Hjälp med i7 4790k överdriven värme?

Permalänk
Medlem

Hjälp med i7 4790k överdriven värme?

Precis som titeln lyder, kör en i7 4790k 4Ghz med 4.4 i turbo men temperaturerna verkar alldeles för övderdrivna behöver därför lite hjälp av mer erfarna människor.

Systemet är precis nybyggt på följande delar

Chassi - Fractal Design R5
Moderkort - Gigabyte G1.Sniper Z97
Proccessor - i7 4790K
Processorkylare - H100i med 2 Noctua NF-F12 PWM fläktar som pressar luft från insidan till utsidan
Grafikkort - GTX 970 MSI TwinFrozr 4GB
Ram - HyperX 16GB 2133mhz XMP Beast
Nätagg - EVGA Supernova G2 850W 80+ Gold Modulär
SSD - Intel 240GB
HDD - 3TB Seagate 7200 RPM (som förövrigt just nu inte syns i windows får lösa detta senare)

Så temperaturerna i Idle är följande för processorn i Idle:
Core 1 - ca 32-42c
Core 2 - ca 34-43c
core 3 - ca 34-41c
core 4 - ca 30-33 (betydligt mer stabil värme)

Medans jag pressar både processorn och Grafikkortet så är jag uppe i temperaturer på följande
Core 1 - 90 max
core 2 - 94 max
core 3 - 92 max
core 4 - 83 max (tecken på att jag monterat proccessorn dåligt)

Så vad jag har gjort för att försöka dra ner processorns värme är att sänka core voltage som var på auto till 1.250v istället, kanske bör jag sänka mer?

Jag har också monterat om kylaren, första gången hade jag den kylpasta som satt på h100i från starten och i nästa hade jag MX 2 och jag tog väck kylpastan från h100i med isopropanol ovh örontops (nuvarande temperaturer är baserad på MX 2)

Vid monteringen har jag gjort vad som är instruerat, ärtformad klick av kylpasta i storlek av ett kokt riskorn, sedan lagt på kylaren (väldigt lätt vickande på den för att sprida ut kylpastan) sedan skruvat in skruvarna i kryssformat och lite av varje skruv i taget för att få det så jämnt som möjligt.

Pumpen går på (enigt Corsair Link Programvara) i full fart och likaså Noctua fläktarna.

Men nu vet jag inte längre vad jag ska göra eller om detta är temperaturer som jag får leva med helt enkelt?

Har jag installerat kylaren fel 2 ggr? kan processorns platta vara lite böjd? (sett detta på bilder över nätet) är det möjligtvis klockfrekvenser eller volt/watt felinställt eller behöver jag bara flytta fläktarna till att suga in rumsluften istället för att blåsa igenom chassiluften?

Kan också tillägga att moderkortet har i princip allting ställt på Auto, jag har enbart ändrat Vcore och ram minnenas hastighet så kanske är det något jag behöver ändra där?

Samt när jag installerade moderkortet så var backplaten lös, detta verkar vara av ''Design'' enligt de flesta + corsair men har även sett andra som påstår att allting blir bättre om jag tar bort allt igen och sätter dit någon typ av gummiring som dock inte var medföljande i paketet? något att fundera på kanske.

Jag tar i det här läget emot alla förslag om hur jag ska förbättra temperaturerna :D!

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Du får nog leva med denna temperatur då du kommer att få svaret från Inet's sida att det är hur bra som helst sålänge inte datorn stänger av sig pga överhettning. Om du nu köpt din processor därifrån...

Förhoppningsvis finns det någon inbiten överklockare här på Sweclockers som kan få ner mina temps har nämnligen sett andra skriva att de sitter på 60c full load samma processor osv så jag är lite fundersam, något måste jag väl ändå kunna göra

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

är ett lotteri med bra temps/prolle så bara för att någon annan ha det betyder inte de att du kan...
men skulle nog kolla/montera om kylaren igen
vilket program kör du då du når 90grader ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Förhoppningsvis finns det någon inbiten överklockare här på Sweclockers som kan få ner mina temps har nämnligen sett andra skriva att de sitter på 60c full load samma processor osv så jag är lite fundersam, något måste jag väl ändå kunna göra

Ett vanligt fel är att man monterar backplaten till kylaren på fel håll så att den drar kylaren snett när man monterar den och inte ger full kontakt mellan cpu och kylare.
Volten varierar lite från cpu till cpu beroende på hur bra dom klockar och så, men jag tycker din volt är lite hög för en haswell vid den klocken, jag kör själv min på 1,12 volt vid 4,5 Ghz men jag vet att jag kan ha låg volt på min mot normalt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

är ett lotteri med bra temps/prolle så bara för att någon annan ha det betyder inte de att du kan...
men skulle nog kolla/montera om kylaren igen
vilket program kör du då du når 90grader ?

Jag kör på Prime95, jag har läst att detta är ett överdrivet program att använda då inget jag någonsin kommer att göra uppenbarligen utnyttjar processorn på det viset Prime95 gör så jag kollar lite på andra benchmarks just nu Grafikkortet kör Kombustor från MSI afterburner.

Hörde att det var lite Cpu lotteri också men kan det verkligen skilja sig så mycket i temperatur?

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Ett vanligt fel är att man monterar backplaten till kylaren på fel håll så att den drar kylaren snett när man monterar den och inte ger full kontakt mellan cpu och kylare.
Volten varierar lite från cpu till cpu beroende på hur bra dom klockar och så, men jag tycker din volt är lite hög för en haswell vid den klocken, jag kör själv min på 1,12 volt vid 4,5 Ghz men jag vet att jag kan ha låg volt på min mot normalt.

Jag har testat lite volts nu faktiskt (undvek detta förut för att jag var osäker) men den blåskärmar när jag går ner väldigt lågt som tex 1,15v vid stock frekvenserna, mina planer är inte att överklocka den alls, tycker den är högt nog som det är, därför får jag väl leta mig fram till den volt den inte blåskärmar på

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Jag har testat lite volts nu faktiskt (undvek detta förut för att jag var osäker) men den blåskärmar när jag går ner väldigt lågt som tex 1,15v vid stock frekvenserna, mina planer är inte att överklocka den alls, tycker den är högt nog som det är, därför får jag väl leta mig fram till den volt den inte blåskärmar på

Det är så man får göra tills man hittar en stabil volt eftersom alla cpuer vill ha olika volt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Förhoppningsvis finns det någon inbiten överklockare här på Sweclockers som kan få ner mina temps har nämnligen sett andra skriva att de sitter på 60c full load samma processor osv så jag är lite fundersam, något måste jag väl ändå kunna göra

Ska du ner på 60c vid full load så behöver du som minst rejäl vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Artixera:

Jag kör på Prime95, jag har läst att detta är ett överdrivet program att använda då inget jag någonsin kommer att göra uppenbarligen utnyttjar processorn på det viset Prime95 gör så jag kollar lite på andra benchmarks just nu Grafikkortet kör Kombustor från MSI afterburner.

Hörde att det var lite Cpu lotteri också men kan det verkligen skilja sig så mycket i temperatur?

Prime95 använder enligt vissa källor processorinstruktioner som automatiskt ökar spänningen till processorn. Jag har dock ingen fullt trovärdig källa på detta! Det är inte säkert att det är något fel på din kylning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Prime95 använder enligt vissa källor processorinstruktioner som automatiskt ökar spänningen till processorn. Jag har dock ingen fullt trovärdig källa på detta! Det är inte säkert att det är något fel på din kylning!

Vad jag har märkt så är det om man kör på "Adaptive mode" för V-coren så ändrar sig den i diverse stresstester.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Ska du ner på 60c vid full load så behöver du som minst rejäl vattenkylning.

H100i är nog såpass högt jag är bekväm att gå till Custom loops är lite för skrämmande

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk

Kolla så att du monterat backplaten rätt. Den har två utskärningar på ena sidan som är lätta att missa som gör att den går fritt över skruvarna som sitter där. Den skall sitta så här:

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenOfNine:

Kolla så att du monterat backplaten rätt. Den har två utskärningar på ena sidan som är lätta att missa som gör att den går fritt över skruvarna som sitter där. Den skall sitta så här:

http://images.anandtech.com/doci/5054/mounting-bracket.jpg

Jajamen tog en titt nu och det satt 2 skruvar där som på denna bilden så backplaten är monterad rätt på det viset iaf :)!

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med min cpu, skapade tråd om det och tror inte det har med felaktig montering att göra eller något tror det är fel på temp sensorn för min processor visar liknande temperaturer som din även 100C hela tiden och även då går den i full clock speed och presterar lika bra i benchmarks som vilken annan i7 4790k som helst, skulle temperaturerna stämt skulle processorn throttlat ner i hastighet alternativt datorn stängt av sig.

Kan också säga att bara för en kärna går kallare än dom andra är ingen indikation på att det skulle vara fel monterat har ägt i5 2500k/i7 3770k/i7 4770k/i7 4790k
och alla har haft samma sak en kärna har alltid gått mellan 6-13C lägre temp än dom andra men man brukar ha 2-3st som e samma eller liknande temperatur och det är dom man brukar utgå ifrån.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Har exakt samma problem med min cpu, skapade tråd om det och tror inte det har med felaktig montering att göra eller något tror det är fel på temp sensorn för min processor visar liknande temperaturer som din även 100C hela tiden och även då går den i full clock speed och presterar lika bra i benchmarks som vilken annan i7 4790k som helst, skulle temperaturerna stämt skulle processorn throttlat ner i hastighet alternativt datorn stängt av sig.

Med Intels egna Intel Extreme Tuning Utility kan man se om man har throttling på cpun :), jag har testat min därigenom och jag har 0% throttling så det är ju bra.

Har du också testat att dra ner Vcore i bios för att sänka värmen? min var i början nämnligen i auto och den gick ännu varmare då än vad den gör nu efter att ha satt en egen Vcore.

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Med Intels egna Intel Extreme Tuning Utility kan man se om man har throttling på cpun :), jag har testat min därigenom och jag har 0% throttling så det är ju bra.

Har du också testat att dra ner Vcore i bios för att sänka värmen? min var i början nämnligen i auto och den gick ännu varmare då än vad den gör nu efter att ha satt en egen Vcore.

Fick rekommendation att testa det programmet också när jag kontaktade intel den gick självklart igenom det utan problem, även kollat det i cpu-z och core temp.
Stress test som jag kört är aida64, ligger dock ändå på 50-60C idle så vet att det e något fel med sensorn i min.

Min vcore är endast 1.2V, kan också påpeka mitt problem kanske ser annorlunda ut än ditt, startar jag ett stresstest på 2 sekunder går den från 50-100C stoppar jag går den från 100-50C på 2sekunder så min temperatur sensor klarar inte av att mäta temp alls.
När cpun e 100C enligt temp sensorn e blocket helt kallt man kan hålla på de med fingrarna helt orealistiskt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Vad gör du för test för att kontrollera temperaturen? Använd inte senaste versionen av Prime95 eller IBT då dessa ska använda vissa typer av algoritmer som värmer upp en viss fysisk del av Haswell CPU:n mer än vanligt och leder till galna temperaturer. Om du istället använder Prime v26.6 vad får du för temperaturer då efter ett par minuter?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Vad gör du för test för att kontrollera temperaturen? Använd inte senaste versionen av Prime95 eller IBT då dessa ska använda vissa typer av algoritmer som värmer upp en viss fysisk del av Haswell CPU:n mer än vanligt och leder till galna temperaturer. Om du istället använder Prime v26.6 vad får du för temperaturer då efter ett par minuter?

Jag ska kolla upp det :)!

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sanazin:

Vad gör du för test för att kontrollera temperaturen? Använd inte senaste versionen av Prime95 eller IBT då dessa ska använda vissa typer av algoritmer som värmer upp en viss fysisk del av Haswell CPU:n mer än vanligt och leder till galna temperaturer. Om du istället använder Prime v26.6 vad får du för temperaturer då efter ett par minuter?

Skrivet av Emil.St:

Vad jag har märkt så är det om man kör på "Adaptive mode" för V-coren så ändrar sig den i diverse stresstester.

Det appliceras automatiskt 0.1V extra vid använding av AVX2 med Haswell. Kör man helt manuellt spänning så ändras inte detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

citerar mig själv från en annan tråd.
Jag tar för givet att du även har senaste bios.

Citat:

Har redan nämnts i tråden, Prime eller FPU på Aida Ger höga temps och så är verkligheten!
Man kommer inte i närheten av dessa temps i vardaglig användning, tror jag har nått 55grader som max.

Kör själv med H100i och 4790K @ 4.8Ghz/1.288v fläktarna har egen kurva och maxläge ligger 1100 rpm, över det ger det bara någon grad lägre i temp. (förutom vid sistnämnda ex)

Med Aida (cpu, fpu, cache) så ligger jag mellan 65-70 grader.
Slår jag då av cache då höjs temperaturen med 8 grader.
Kör jag enbart på cpu då sjunker jag 10 grader
Och sist enbart fpu, då drar jag iväg mot 90 grader precis som i Prime.

Ang Link, kolla efter så fläktarna styrs av cpu temp för default tycks vara H100 temp

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

citerar mig själv från en annan tråd.
Jag tar för givet att du även har senaste bios.

Ja allt sådant ska vara ur vägen :)! vad det gäller Link så är det som du säger att fläktarna är satta på H100i Temp, jag har dem just n på en custom kurva så den går på låga varv vid idle och då max när den når 70c

Däremot kan jag inte sätta fläktarna på cpu temp just nu för Programmet Corsair Link är minst sagt skumt vad det det gäller funktionalitet, för stunden så hittar den cpu tempen i 1-3 sekunder sen börjar den blinka rött som om att den tappade sensorn så inte mycket att göra på den fronten, läste på lite och det finns många andra som haft problem med corsair Link också :3 men många rekommenderar att testa äldre versioner av Link så ska titta lite på det också.

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Vad gör du för test för att kontrollera temperaturen? Använd inte senaste versionen av Prime95 eller IBT då dessa ska använda vissa typer av algoritmer som värmer upp en viss fysisk del av Haswell CPU:n mer än vanligt och leder till galna temperaturer. Om du istället använder Prime v26.6 vad får du för temperaturer då efter ett par minuter?

Nu har jag kört Prime95 i v26.6 en stund och mycket riktigt denna version ger bättre temperaturer, max nådde jag 82c fortfarande ganska högt kanske? målet är väl att hamna runt 70c om det går, men utöver högsta nivån så diffar de faktiskt runt 75-78c medans Core 4 ligger på 65-69c och detta är fortfarande med grafikkortet under stresstest samtidigt så att värmen stämmer med det andra prime95 testet

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem

Jag hade min h100i som insug till en början och när jag bytte till utsug fick jag ner tempen 10-15 grader.
Luftkurvan gick slutligen: Luftintag front och botten, Utsug i toppen med h100i och i bakdelen med chassifläkten.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Jag hade min h100i som insug till en början och när jag bytte till utsug fick jag ner tempen 10-15 grader.
Luftkurvan gick slutligen: Luftintag front och botten, Utsug i toppen med h100i och i bakdelen med chassifläkten.

http://i.imgur.com/1BTSO9Y.jpg

Fläktarna sitter alltså då ovanför h100i blocket och trycker ut luft? mina fläktar sitter ju undertill och trycker luft från det hållet men kan jag tjäna något på att byta plats på fläktarna så är jag defenetivt beredd på att göra det :)!

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Fläktarna sitter alltså då ovanför h100i blocket och trycker ut luft? mina fläktar sitter ju undertill och trycker luft från det hållet men kan jag tjäna något på att byta plats på fläktarna så är jag defenetivt beredd på att göra det :)!

Det finns lite olika sätt att göra det på. Två fläktar ovan och två under. Personligen har jag bara två fläktar under vända med baksidan mot cpun så att luften blåser ut ur chassit genom radiatorn.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Det finns lite olika sätt att göra det på. Två fläktar ovan och två under. Personligen har jag bara två fläktar under vända med baksidan mot cpun så att luften blåser ut ur chassit genom radiatorn.

Ok men då har vi samma uppsättning :)!

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Ok men då har vi samma uppsättning :)!

Yaay

Om jag vore du skulle jag sätta alla inställningar på default, Stresstesta i Intel Extreme Tuning Utility (bättre för Haswell) och se vad du kommer upp i för temperaturer där. Se även till att TPU-switchen på moderkortet inte är påslaget då den ofta ändrar massa inställningar i bios.

Om allt ser bra ut så börjar du om överklockningen i bios.

1. Sätt på XMP
2. Ratio till 44, Sync all Cores
3. Se till att BCLK är på 100.
4. Använd först Auto på Cache Frequency och höj sedan därefter (så den ligger ca 2 snäpp under din ratio, Kör du 4.4ghz(44) kör du alltså 42 i cache frequency både på min och max.
5. Ändra vcore till lägsta stabila möjliga (börja på 1.2v manual)
6. Lämna resten på Auto
7. Stresstesta i IETU
8. Finjustera

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Ja allt sådant ska vara ur vägen :)! vad det gäller Link så är det som du säger att fläktarna är satta på H100i Temp, jag har dem just n på en custom kurva så den går på låga varv vid idle och då max när den når 70c

Däremot kan jag inte sätta fläktarna på cpu temp just nu för Programmet Corsair Link är minst sagt skumt vad det det gäller funktionalitet, för stunden så hittar den cpu tempen i 1-3 sekunder sen börjar den blinka rött som om att den tappade sensorn så inte mycket att göra på den fronten, läste på lite och det finns många andra som haft problem med corsair Link också :3 men många rekommenderar att testa äldre versioner av Link så ska titta lite på det också.

Titta en bit ner på första sidan i Linktråden under Corsairs egen del på forat så hittar du länk till en tidigare.
Men det är fortfarande 100% stabilt men långt bättre än den senaste!

*edit*
Har satt mina fläktar att suga ut i toppen, gör det enkelt att hålla radiatorn ren med för det sitter inga fläktar ivägen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Yaay

Om jag vore du skulle jag sätta alla inställningar på default, Stresstesta i Intel Extreme Tuning Utility (bättre för Haswell) och se vad du kommer upp i för temperaturer där. Se även till att TPU-switchen på moderkortet inte är påslaget då den ofta ändrar massa inställningar i bios.

Om allt ser bra ut så börjar du om överklockningen i bios.

1. Sätt på XMP
2. Ratio till 44, Sync all Cores
3. Se till att BCLK är på 100.
4. Använd först Auto på Cache Frequency och höj sedan därefter (så den ligger ca 2 snäpp under din ratio, Kör du 4.4ghz(44) kör du alltså 42 i cache frequency både på min och max.
5. Ändra vcore till lägsta stabila möjliga (börja på 1.2v manual)
6. Lämna resten på Auto
7. Stresstesta i IETU
8. Finjustera

Det ska jag testa att göra imorgon :)!

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Nu har jag kört Prime95 i v26.6 en stund och mycket riktigt denna version ger bättre temperaturer, max nådde jag 82c fortfarande ganska högt kanske? målet är väl att hamna runt 70c om det går, men utöver högsta nivån så diffar de faktiskt runt 75-78c medans Core 4 ligger på 65-69c och detta är fortfarande med grafikkortet under stresstest samtidigt så att värmen stämmer med det andra prime95 testet

82 är helt OK med tanke på att vi talar om en stresstest, dvs. i vanliga applikationer inklusive spel så lär temperaturen inte ens vara i närheten av detta. Jag funderar dock om du har överklockat din CPU något? Hur mycket volt körde du med när du fick 82 grader?
Som referens så kör jag 5.0GHz på 1.29 Volt (Inställd i BIOS, I windows brukar det visa sig som 1.30V), i AIDA64 landar temperaturen på cirka 80-83 grader över alla kärnor, dock med ett NH-D15

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2