Permalänk

Com Hem och Windows 8.1

Jag har 2 datorer med Windows 7 och har nu köpt en med Windows 8.1 Jag har CG3700EMR router och ComHem 250Mbit uppkoppling. Får full hastighet med både kabel och wifi 5Ghz med båda Windows 7 datorerna men den nya med Windows 8.1 installerat hoppar det mellan 0-110 och är väldigt ostabilt. Vissa program som kräver internet uppkoppling fungerar inte och jag kan t.ex. inte installera Origin's speltjänst det står "nätverksfel". Vad är problemet? Jag har installerat om datorn 2 gånger, provat med och utan antivirusprogram och deaktiverat brandväggen.
Nya laptopen är en Asus G751JT-T7036H.
Vad kan vara fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannealmstrom:

Jag har 2 datorer med Windows 7 och har nu köpt en med Windows 8.1 Jag har CG3700EMR router och ComHem 250Mbit uppkoppling. Får full hastighet med både kabel och wifi 5Ghz med båda Windows 7 datorerna men den nya med Windows 8.1 installerat hoppar det mellan 0-110 och är väldigt ostabilt. Vissa program som kräver internet uppkoppling fungerar inte och jag kan t.ex. inte installera Origin's speltjänst det står "nätverksfel". Vad är problemet? Jag har installerat om datorn 2 gånger, provat med och utan antivirusprogram och deaktiverat brandväggen.
Nya laptopen är en Asus G751JT-T7036H.
Vad kan vara fel ?

-Ditt nätverkskort.
-Dina nätverksdrivrutiner.

Gäller det både trådat och trådlöst?

Permalänk

Ja det gäller båda.
Riktigt struligt.
Ibland så får jag "begränsad anslutning" i flera minuter innan datorn får ip nummer. Går t.ex. inte att göra ipconfig /release & /renew undertiden, allt bara står stilla.. Riktigt konstigt.

Jag har även prövat att uppdatera drivrutin men windows säger att jag har den senaste.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är relaterat till just Windows 8.1, men jag har också Comhem och har haft detta problem ett tag nu (anmält till Comhem, som meddelar i mitt ärende att det är ett större problem som påverkar flera). Flera av mina vänner har också samma problem. På förmiddagen/eftermiddagen ligger det runt 100MB/S medan på kvällen kan det gå så lågt som 3,5MB/S.. Jag och mina vänner ansluter med både nätverkskabel & trådlöst.

Skulle kontakta Comhem då jag gissar det är exakt samma fel som jag och mina vänner har.

EDIT: Jag fick mina problem när jag skaffade en ny dator i julas och gick över från windows 7 till 8.1. Efter jag såg denna post så kollade jag på min gamla windows 7 laptop jag fick från skolan under en dag och nätverket var stabilt hela tiden, medan min stationära med windows 8.1 hoppade fram och tillbaka hela dagen. Får ofta "begränsad åtkomst" samt att det är fler som har "liknande" problem med Comhem, så tänkte det var värt att åtminstone nämna det, men om det är som Phunky säger så ignorera bara det jag sa ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amling3:

Jag vet inte om det är relaterat till just Windows 8.1, men jag har också Comhem och har haft detta problem ett tag nu (anmält till Comhem, som meddelar i mitt ärende att det är ett större problem som påverkar flera). Flera av mina vänner har också samma problem. På förmiddagen/eftermiddagen ligger det runt 100MB/S medan på kvällen kan det gå så lågt som 3,5MB/S.. Jag och mina vänner ansluter med både nätverkskabel & trådlöst.

Skulle kontakta Comhem då jag gissar det är exakt samma fel som jag och mina vänner har.

Öhh ni har ju HELT olika fel, du upplever dålig hastighet enbart kvällstid som lär bero på att kapaciteten hos comhem är för dålig. Trådskaparen upplever fel enbart med sin win8.1-dator vilket har nått med datorn att göra. Dessutom är hans symptom inte alls kapacitetsrelaterade.

"Jag har även prövat att uppdatera drivrutin men windows säger att jag har den senaste." då har du bara kört windows uppdateringsfunktion? Den hittar aldrig nyare drivare, leta fram nyaste drivarna på Asus hemsida. Troligen dessa: http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ROG_G751JT/Help... Asus skickar förövrigt med nå hemskt QoSprogram med sina drivare, minns tyvärr inte vad det heter men det kan du inaktivera ögonblickligen. Brukar dyka upp i listan där man kollar automatisk/manuell ip dvs "egenskaper för lokalt nätverk".

Visa signatur

Dooh!