CM Quickfire tangentbord (vilka filco kvalitet?)

Permalänk
Medlem

CM Quickfire tangentbord (vilka filco kvalitet?)

Tror det var på detta forum jag läste att visa CM tangentbord höll högre kvalitet än de andra, tror det var så att XT och någon annan modell var av lägre kvalite medan Rapid och ev någon annan modell var av högre kvalite?

Vad jag undrar är om Rapid-I (som de rear ut nu) är en direkt uppföljare av Rapid modellen som Komplett reade ut vid juletid, och att båda dessa tangentbord håller samma höga kvalitet.

Någon som kan ge lite klarhet i detta?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad som är bra kvalité, jag tror att Rapid och XT har samma tillverkare (Costar) medan TK och Rapid-I har någon annan. Jag har t.ex. en vanlig Rapid och på den har jag fått lött om 2 switchar.

Permalänk
Medlem

Rapid TKL var Costar innan, jag har ett själv. Men jag tror inte dom nuvarande är Costar?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Ajdå, kanske borde avvakta lite då. Dum var man som inte slog till på Rapid TKL när de var nere på 499 kr.

https://geekhack.org/index.php?topic=34505.0

Nån nämner att Quickfire och Filco båda tillverkades (2012) av Costar. Får leta vidare... och hoppas på mer åsikter.

Permalänk
Medlem
Citat:

As with the PRO, which is more or less the same thing, it's an iOne made which is the worst of the CM line. They have costar style stabilizers. If you want a CM fullsize the XT would be a better choice.
All the CM have costar or costar style except the full backlight models Trigger, Rapid-i, TK which have Cherry stabilizer.

Sådär verkar det ligga till. Någon som har hands on erfarenhet med Rapid vs Rapid-i, är det en total dealbreaker?

Permalänk
Medlem

har ett rapid-i mx blue, och jag skulle definitivt säga att det är bra kvalitet på det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

har ett rapid-i mx blue, och jag skulle definitivt säga att det är bra kvalitet på det.

Har du provat vanliga rapid?

Tror definitivt det är ett bra tangentbord i vilket fall, men att betala 200 kr extra för något som är sämre känns lite surt. Bakgrundsbelysning och annat bling bling spelar mindre roll för mig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av kronwalled:

Har du provat vanliga rapid?

Tror definitivt det är ett bra tangentbord i vilket fall, men att betala 200 kr extra för något som är sämre känns lite surt. Bakgrundsbelysning och annat bling bling spelar mindre roll för mig.

Jag har ett vanligt Rapid här hemma som jag har förpassat till dottern för att gejma på. Det är ett trevligt tangentbord men kvalitétsintrycket är ju inte lika bra som på ett Filco pga att chassit skiljer sig oerhört. Insidan må vara densamma men förvänta dig inte ett tangentbord som känns lika stabilt som ett Filco. Även om de så klart är väldigt bra.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch