BIOS hittar inte min Seagate längre.

Permalänk
Medlem

BIOS hittar inte min Seagate längre.

Har problem med en hårddisk, Seagate 1TB.
För en vecka sedan tappade både Windows 7 och BIOS kontakten med hårddisken.
Vid uppstart fastnar jag i frågan om bootbar disk.

Jag har kontrollerat att kablage sitter som de ska.
Jag har testat annan SATA-port.
Jag har provat annan SATA-kabel.
Hårddisken får ström. Hörs tydligt vid start.

Vad mer kan jag göra för att få det att fungera igen?

Jag har en stationär Acer Predator, ca 3 år gammal.

Tacksam för all hjälp!

Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen en 7200.11 som är en ökänt usel serie där diskarna kan försvinna från BIOS utan förvarning. Korrigerad firmware löste en del av problemen, men när det hänt är det försent. Det finns metoder att väcka de till liv igen genom en modiifierad USB-kabel som löds på strategiska ställen på styrkortet och sedan lite olika kommandon. Googla om det är viktig data, annars är det nog enklast att köpa en ny disk. Jag slutade handla Seagate helt och hållet iom 7200.11-affären eftersom företaget gjorde allt för att tysta ner problemen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Antagligen en 7200.11 som är en ökänt usel serie där diskarna kan försvinna från BIOS utan förvarning. Korrigerad firmware löste en del av problemen, men när det hänt är det försent. Det finns metoder att väcka de till liv igen genom en modiifierad USB-kabel som löds på strategiska ställen på styrkortet och sedan lite olika kommandon. Googla om det är viktig data, annars är det nog enklast att köpa en ny disk. Jag slutade handla Seagate helt och hållet iom 7200.11-affären eftersom företaget gjorde allt för att tysta ner problemen.

Även om jag inte handlar Seagate så ofta nu längre, detta problemet var väl mer än 3 år sedan, och Seagate erbjöd gratis dig att skicka in disken till dem, de återställde dem, med alla data intakt och skicka tillbaka dem. Inte direkt vad jag kallar ignorerar problemet...
Sen om jag minns rätt så krävdes det en uppstart för att FW skulle flytta den pekaren som "gick för långt". Så felet hände bara vid uppstart.

Society: Oavsett så låter det som att disken har krashat. Det kan vara det felet ovan, om disken är en opatchat 7200.11 från just de serierna. Men det kan också vara en helt vanlig hdd krash, som inte är helt ovanligt efter 3 år.
Vad du ska göra nu är nog baserat på om du har oersättliga saker på disken, utan backup, som tyvärr många inser att de har, för sent. Eller om du har backup, och bara behöver inköpa en ny disk.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

BIOS har hittat hdd igen. Nu är det endast start med windows startrepatation som är möjlig. Och när startreparationen drar igång hamnar jag i låst läge. Den tuggar och tuggar. Har låtit den köra i 12 timmar och den bara fortsätter utan att något händer.

Jag har massor av info som inte får gå förlorad på hdd.

Möjlighet finns att installera om Windows 7 från recoverypartitionen.
Men jag är dock osäker på om det jag har sparat under C:\ försvinner i och med ominstallationen. Det som ligger i Windowsmapparna sparas ju som backup i en mapp C:\Backup.

Någon som vet om hela C:\ töms när man installerar om Windows 7 via Recoverypartitionen? Eller är mina filer säkra där? (Exempelvis C:\Foton\)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Society:

Tack för all hjälp!

BIOS har hittat hdd igen. Nu är det endast start med windows startrepatation som är möjlig. Och när startreparationen drar igång hamnar jag i låst läge. Den tuggar och tuggar. Har låtit den köra i 12 timmar och den bara fortsätter utan att något händer.

Jag har massor av info som inte får gå förlorad på hdd.

Möjlighet finns att installera om Windows 7 från recoverypartitionen.
Men jag är dock osäker på om det jag har sparat under C:\ försvinner i och med ominstallationen. Det som ligger i Windowsmapparna sparas ju som backup i en mapp C:\Backup.

Någon som vet om hela C:\ töms när man installerar om Windows 7 via Recoverypartitionen? Eller är mina filer säkra där? (Exempelvis C:\Foton\)

Jag vet inte exakt om det bevaras eller inte, så jag tycker du ska utgå ifrån att det inte sparas, och spara det du inte får bli av med på en annan enhet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Society:

Tack för all hjälp!

BIOS har hittat hdd igen. Nu är det endast start med windows startrepatation som är möjlig. Och när startreparationen drar igång hamnar jag i låst läge. Den tuggar och tuggar. Har låtit den köra i 12 timmar och den bara fortsätter utan att något händer.

Jag har massor av info som inte får gå förlorad på hdd.

Möjlighet finns att installera om Windows 7 från recoverypartitionen.
Men jag är dock osäker på om det jag har sparat under C:\ försvinner i och med ominstallationen. Det som ligger i Windowsmapparna sparas ju som backup i en mapp C:\Backup.

Någon som vet om hela C:\ töms när man installerar om Windows 7 via Recoverypartitionen? Eller är mina filer säkra där? (Exempelvis C:\Foton\)

Se om du kan få tag på din Windows-7 verison som nedladdningsbar fil, på nätet från annan dator.
Sedan installerar du bara om operativsystemet, men det är VIKTIGT att du inte formaterar disken i menyn där du väljer partition.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Society:

Tack för all hjälp!

BIOS har hittat hdd igen. Nu är det endast start med windows startrepatation som är möjlig. Och när startreparationen drar igång hamnar jag i låst läge. Den tuggar och tuggar. Har låtit den köra i 12 timmar och den bara fortsätter utan att något händer.

Jag har massor av info som inte får gå förlorad på hdd.

Möjlighet finns att installera om Windows 7 från recoverypartitionen.
Men jag är dock osäker på om det jag har sparat under C:\ försvinner i och med ominstallationen. Det som ligger i Windowsmapparna sparas ju som backup i en mapp C:\Backup.

Någon som vet om hela C:\ töms när man installerar om Windows 7 via Recoverypartitionen? Eller är mina filer säkra där? (Exempelvis C:\Foton\)

Låter som ett fysiskt problem. Men bekräfta gärna genom att flytta den till en annan dator. Om det inte hjälper så kontakta Ibas. De har bra priser för privatpersoner. Och detta problem låter som något de utan problem går förbi och extraherar din information till en ny hårddisk. Inget man kan göra i en hemmamiljö om det har gått så långt som till motor eller huvudena.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Tryck in hårddisken i en annan dator om du har möjlighet, alternativt i ett skal för externa hårddiskar och in i en annan dator, spara den data du kan och lämna in disken till ÅF för garantiärende.

Om du inte formaterar datorn vid nyinstallation så hamnar hela ditt gamla filsystem i en mapp som heter c:/windows.old. Känns dock som onödig press på en redan havererande hårddisk, hade försökt undvika detta och köra på förstnämnda alternativet i första hand.