WD Red eller HGST Deskstar NAS HDN724030ALE640

Permalänk
Medlem

WD Red eller HGST Deskstar NAS HDN724030ALE640

Hej,

Planerar att köpa 5x3TB och de har landat på dessa två, vilken hade ni valt? När man läser prisjakt omdöme om WD Red skriver ju folk att de dött inom ett år vilket bara är tragiskt... jag har tänkt att ha dessa absolut minst 3 år med så lite problem som möjligt på vägen. Kommer att köras i RAID5 på ett areca raidkort.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2491290

Permalänk
Medlem

Utan att veta exakt ändamål för lagringen tror jag bådak ommer fungera bra.

Själv har jag 2st WD Red 3TB samt 3st HGST 4TB Deskstar (endast en av dem är NAS-versionen dock). De skillnader jag kunnat se är att HGST-diskarna är snabbare (kontinuerligt 170+ MB/s mot 145 MB/s). Detta förklaras troligtvis av den högre rotationshastigheten men att de är större kan givetvis ha påverkan också. Högre rotationshastighet innebär ju också lägre latenser och därmed fler IOPS om det är av intresse i ditt fall.

Dock värt att nämna är att mina HGST-diskar går varmare än WD-diskarna:

MODEL TEMP POWER_ON_HOURS HGST HDN724040ALE640 34 1849 HGST HDS724040ALE640 36 4981 HGST HDS724040ALE640 35 7442 WDC WD30EFRX-68AX9N0 27 13774 WDC WD30EFRX-68AX9N0 28 13775

Detta är trots allt när de alla sitter längst fram i ett Fractal Design Core3000 med samma fläktar som fixar kylningen (ca 25-27°C i rummet). Jag är dock väldigt nöjd med hårddiskarna från HGST än så länge (som kan ses i tabellen ovan har jag inte kört dem lika länge). Ingen av diskarna, varken från HGST eller WD, har kunnat indikera om problem, vare sig det hjälper SMART-värden/tester, prestanda eller söktider. Med andra ord spelar det nog ingen större roll vilken av dem du väljer, se bara inte till att blanda dem i samma RAID, vilket jag ser att du ska köra, då det kan innebära ojämn prestanda.

Är det en riktig RAID-kontroller med cache och stöd för t.ex. BBU (serverklassad kontroller som kan kosta några tusen), eller en så kallad "fakeRAID" som de som brukar vara integrerade i konsumentmoderkort? Sen är det även intressant att veta vad lagringen ska vara till för då det kan påverka valet av hårddisk. För långtidslagring skulle båda modeller fungera bra. Vid högre prestandakrav hade iallafall jag valt den från HGST.

EDIT:
Some en extra notis är det svårt att säga något om de felrapporter som finns av WD Red 3TB då vi inte vet hur stor andel det rör sig om. Med tanke på hur många som köper och även rekommenderar de diskarna kan jag tänka mig att andelen ej behöver vara särskilt stor. Samma tankegångar kan användas gällande diskar från HGST då jag sällan läser något om dem (iallafall här på Sweclockers) och det är färre butiker som säljer dem här i Sverige. Sen finns det ju alltid andra forum så som HardForum som är lyriska över hårddiskar från Hitachi/HGST.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Inga problem (än, letar efter trä att banka på...) med mina WD Red, men självklart kan man få en defekt "batch".
HGST diskarnas 7200 RPM kan göra problem, både med vibration och värme, så om du ska köra dem, se till att de sitter vibrationsdämpande och kylda.

Båda är ju NAS diskar, så det ska fungera med båda.

Dock ringer varningsklockar för RAID 5 och så stora diskar...
Jag fick denna länkad till mig för ett tag sedan:
http://www.servethehome.com/raid-calculator/raid-reliability-...
Den är rätt användbar för att se hur "pålitligt" det bör vara.
Baserat på "Best Estimate Real World, 10^14 (både dessa har det), 3TB, 4k, 5 st, 1 vol, 30MB/s rebuild.
RAID5: så har du på 3 år ca 0.18% chans att arrayn går sönder (0.3% på 5år)
RAID6: 0.00013% vilket är betydligt lägre. (0.00022% på 5 år)

Ändrar man till pesimistiska värden, tex om man får en trasig batch:
RAID5: 7.98% 3 år, 12.94% 5 år
RAID6: 0.041% 3 år, 0.07% 5 år.
Trasiga diskar under 5 år med RAID 6 är alltså säkrare än bästa uppskattade under 3 år med RAID5

Men du har väl backup, och om det då rasar är ju inte mer än "jobb" att återställa.