Rösta fram t-shirt till communityt!

Behöver du hjälp med EQ?

Permalänk

Behöver du hjälp med EQ?

Att ordentligt kalibrera en vanlig 10-Stegs Equalizer med sina bara öron och utan att helt känna till ljudets registers egenskaper är nog nästintill omöjligt.

Jag är skapligt nöjd med hur jag har ställt in mitt ljud och jag gjorde det igenom att använda ett bra Hifi diagram som mall.
Jag kalibrerade enligt beskrivningarna om hur registernas egenskaper fungerar nämnt på denna sida : http://www.drkrupp.se/hifi/diagram_frekvens.html

Riktigt bra och noggrann beskrivning utav dom och jag tänkte bara dela med detta för att hjälpa andra som kanske sitter tvångsmässigt å pillar xD.

Detta funkar för mig på mina Logitech Z623 (men även på mina gamla 500Watts golvhögtalare) :
[31Hz]:0dB [62Hz]:+10dB [125Hz]:+2dB [250Hz]:0dB [500Hz]:-2dB [1kHz]:-2dB [2kHz]:0dB [4kHz]:+2dB [8kHz]:+5dB [16kHz]:+10dB

Det är klart att olika högtalare låter olika även med samma EQ, och självklart att mina inställningar generellt kanske inte är till allas preferens ändå.
Men det låter bra i mina öron, både på mina PC högtalare och golvhögtalare. Så jag tror ändå att min EQ är ganska så allsidig (Åtminstone för vanliga PC Högtalare) (Testa dock inte dom inställningarna till headset!..)

P.S Ett övrigt råd gällande bas som jag lärt mig.
Om du gillar lite mer bas (som dom flesta gör) så skruva inte upp 31Hz i din EQ utan skruva istället upp 62Hz.
Bashögtalare har väldigt låg tolerans med 31Hz och det kan räcka med +3dB om du har hög volym på att du kan börja höra hur basen skär, och det låter inte vackert.
Men 62Hz å andra sidan kan man skruva upp mycket mer innan det börjar skära sig, men för mycket bas kan även börja att kväva dom högre registerna i ditt ljud så att du hör allt det andra mindre.
Så ni får testa vilken nivå som passar er på era högtalare

(Headsets kan dock fungera bra med mer 31Hz).

PPS Dela gärna med egna tips om ni har nåt också

[OBS] Pilla dock på egen risk [OBS]

Mvh Alexander K

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör alltid anpassa inställningarna till det ljudsystem och rum man använder så det är oftast inte så bra att kopiera någon annans inställningar och tex den våldsamma bashöjningen på 10 dB du rekommenderar vid 62 Hz lär inte låta bra om man har ett system som kan spela bas, själv skulle jag inte stå ut med en sån enorm baspuckel.
Det är bättre att lyssna och justera efter en tongenerator eller så mäter man och det finns ett bra gratisprogram till det REW.
http://www.roomeqwizard.com/
Det finns också en mycket bra gratis mjukvarueq
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

*Medhåll*
En rumsmode kan med lätthet ge +15db vid given frekvens och man har flera av dessa utspridda i basen.

REW och en vettig PEQ kan göra underverk i basen
Kan lägga in vad ett rum hittar på och hur mycket man kan få sänka i basen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

EQ... Det har jag ingen annan än 7'bandaren på mitt gamla mixerbord. Och oavsett lokal, eller rent av frånvaron av lokal så brukar det bli ett klassiskt ^. Skulle vilja påstå att det är karaktären på högtalarna som gör det i det här fallet. De behöver helt enkelt lite hjälp med mellanregistret, men har absolut inga problem med att nå fram i det höga och låga registret. Är det riktigt stora lokaler, eller utomhus får vänstersidan följa med mellanregistret uppåt lite grand, så att man får lite mer bas i närområdet. Nackdelen är väl att det hörs nästan lika bra någon kilometer bort. Då har dock resten av ljudet fallit bort. "Boom boom boom" blir fort tråkigt för de som inte får höra resten.

Åh, nostalgin. Det är nästan så man får sätta sig och gräva fram grejerna inför sommaren.
Tack ska ni ha.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man bör alltid anpassa inställningarna till det ljudsystem och rum man använder så det är oftast inte så bra att kopiera någon annans inställningar och tex den våldsamma bashöjningen på 10 dB du rekommenderar vid 62 Hz lär inte låta bra om man har ett system som kan spela bas, själv skulle jag inte stå ut med en sån enorm baspuckel.
Det är bättre att lyssna och justera efter en tongenerator eller så mäter man och det finns ett bra gratisprogram till det REW.
http://www.roomeqwizard.com/
Det finns också en mycket bra gratis mjukvarueq
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Mhm okej, det är dock ingen strikt rekommendation, det är det som funkar på mina högtalare iafl
och jag skrev ju "Det är klart att olika högtalare låter olika även med samma EQ, och självklart att mina inställningar generellt kanske inte är till allas preferens ändå."
och
"Så ni får testa vilken nivå som passar på era högtalare"

Men tack för svar
har kanske nytta utav länkarna

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av smygolf:

*Medhåll*
En rumsmode kan med lätthet ge +15db vid given frekvens och man har flera av dessa utspridda i basen.

REW och en vettig PEQ kan göra underverk i basen
Kan lägga in vad ett rum hittar på och hur mycket man kan få sänka i basen.
http://i43.tinypic.com/oic7o.jpg

Mhm ok tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

EQ... Det har jag ingen annan än 7'bandaren på mitt gamla mixerbord. Och oavsett lokal, eller rent av frånvaron av lokal så brukar det bli ett klassiskt ^. Skulle vilja påstå att det är karaktären på högtalarna som gör det i det här fallet. De behöver helt enkelt lite hjälp med mellanregistret, men har absolut inga problem med att nå fram i det höga och låga registret. Är det riktigt stora lokaler, eller utomhus får vänstersidan följa med mellanregistret uppåt lite grand, så att man får lite mer bas i närområdet. Nackdelen är väl att det hörs nästan lika bra någon kilometer bort. Då har dock resten av ljudet fallit bort. "Boom boom boom" blir fort tråkigt för de som inte får höra resten.

Åh, nostalgin. Det är nästan så man får sätta sig och gräva fram grejerna inför sommaren.
Tack ska ni ha.
B!

Heh ok tack för svar

Visa signatur