Permalänk
Medlem

DVD drive

jag har precis fått min dator ihop byggd men jag glömde att lägga till en dvd drive när jag beställde dator delarna vilket var dumt av mig men hursomhelst så kan jag inte göra någonting vid datorn för att jag har ingenting jag kan lägga min windows dvd skiva i är fast i BIOS ... kan man ta en dvd drive från en annan dator och sätta in den i den nya eller borde jag bara köpa en ny? har dock ingen erfarenhet med att greja med datorn inuti så vet inte om jag borde ta den till service någonstans där dom kan fixa den

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Det går bra att ta dvdn från en annan dator om du inte kan ordna ett usbminne till installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har ett usbminne och jag är i BIOS just nu men har ingen anning hur det ska göras

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f1f2f3:

jag har ett usbminne och jag är i BIOS just nu men har ingen anning hur det ska göras

Du måste ha tillgång till en fungerande dator för att fixa till minnet.
Har du inte det är det lättast att låna dvdn från en annan dator

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det krävs väl inte mycket erfarenhet för att lägga till en dvd eller? vill inte förstöra något bara ^^

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f1f2f3:

det krävs väl inte mycket erfarenhet för att lägga till en dvd eller? vill inte förstöra något bara ^^

Den har 2 kablar, en data och en för ström, sedan ska man ansluta den till en sataport på moderkortet som är inställd till ideläge om man ska installera från den, denna inställning kollar/ordnar du i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.