Permalänk
Medlem

Studio ljudisolering

Hej

En kompis till mig vill göra om ett rum till en acceptabel studio och behöver därmed ljudisolering. Det mest intressanta hade varit löstagbara paneler så att inte ytan under förstörs. Finns det några sådana här färdiga paneler eller får man bygga något sådant här själv? Även, var får man tag på bra och rätt så billig ljudisolering? Han vill inte att det ska kosta en förmögenhet. Enda som jag har hittat är lite på biltema men det verkar vara för motorer.

Ursäkta om jag la detta på fel forums del, har verkligen ingen aning var annars.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Såg en gång att ett gäng tog äggkartonger och tjock tyg som dom använde för att ljud isolera ett musikrum med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Såg en gång att ett gäng tog äggkartonger och tjock tyg som dom använde för att ljud isolera ett musikrum med

Kanske inte bästa men den lösningen tar nog priset för billigaste

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hängande tjockt tyg, mellan innerväggarna, är sjukt effektivt. Gärna flera lager, men inte så det blir trångt.
Äggkartonger, fast egentligen inte "kartonger" utan brättena, är bra på att styra bort ekon, men kanske inte så effektiva som ljudisolering mot yttre utrymmen. Kombinationen kan nog bli skitbra. Men för att "klä" ett befintligt rum är det nog riktig isolering som gäller. Finns speciella plattor man monterar upp, som i det närmaste fungerar som labyrinter där ljudet försvinner in i plattan och går vilse... Något liknande hängde alltid i tex skolmatsalar förr. Ecophon (så tror jag det stavas) gör/gjorde sådana, nackdelen är att de är svindyra...
B!

Edit
Ecophon Akusto , kostnad, typ 500kr / kvadratmetern. Så där mellan tumme och pekfinger.
Det är då köpt i "storpack" och med kostnaden för montagesystemet...

JAG hade funderat på om det inte är värt att riva lite innerväggar, och hitta en billigare lösning, men det är ju jag.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Här är en tråd om ett liknande projekt jag gjorde, fast på en lite mindre skala. Dessa tavlor dämpar sjukt mycket ljud, så mycket att det blir obehagligt tyst när man håller örat mot dem.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-konstruktioner/1232217-ljudabsorbenter/

Kontentan är att man tar en skiva markisolering (rätt billigt att köpa) och sveper in den i tyg på ett eller annat sätt. Klart

Permalänk
Skrivet av philipborg:

En kompis till mig vill göra om ett rum till en acceptabel studio och behöver därmed ljudisolering. Det mest intressanta hade varit löstagbara paneler så att inte ytan under förstörs.

Akustikbehandling i syfte att förbättra ljudet i lokalen eller ljudisolering för att förhindra att ljudet rymmer ur lokalen? Det kan bli väldigt olika lösningar, beroende på vad problemet är.

Citat:

Finns det några sådana här färdiga paneler eller får man bygga något sådant här själv?

Det finns, från billiga alternativ till mer fancy varianter.

Citat:

Även, var får man tag på bra och rätt så billig ljudisolering? Han vill inte att det ska kosta en förmögenhet. Enda som jag har hittat är lite på biltema men det verkar vara för motorer.

Gullfiber eller liknande tillverkas i gigantiska volymer, vilket gör det billigt och lätt att få tag på. Det absorberar nästan allt infallande ljud med kortare våglängd än 4x materialtjockleken.

Skrivet av Jygge:

Äggkartonger ser visserligen ut som akustikskum, men där slutar likheterna. Det dämpar halvbra ned till 2KHz. Fyra centimeter av något vettigare material absorberar lika långt ned i frekvens, men reflekterar mindre av infallande ljud.,

Permalänk
Medlem

Studio forum har många trådar om liknande frågor... Själv beställde vi skum-isolering från thomann för ca. 6 papp...

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Akustikbehandling i syfte att förbättra ljudet i lokalen eller ljudisolering för att förhindra att ljudet rymmer ur lokalen? Det kan bli väldigt olika lösningar, beroende på vad problemet är.

Det finns, från billiga alternativ till mer fancy varianter.

Gullfiber eller liknande tillverkas i gigantiska volymer, vilket gör det billigt och lätt att få tag på. Det absorberar nästan allt infallande ljud med kortare våglängd än 4x materialtjockleken.

Äggkartonger ser visserligen ut som akustikskum, men där slutar likheterna. Det dämpar halvbra ned till 2KHz. Fyra centimeter av något vettigare material absorberar lika långt ned i frekvens, men reflekterar mindre av infallande ljud.,

Frågan rör ljudisolering då han tror han vet hur han ska lösa den akustiska behandlingen.
Då vet man att Äggkartonger inte är något att ha alltså.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Frågan rör ljudisolering då han tror han vet hur han ska lösa den akustiska behandlingen.

Aha. Det är ett tämligen välutforskat område, med stora mängder bra litteratur. De dåliga nyheterna är att bra isolering kräver ingrepp i konstruktionen eller ett nytt ljudisolerande lager, ett rum i rummet. I enklaste fallet kanske det räcker att göra våld på ytskikten för att kunna täta den befintliga konstruktionen, men troligare är att ytterligare åtgärder krävs.
Den här rapporten har samlat mätresultat från en sinnessjuk mängd av olika innerväggar uppbyggda av diverse skivmaterial på regel och innehåller underlag för några intressanta slutsatser:

• Att bara skruva fast ytterligare lager gipsskiva utanpå en befintlig vägg ger ganska lite på en normaltjock, oisolerad innervägg.

• Om väggen kan göras tjockare bör utrymmet i första hand användas till att öka tjockleken på luftspalten och bygge av separat regling av väggens ytterskikt.

• Riktigt bra ljudisolering kostar utrymme. Dämpningen förbättras åtminstone upp till 25 cm tjocka innerväggar.

Börja med Arbetsmiljöverkets handfasta tips kring ljudisolering (s. 110 och framåt) för en bra genomgång av vad som får ljudisoleringsåtgärder att misslyckas och vilken dämpning av störljud man kan förvänta sig vid olika konstruktionslösningar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Hieronymus Bosch;15160743]Aha. Det är ett tämligen välutforskat område, med stora mängder bra litteratur. De dåliga nyheterna är att bra isolering kräver ingrepp i konstruktionen eller ett nytt ljudisolerande lager, ett rum i rummet. I enklaste fallet kanske det räcker att göra våld på ytskikten för att kunna täta den befintliga konstruktionen, men troligare är att ytterligare åtgärder krävs.
Den här rapporten har samlat mätresultat från en sinnessjuk mängd av olika innerväggar uppbyggda av diverse skivmaterial på regel och innehåller underlag för några intressanta slutsatser:

• Att bara skruva fast ytterligare lager gipsskiva utanpå en befintlig vägg ger ganska lite på en normaltjock, oisolerad innervägg.

• Om väggen kan göras tjockare bör utrymmet i första hand användas till att öka tjockleken på luftspalten och bygge av separat regling av väggens ytterskikt.

• Riktigt bra ljudisolering kostar utrymme. Dämpningen förbättras åtminstone upp till 25 cm tjocka innerväggar.

Börja med Arbetsmiljöverkets handfasta tips kring ljudisolering (s. 110 och framåt) för en bra genomgång av vad som får ljudisoleringsåtgärder att misslyckas och vilken dämpning av störljud man kan förvänta sig vid olika konstruktionslösningar.[/QUOTE]

Jag får se hur han löser det alltså. Att bygga om väggarna är inte direkt ett så aktivt alternativ pga flera faktorer. Känns som för isolering så är det nästan det man måste göra. Tror han får titta igenom den boken du skickade och se om det finns några något effektiva lösningar som ej kräver större ombyggnad.

Visa signatur

Permalänk

Det som isolerar ljud är antingen massa, t.ex betongväggar, eller någon form av konstruktion så som ett "rum i rum". Oavsett hur mycket ljuddämpande material man har kan man inte isolera ljudet, bara dämpa det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!