviar Green Hard Drives are not recommended for and are not warranted for use in RAID environments utilizing Enterprise HBAs and/or expanders and in multi-bay chassis, as they are not designed for, nor tested in, these specific types of RAID applications. For all Business Critical RAID applications, please consider WD’s Enterprise Hard Drives that are specifically designed with RAID-specific, time-limited error recovery (TLER), are tested extensively in 24x7 RAID applications, and include features like enhanced RAFF technology and thermal extended burn-in testing.

"

Av detta tolkar jag det som om det är OK för vanliga konsumenter att köra dessa i t.ex RAID 0?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja det är väl OK, men behöver du det?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja det är väl OK, men behöver du det?

Jag behöver 6TB lagring (för främst torrents) och det vara billigare att köpa två WD Green 3TB än en WD Green 6TB. Så jag tänker att jag lika gärna kan köra RAID 0 då. Jag kommer självklart använda mig av backup!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag behöver 6TB lagring och det vara billigare att köpa två WD Green 3TB än en WD Green 6TB. Jag kommer självklart använda mig av backup!

Köper du en till så kan du köra raid5 som jag anser är betydligt säkrare än raid 0 om man skall se det från backup perspektiv, 6TB är ju ändå en hel del data som kan gå förlorad om en disk faller bort.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Köper du en till så kan du köra raid5 som jag anser är betydligt säkrare än raid 0 om man skall se det från backup perspektiv, 6TB är ju ändå en hel del data som kan gå förlorad om en disk faller bort.

Jag kommer troligen köra RAID 0 i datorn med två 3TB diskar. Som backup kommer jag använda mig av en WD Green 6TB i ett externt lagringschassi för offline backup. Borde väl vara ok rent säkerhetsmässigt, eller?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har kört 2 WD 3TB Green i både RAID0 och RAID1 och inte haft nå bekymmer.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av alex5555:

Jag kommer troligen köra RAID 0 i datorn med två 3TB diskar. Som backup kommer jag använda mig av en WD Green 6TB i ett externt lagringschassi för offline backup. Borde väl vara ok rent säkerhetsmässigt, eller?

Jamen dåså, bara att ösa på

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

När jag googlat så verkar det råda viss oenighet. Många säger att det inte är rekommenderat pga energibesparingstekniken i WD Green-serien, men andra säger att det fungerar bra.

Minns inte jag fel så är det möjligt att flasha bort energibesparingstekniker med en egen drivrutin.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag kommer troligen köra RAID 0 i datorn med två 3TB diskar. Som backup kommer jag använda mig av en WD Green 6TB i ett externt lagringschassi för offline backup. Borde väl vara ok rent säkerhetsmässigt, eller?

Ja det borde inte vara någon fara, men när det kommer till dessa storlekar litar jag inte på en enskild disk.
Raid 5 eller 6 är alltid "säkrare" än en ensam då man kan återskapa en disk om den faller bort. Nackdelen är att man "förlorar" en disk i redundans.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Jag har kört 2 WD 3TB Green i både RAID0 och RAID1 och inte haft nå bekymmer.

Okej, bra! Var det jag ville höra!

Skrivet av Anton_Cimex:

Minns inte jag fel så är det möjligt att flasha bort energibesparingstekniker med en egen drivrutin.

Ja, har läst det någonstans men har inte orkat kolla upp det än. Men om jag får problem kommer jag definitivt göra det.

Skrivet av Blackie:

Ja det borde inte vara någon fara, men när det kommer till dessa storlekar litar jag inte på en enskild disk.
Raid 5 eller 6 är alltid "säkrare" än en ensam då man kan återskapa en disk om den faller bort. Nackdelen är att man "förlorar" en disk i redundans.

Ja, jag är medveten om det. Allt jag måste köpa nu går på 4600 kr dock, så har ingen lust att lägga till ännu en hårddisk för 1000 kr.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Är det lämpligt att använda WD Green (mer specifikt WD Green WD30EZRX 3TB) för RAID 0? Någon här som har erfarenhet av det? När jag googlat så verkar det råda viss oenighet. Många säger att det inte är rekommenderat pga energibesparingstekniken i WD Green-serien, men andra säger att det fungerar bra.

Det fungerar bra, tills något problem uppstår. Då riskerar du mista all info.

En enda sektor kan få hela RAIDen att rasa, därför disken tappas. Då måste man försöka lägga tillbaka den och försöka köra recovery program mm
Energispar delarna kan också ställa till det, när diskarna blir gamla och börjar spinna upp långsamt, då den kan tima ut redan där.
RAID1 är mindre känslig, för även om en disk tappas, så kan du fortfarande få tag i info, men du får inte dubbla kapaciteten då.

WD Reds fördel där är att den "ger upp" efter en rimlig tid. Den prioriterar RAIDen före att läsa en enda sektor. På så sätt kan mer avancerade program försöka med den sektorn om och om igen, utan att RAIDen skadas.

Personligen kör jag med Red pga detta... jag vill inte spendera timmar/dagar med att försöka rädda allt, för att spara några 100kr.