Apple kan släppa persondatorer med ARM-baserade processorer 2016–2017

Permalänk
Melding Plague

Apple kan släppa persondatorer med ARM-baserade processorer 2016–2017

Intels försening av Broadwell anstränger relationen med Apple, som inom en inte allt för avlägsen framtid kan gå över till egna processorer för vissa persondatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tummen upp för ökad Intelkonkurrens, om inte annat. Prestandamässigt är ARM skrattretande för min del i dagsläget, men det går ju framåt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Tummen upp för ökad Intelkonkurrens, om inte annat. Prestandamässigt är ARM skrattretande för min del i dagsläget, men det går ju framåt.

Apple Cyclone är snabbare än Intel Silvermont så ser inte hur de kan vara skrattretande? Faktum är att det Intel just nu har svårt att slå A8 i perf/watt.

edit: Ta dig en kik på Mozilla Kraken och SunSpider (som bägge är beroende av single core performance) från AnandTechs tester: http://anandtech.com/show/8666/the-apple-ipad-air-2-review/3

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Entusiast

Fast får de med sig utvecklarna på en sådan manöver? Eller tänker de lita på att deras egna programbibliotek räcker? De kan ju inte bara köra befintliga Ios grejer rakt av till en laptop. Finns ju en risk att det blir en konstig segmentering av marknaden där då de har tre olika typer av enheter. Fast de kanske lyckas bättre än Microsoft gjorde med Windows för ARM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Prestandan går ner...Priset går upp

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Sötast

Apple tröttnat på hackintosh tro? Känns som att de går lite i cirklar när det gäller arkitekturer

Permalänk
Medlem

Kanon. Allt som ger intel mindre business är bra nyheter tycker jag Jag gillar verkligen inte intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

Apple Cyclone är snabbare än Intel Silvermont så ser inte hur de kan vara skrattretande? Faktum är att det Intel just nu har svårt att slå A8 i perf/watt.

edit: Ta dig en kik på Mozilla Kraken och SunSpider (som bägge är beroende av single core performance) från AnandTechs tester: http://anandtech.com/show/8666/the-apple-ipad-air-2-review/3

Min kontext är ren prestanda, inte effektivitet (prestanda/watt), då stationärt bruk är det enda som intresserar mig personligen. Jag anser att Silvermont är minst lika skrattretande i det sammanhanget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur blir det med bootcamp-användarna då undrar man?

Permalänk

Jaha, då var det dags igen...

Permalänk
Medlem

känns som en återgång till gamla macar bara att då var det Motorola som gjorde risc processorerna istället känns som en fånig väg att gå med tanke på att dom redan har 1a tjing på nya prollar från Intel .Själv kan jag inte påstå att jag är det minsta intresserad av arm prollar känns som meningslösa enheter för allt annat än datakraft (mobiler,plattor & annat fjoll)
Så länge det är en så hårt låst plattform som det är idag så är Apple också ointressant i vilket fall som hellst.
Synd bara att man extremhatar google & deras kontroll av användare så får fortsätta med intel & windows så länge inte steam os blir riktigt bra.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanon. Allt som ger intel mindre business är bra nyheter tycker jag Jag gillar verkligen inte intel.

Även om det innebär att Ios gör en Windows 8?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

Apple A8 är snabbare än Intel Silvermont så ser inte hur de kan vara skrattretande? Faktum är att det Intel just nu har svårt att slå A8 i perf/watt.

Tja, det är ofta man hör hur otroligt fint ARM-processorer är jämfört med x86. Länka gärna lite tester/fakta om exakt vilken Silvermontprocessor du menar (är det Bay Trail eller snackar vi ALLA Silvermont based?). Hade gärna sett lite grafer med performance/W i några olika scenarion Förklara gärna också på exakt vad Apples A8'or är snabbare än Intels Silvermont på

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hansfilipelo:

Apple Cyclone är snabbare än Intel Silvermont så ser inte hur de kan vara skrattretande? Faktum är att det Intel just nu har svårt att slå A8 i perf/watt.

edit: Ta dig en kik på Mozilla Kraken och SunSpider (som bägge är beroende av single core performance) från AnandTechs tester: http://anandtech.com/show/8666/the-apple-ipad-air-2-review/3

Du kan inte använda JavaScript-baserade benchmarks som kör med olika JS-motorer och tro att resultaten överhuvudtaget går att jämföra, se bara hur mycket det skiljer i resultat med samma system fast du testar med IE, Chrome och Firefox.

Apples CPU är en av de snabbast ARM CPUerna du hittar och på många saker är den snabbare än Silvermont, men det går ganska lätt att peka ut hur något ska se ut för att Cyclone ska vinna över Silvermont: det ska få plats i CPU-cache och innehålla få villkorade hopp som är triviala att förutsäga (Geekbench & SunSpider är typexempel på den klassen av applikationer).

Titta hur Cyclone står sig mot både Silvermont och Cortex A15 i 3DMarks fysisktest, ett test som enligt utvecklare innehåller väldigt mycket villkorade hopp som inte är triviala att försäga + en hel del beroende mellan beräkningsstegen. Cyclone blir demolerad av de andra två i denna typ av test, vilket betyder att bildbehandling, kompilering och liknande är inte precis något som Cyclone kommer stå sig speciellt bra i.

Apple har gjort helt rätt när de designade A7 och framåt i att dessa systemkrestar innehåller rejält med SRAM (cache) för att minska trycket på RAM-bussen från både CPU och GPU. Men en sådan design fungerar bara på väldigt enkla applikationer där SRAM kan svälja de flesta anrop, skulle man försöka köra med en A8X i de program som en MBP utan problem tuggar igenom skulle det bli en trist upplevelse (långsammare än Silvermont).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Varför inte trycka in pengar i ett annat amerikanskt företag, AMD, istället?
Om någon stor datortillverkare skulle satsa mer på AMD så skulle vi alla tjäna på det. Apple är stor, omtyckt och har dessutom bra ekonomi. Jag ser nästan ingen fördel med att byta till ARM i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Apple vid det här laget borde ha tämligen duktigt med erfarenhet vad gäller att hålla igång samma system på olika hårdvaruplattformar borde detta funka relativt smärtfritt tänker jag. Universal binary har ju funnits i många generationer redan och torde vara något som funkar för även ARM. Givetvis inför det en viss ökad komplexitet för utvecklare men det kan det vara värt.

Rent strategiskt borde det kunna vara fördelaktigt om de känner sig trygga med sin egen arkitektur. Att binda sig mot Intel så som det gjort är ju lite osmidigt när det kommer till att förhandla fram mer fördelaktiga avtal mm. Om de kan visa att de kan ta fram likvärdiga produkter utan att vara beroende av Intel är det en stark fördel när det återgår till förhandlingsbordet inför framtida generationer och plattformar. (Jag tänker att det liknar lite hur de ofta väljer att växla mellan AMD- och NVIDIA-krestas för grafik. Att ställa parterna mot varandra är ju fördelaktigt rent förhandlingsmässigt och borde i längden resultera i lägre produktionskostnader, åtminstone för Apples räkning.)

Eller något sådant. Sen får gärna andra delge sin insikt i huruvida ARM klarar av de applikationer man vanligtvis kör i desktopmiljö.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett att Apple satsade på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varför inte trycka in pengar i ett annat amerikanskt företag, AMD, istället?
Om någon stor datortillverkare skulle satsa mer på AMD så skulle vi alla tjäna på det. Apple är stor, omtyckt och har dessutom bra ekonomi. Jag ser nästan ingen fördel med att byta till ARM i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Min gissning är att det är för att prestandan och framförallt prestandan/watt generellt är sämre hos AMD än hos Intel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varför inte trycka in pengar i ett annat amerikanskt företag, AMD, istället?
Om någon stor datortillverkare skulle satsa mer på AMD så skulle vi alla tjäna på det. Apple är stor, omtyckt och har dessutom bra ekonomi. Jag ser nästan ingen fördel med att byta till ARM i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple satsar redan en del på AMD i och med att de använder firepro kort i sina små soptunnor...

Men annars är de ute efter mer effektiva processorer och tyvär är det enda AMD kan konkurrera med är priset.. De ligger (beronde på vem man frågar) 1,5-3 generationer efter Intel i prestanda/effekt... Cpu mässigt i alla fall räknar man in iGPU blir det jämnare...

Apple vill ha datorer som har duglig prestanda med extrem batteritid ifall de tänker gå över till ARM (misstänker jag i alla fall...) och inom det mesta lägre prestanda Apple folket använder sina Mac/book/air/ till duger ARM rätt bra till, medans rendering,Photoshop etc inte riktigt lika bra...

Permalänk
Medlem

Det gick ju ganska bra när de bytte bort PowerPc till x86. Fast då hade apple en mindre användarbas (fast även stor såklart) som bestod i större % professionella användare och mjukvaruutvecklare hade jur redan windowsversioner (x86 dvs) av nästan alla program. Och x86 processorerna gav mer prestanda så en del kunde väl köra virituliserat utan allt för stora prestandaproblem. Byta till en sämre processor (i ren prestanda) när de har en mycket större användarbas som förväntar sig att "allt bara ska fungera" tror jag kommer att bli mycket svårare...

Tror att det finns risk att det kan bli ett praktfiasko, ett steg tillbaka. Tycker att apple har gjort lite märkliga beslut sen de förlorade Jobbs. Men vem vet, kan bli bra också, eller så är det bara ett rykte och inget händer

Permalänk

Detta har det väl pratats om ganska länge nu? Det kommer säkerligen bli av för då får Apple mer kontroll över hårdvaran samtidigt som de borde kunna öka sina marginaler vilket de gör redan.

Hur kan detta komma att påverka Intel? Tjänar Intel mycket på detta samarbetet med Apple eller kommer det knappt märkas för Intels intäkter om Apple går över till ARM som de gör själva?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Varför inte trycka in pengar i ett annat amerikanskt företag, AMD, istället?
Om någon stor datortillverkare skulle satsa mer på AMD så skulle vi alla tjäna på det. Apple är stor, omtyckt och har dessutom bra ekonomi. Jag ser nästan ingen fördel med att byta till ARM i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om teknik o prestanda. Apple värnar troligen om sin egen handlingsfrihet, dvs slippa synkronisera lanseringar med intels utvecklingstakt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonteP0nte:

Min gissning är att det är för att prestandan och framförallt prestandan/watt generellt är sämre hos AMD än hos Intel.

Skrivet av Dravond:

Apple satsar redan en del på AMD i och med att de använder firepro kort i sina små soptunnor...

Men annars är de ute efter mer effektiva processorer och tyvär är det enda AMD kan konkurrera med är priset.. De ligger (beronde på vem man frågar) 1,5-3 generationer efter Intel i prestanda/effekt... Cpu mässigt i alla fall räknar man in iGPU blir det jämnare...

Apple vill ha datorer som har duglig prestanda med extrem batteritid ifall de tänker gå över till ARM (misstänker jag i alla fall...) och inom det mesta lägre prestanda Apple folket använder sina Mac/book/air/ till duger ARM rätt bra till, medans rendering,Photoshop etc inte riktigt lika bra...

Men det är ju där resurser kommer till nytta. Nu kommer det såklart ta tid innan Apple får ut det de förmodligen vill ha men kan då fortfarande få x86 processorer och slippa Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Om hela sortimentet går över till passiv kylning då blir det nog bra!
Recensenter kommer klaga rejält om deras programvaror som nyligen fungerar på x86 plattformar inte fungerar på nya arkitekturen!
Dock i slutändan tror jag att slutanvändarna kommer uppskatta 100% passivt och sedan leva vidare med nya program som är gjorda för ARM. Apple är ett marknadsledande varumärke och sätter trenderna som människor följer blint! Det blir nog bra detta!

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta har det väl pratats om ganska länge nu? Det kommer säkerligen bli av för då får Apple mer kontroll över hårdvaran samtidigt som de borde kunna öka sina marginaler vilket de gör redan.

Hur kan detta komma att påverka Intel? Tjänar Intel mycket på detta samarbetet med Apple eller kommer det knappt märkas för Intels intäkter om Apple går över till ARM som de gör själva?

Om jag får spekulera lite så tror jag att intel oroar sig mer över att google kan tänkas anamma power8.

Orosmoment #2 är nog qualcomm. De sägs vara på G med en satsning på ARM för server.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Tummen upp för ökad Intelkonkurrens, om inte annat. Prestandamässigt är ARM skrattretande för min del i dagsläget, men det går ju framåt.

Det här innebär egentligen inte någon ökad konkurrens.
Det är inte så att du kan gå välja att köpa en Appleprocessor istället för en Intelprocessor i ditt nästa bygge.
Det är inte så andra tillverkare får ytterligare en CPU-tillverkare att välja från när dom handlar upp kontrakt för komponenter i sina enhet.

Skrivet av Zotamedu:

Fast får de med sig utvecklarna på en sådan manöver? Eller tänker de lita på att deras egna programbibliotek räcker? De kan ju inte bara köra befintliga Ios grejer rakt av till en laptop. Finns ju en risk att det blir en konstig segmentering av marknaden där då de har tre olika typer av enheter. Fast de kanske lyckas bättre än Microsoft gjorde med Windows för ARM.

Apple vill att alla ska använda deras nya programmeringsspråk Swift, så då lär det ju inte spela någon roll.
Vet inte om det spelar någon roll Objective-C dock.
Mycket körs väl på Ruby också, och då lär det inte spela någon roll heller.

Skrivet av Allexz:

Apple tröttnat på hackintosh tro? Känns som att de går lite i cirklar när det gäller arkitekturer

Det här har ingenting med Hackintosh att göra. Det är inget som Apple ens tänkt på.
Det här handlar om vertikal integrering, att nyttja deras existerande produktion så mycket som möjligt för kostnadsbesparingar för ökade marginaler för ökade intäkter.

Skrivet av edde97:

Prestandan går ner...Priset går upp

Ingenstans finns det några belägg på att priset skulle gå upp.

Skrivet av Ozzed:

Kanon. Allt som ger intel mindre business är bra nyheter tycker jag Jag gillar verkligen inte intel.

Om du inte gillar Intel, så bör du verkligen inte gilla Apple.
Du tror väl inte Apple är bättre än Intel? Snarare tvärtom.
Finns ju ingen som låser in lika hårt som Apple.

Skrivet av backfeed:

Min kontext är ren prestanda, inte effektivitet (prestanda/watt), då stationärt bruk är det enda som intresserar mig personligen. Jag anser att Silvermont är minst lika skrattretande i det sammanhanget.

För prestanda så finns Mac Pro med Intel Xeon.
Apples satsning på ARM är nog för deras MacBook Air serie, där prestanda inte spelar så mycket roll.
Snygg dator för vita kids som använder Facebook.

Skrivet av Koyaanis:

Hur blir det med bootcamp-användarna då undrar man?

Kanske kan dom fortsätta dual-boota Linux och någon ARM-baserad variant av Windows.

Skrivet av Hyperträd:

Jaha, då var det dags igen...

Jupp.
M68k -> PowerPC -> x86 -> ARM.

Skrivet av Ase:

känns som en återgång till gamla macar bara att då var det Motorola som gjorde risc processorerna istället känns som en fånig väg att gå med tanke på att dom redan har 1a tjing på nya prollar från Intel .Själv kan jag inte påstå att jag är det minsta intresserad av arm prollar känns som meningslösa enheter för allt annat än datakraft (mobiler,plattor & annat fjoll)
Så länge det är en så hårt låst plattform som det är idag så är Apple också ointressant i vilket fall som hellst.
Synd bara att man extremhatar google & deras kontroll av användare så får fortsätta med intel & windows så länge inte steam os blir riktigt bra.

Motorola gjorde M68k, den var CISC, inte RISC.
Att du inte intresserad av ARM spelar ingen roll, Apple säljer inte processorer, dom säljer produkter. Dom säljer en produkt till en skara som inte bryr sig om vad för processor eller arkitektur den använder. De flesta av konsumenter kommer inte veta vad det är för processor som driver den och heller inte märka något. Dom kommer fortsätta använda Facebook som vanligt på sin MacBook.
Windows flirtar med ARM också, så kanske börjar Dell och HP med Windows på ARM snart...

Skrivet av anon5930:

Varför inte trycka in pengar i ett annat amerikanskt företag, AMD, istället?
Om någon stor datortillverkare skulle satsa mer på AMD så skulle vi alla tjäna på det. Apple är stor, omtyckt och har dessutom bra ekonomi. Jag ser nästan ingen fördel med att byta till ARM i dagsläget.

Apple är internationellt, inte amerikanskt.
Apple skiter i USA, dom betalar ingen skatt där. Apple skyfflar pengar till Irland för att undvika att betala skatt.

Apple bryr sig inte på vad du eller "vi" tjänar på det. Dom är vinstdrivande, ingen rättvisemärkt socialentreprenör.

Varför skulle dom byta mot bra leverantör (Intel) mot en sämre (AMD) ?

Ingen fördel med att byta till ARM?
Apple tillverkar och designar själva in-house ARM processor idag. Istället för att köpa processorer från Intel så kan dom bara använda sina egna ARM processorer, det är mycket billigare för dom.

Skrivet av Locutio:

Sen får gärna andra delge sin insikt i huruvida ARM klarar av de applikationer man vanligtvis kör i desktopmiljö.

Apple fortsätter nog med högpresterande Xeon processorer för desktop och workstation.
ARM är nog mer för deras MacBook Air som används av vita kids för Facebook, och dom vet inte och bryr sig inte om det är ARM eller Intel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Om du inte gillar Intel, så bör du verkligen inte gilla Apple.
Du tror väl inte Apple är bättre än Intel? Snarare tvärtom.
Finns ju ingen som låser in lika hårt som Apple.

Detta handlar inte om inlåsning. Det handlar om att Intel har fått sin dominerande ställning på marknaden genom att muta datortillverkarna så att de enbart sålde Intels produkter, på en tid då AMD slog Intel med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det här innebär egentligen inte någon ökad konkurrens.
Det är inte så att du kan gå välja att köpa en Appleprocessor istället för en Intelprocessor i ditt nästa bygge.
Det är inte så andra tillverkare får ytterligare en CPU-tillverkare att välja från när dom handlar upp kontrakt för komponenter i sina enhet.

Ja, jo, sant. Det jag tänkte var att Apple visar att det finns alternativa vägar att gå än Intels, även när det gäller annat än lågprestandaenheter såsom telefoner och plattor.

Skrivet av rektor:

För prestanda så finns Mac Pro med Intel Xeon.
Apples satsning på ARM är nog för deras MacBook Air serie, där prestanda inte spelar så mycket roll.
Snygg dator för vita kids som använder Facebook.

Jepp, men om jag inte såg fel i artikeltexten så nämndes även iMac (och Mac Mini).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då har Apple nästan gått ett helt varv, Apple II körde ju med 6502 som i sin tur har nära släktskap med ARM

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon34034:

Om hela sortimentet går över till passiv kylning då blir det nog bra!
Recensenter kommer klaga rejält om deras programvaror som nyligen fungerar på x86 plattformar inte fungerar på nya arkitekturen!
Dock i slutändan tror jag att slutanvändarna kommer uppskatta 100% passivt och sedan leva vidare med nya program som är gjorda för ARM. Apple är ett marknadsledande varumärke och sätter trenderna som människor följer blint! Det blir nog bra detta!

Det som talar emot att denna övergång (OM den nu ens kommer ske) blir speciellt lyckad är flera, bl.a.

  • vid övergången MC68k->PPC och PPC->x86 så var den nya CPU-arkitekturen redan så långt före i prestanda att det var rimligt att emulera föregående CPU. Apple kör enbart med Core i5 och bättre i sina produkter och finns inte en chans att de ens matchar dagens modeller om 2-3 år.

  • övergången till x86 följdes av en kraftig ökning av Mac, varför kan man undra? Tittar man på försäljning av Parallels (och liknande) samt det faktum att Apple anser det vara värt kostnaderna att utveckla boot-camp så är nog ändå Windows en del av förklaringen, d.v.s. för många är något form av Windows-stöd ett krav för att man ska kunna använda Mac på sin arbetsplats.

  • många har klagat på att Apple är dyra, men det har visat sig många gånger nu med Ultrabooks att den typen av datorer är relativt dyra att bygga och CPU-delen är inte den stora orsaken till det höga priset. Varför skulle folk välja en ungefär lika dyr MBA/MBP med mycket sämre prestanda än vad Windows-PC-tillverkarna då kommer erbjuda? Strömförbrukningen för Core U/Y har nu nått nivåer där saker som skärmpanel påverkar mer än vad eventuellt vinst från x86 -> ARM skulle ge (och är man enbart ute efter batteritid finns AMD Jaguar/Puma och Intel Silvermont/Airmont).

  • Apple lägger mycket krut på GPU-delen, att Intel ens tagit fram Iris Pro verkar vara väldigt mycket ett krav från Apple. Senaste iPad Air har en bra GPU för att vara en pekplatta, men trots att den är den absolut värsta konfigurationen från PowerVR + extra SRAM som Apple själva lagt dit får den rejält med stryk av Nvidias kommande Tegra X1 som i sin tur är ungefär lika snabb som Core M (och det är inte någon Iris Pro prestanda i den)! De skulle behöva dubbla GPU-prestanda ett par gånger innan det är något som matchar "high-end" IGPer för laptops.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer