OS vill inte installeras på SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009

OS vill inte installeras på SSD

Hallå!

Var precis iväg till inet och köpte mig en ny SSD 120 GB och en ny 1 TB HDD. Jag har ingen windows-skiva så bootar via USB sticka. Problemet är att jag inte får installera OS på SSDn som jag hade tänkt mig, utan det det står något i stil med "windows cannot be installed to this disk ensure that the disk's controller is enabled". Jag hittar inte SSDn i BIOs utan bara min HDD, DVD-RW och USB-stickan som jag bootar ifrån. Men när jag ska välja var jag vill installera windows finns den med fast det kommer upp varningstriangel när jag väljer den. Jag testade att gå vidare ändå men det gick inte något vidare. Vad tycker ni att jag bör göra? Har letat på google men hittar inget som jag begriper.

Tack!
Simon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av kratzio:

Hallå!

Var precis iväg till inet och köpte mig en ny SSD 120 GB och en ny 1 TB HDD. Jag har ingen windows-skiva så bootar via USB sticka. Problemet är att jag inte får installera OS på SSDn som jag hade tänkt mig, utan det det står något i stil med "windows cannot be installed to this disk ensure that the disk's controller is enabled". Jag hittar inte SSDn i BIOs utan bara min HDD, DVD-RW och USB-stickan som jag bootar ifrån. Men när jag ska välja var jag vill installera windows finns den med fast det kommer upp varningstriangel när jag väljer den. Jag testade att gå vidare ändå men det gick inte något vidare. Vad tycker ni att jag bör göra? Har letat på google men hittar inget som jag begriper.

Tack!
Simon

Om den inte syns i BIOS;en så är det något fel. Men det är ju konstigt att SSD;n syns i Windows. Kanske har hängt sig lite, testa att rensa Cmos;en på modekortet...

Intel i7 8700k @ 4.7GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 Riggen | MK-85 <3

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av kratzio:

Hallå!

Tack!
Simon

Kolla så att AHCI är igång i bios, testa en annan sataport, ha endast ssdn inkopplad när du ska installera windows, något av det kanske hjälper.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009

Har fått windows installerat på SSDn nu. Tog SATAn från DVD-spelaren. Nu till ett annat problem. Jag hittar HDDn i BIOS. Men den finns inte i "den här datorn". Vart har den gömt sig och hur får jag fram den igen?

Tack