Datorn blir seg/startar ej med en av mina diskar kopplade

Permalänk
Medlem

Datorn blir seg/startar ej med en av mina diskar kopplade

Det är så att jag letade upp min gamla dator från mina gömmor för att plocka ut lite gamla bilder och minnen.

Jag har en gammal WD blue caviar 640gb disk från -08 (står mars 2008 på den) och datorn har inte använts sedan 2009 någon gång så disken är "minimalt" använd.

Till problemet då; när jag kopplar in den i datorn (kör inte den som systemdisk) så blir datorn något otroligt seg och HDD-lampan lyser hela tiden. De fåtal gånger som Windows verkligen startat så går inte Explorer igång ordentligt utan kan inte komma åt något mer än typ aktivitetshanteraren. Det står att disken används till 100% och jag hör skivorna roterar. Jag är osäker om jag kan höra om armarna rör sig eller inte.

Bios hittar disken och då fungerar datorn normalt utan det är först när Windows ska startas som alla problem kommer. Har provat montera disken i två datorer där den ena har W8 och andra W7 installerat, samma sak i båda.

Vad kan ha hänt? Kan dessa symptomen vara på att armarna hängt sig? Hade varit intressant om man kanske kommit åt disken via dos eller liknande? Kanske köra Linux eller annat operativsystem för att se om man kan komma åt disken? Koppla in disken i en kabinett och prova med det?

Hur hade ni gått till väga för att försöka få igång disken?

Tack

Edit: har fått igång cmd i Windows installationsmiljö och det ser ut såhär när jag försöker byta till att läsa av D: