Permalänk

Mus + Musmatta!

Hej!

Känner att min MX518 börjar bli lite gammal så tänkte uppgradera datormus + musmatta. Har egentligen ingen budget men max 700kr och då ska det vara riktigt bra grejer. Atm så funderar jag på denna mus:
https://www.komplett.se/qpad-om-75-pro-gaming-optical-mouse/6...

Vilken musmatta däremot? Har en Qck + fnatic edt atm och jag gillar stora musmattor. Vilka musmattor är bäst just nu? (tyg)

Tack på förhand!

Visa signatur

i7 8700 | Asus DC2 290x | MSI Z370A Pro | Fractal Design Define R4 Windowed | EVGA GQ750W | 8GB RAM 2800MHZ |1TB HDD 250 GB SSD

Acer Predator 144Hz | Mionix Naos 3200 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Plantronics Backbeat Pro

Permalänk
Medlem

Kör med Steelseries Rival och stor på xtrfy musmatta. Kostnad 700-750 beroende på utseende på mattan

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7611793/2015-01-05 Detta är en fint, kör med samma själv.

Permalänk
Medlem

Har testat Qpad 5K men va lite för stor för mig, hamnat med en Mionix Naos 5000 (typ som 8200/7000 eller vad dem heter) och den har typ samma grepp som 5K fast lite mindre, Mionix ska vara svenskt märke också(?) tror jag, men gillar den som fan. Om75 har jag inte hört så mkt bra om, dem flesta är rätt onöjda och går över till den "riktiga" Qpad 5K musen istället, googla runt lite på den, tror det finns några trådar om den på swec redan.

Musmatta är ju rätt svårt att bestämma innan man vet vilken mus man vill ha, musmattan beror ju på vad det är om det laser optisk etc. Man ska helst matcha musmattetillverkaren med mustillverkaren då dem ska ha 100% funktionella produkter som funkar bra tillsammans, tex en Logitech mus så ska man ha en Logitech musmatta etc (går ju självklar bra med andra mattor också men vissa funkar mindre bra med varandra)

Själv hatar jag mjuka mattor så som Qck och kör därför med en hård matta, kör just nu Mionix Naos 5000 + en Roccat Sota (får typ 9/10 i mionix surface programvaran för musen), dock är den mattan lite "bucklig" nu så ska fixa antingen en Logitech G(någonting) matta eller en Mionix (eller båda + en extra mus typ Logitech G402/G502

Hoppas jag hjälpte något iallafall

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Robin24:

Kör med Steelseries Rival och stor på xtrfy musmatta. Kostnad 700-750 beroende på utseende på mattan

Tack för svar! Hur känns kvalitén och nöts gummit på sidan bort för dig? Har läst lite om det.

Skrivet av NewCamps:

Rival verkar vara den enda musen SS lyckats med, är det så? Tvekar lite på SS. Hur är musmattans livslängd?

Skrivet av Extremaz:

Har testat Qpad 5K men va lite för stor för mig, hamnat med en Mionix Naos 5000 (typ som 8200/7000 eller vad dem heter) och den har typ samma grepp som 5K fast lite mindre, Mionix ska vara svenskt märke också(?) tror jag, men gillar den som fan. Om75 har jag inte hört så mkt bra om, dem flesta är rätt onöjda och går över till den "riktiga" Qpad 5K musen istället, googla runt lite på den, tror det finns några trådar om den på swec redan.

Musmatta är ju rätt svårt att bestämma innan man vet vilken mus man vill ha, musmattan beror ju på vad det är om det laser optisk etc. Man ska helst matcha musmattetillverkaren med mustillverkaren då dem ska ha 100% funktionella produkter som funkar bra tillsammans, tex en Logitech mus så ska man ha en Logitech musmatta etc (går ju självklar bra med andra mattor också men vissa funkar mindre bra med varandra)

Själv hatar jag mjuka mattor så som Qck och kör därför med en hård matta, kör just nu Mionix Naos 5000 + en Roccat Sota (får typ 9/10 i mionix surface programvaran för musen), dock är den mattan lite "bucklig" nu så ska fixa antingen en Logitech G(någonting) matta eller en Mionix (eller båda + en extra mus typ Logitech G402/G502

Hoppas jag hjälpte något iallafall

Tack för svar!
Jag har alltid varit för optisk sensor och mot laser, allmänt mer krångel med laser väl? Hört att Om-75 blir lätt svettig, känns dock som det inte kommer vara så för mig med tanke på min MX518 verkar ha samma yta! Dock verkar den ha väldigt bra reviews av hemsidor osv

OnT: Har kollat på Rival, Ec1/2 också!

Visa signatur

i7 8700 | Asus DC2 290x | MSI Z370A Pro | Fractal Design Define R4 Windowed | EVGA GQ750W | 8GB RAM 2800MHZ |1TB HDD 250 GB SSD

Acer Predator 144Hz | Mionix Naos 3200 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Plantronics Backbeat Pro

Permalänk
Medlem

Du kanske är lite skeptisk mot Razer. Men personligen tycker jag deras Goliathus är de bästa mattorna som finns. Av alla jag testat då är det ink. Qpad och Steelseries.

Av alla soft mattor så.

https://www.komplett.se/razer-goliathus-extended-control/8055...

Sen finns det speed variant https://www.komplett.se/razer-goliathus-extended-speed/805575

Skillnaden är då känslan på mattan. Själv använder jag Control.
Och det är inte som Qpads stora nästan fyrkantiga mattor. Som du typ använder 25% av ytan på.
Dessa är mer att du har tangentbordet på mattan också, riktigt skönt. Och mycket plats för musen med.

Permalänk
Avstängd

Har själv haft Rival musen i snart 1 år och funkar fortfarande perfa! Sitter najs i handen och precisionen med den är sjuk! Gummit har bara slitits ut liteee för mig där man har tummen men de är inga problem :3 Skulle den pajja så skulle jag lött köpt en ny! Riktigt fint pris oxå!

Använder den själv på en qck+ å de funkar fräsigt! Tycker qck serien är riktigt prisvärd!

DerpHerpMerp

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7614408/2015-01-18

eller

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7614410/2015-01-18

Båda verkar vara riktigt bra möss, jag tvekar dock på SS pga dåligt förflutet med det märket. Musmattan är exakt en sån jag har fast utan teamlogga. Jag vill helst ha en musmatta utan en stor färgad teamlogga på den.

Visa signatur

i7 8700 | Asus DC2 290x | MSI Z370A Pro | Fractal Design Define R4 Windowed | EVGA GQ750W | 8GB RAM 2800MHZ |1TB HDD 250 GB SSD

Acer Predator 144Hz | Mionix Naos 3200 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Plantronics Backbeat Pro

Permalänk
Medlem

Körde Om-75 i några veckor, tyvärr är den otroligt plastig. Jag bytte då ut den mot en Intellimouse 3.0 som då kostade 550kr (circus). Nu verkar den vara på utgång men Maxfps säljer den för 349 kr. Där har vi ett mycket bättre kvalitiésbygge som jag mycket hellre rekommenderar.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Passa på att köpa Mionix Avior 7000 för halva priset. Oslagbar mus, bästa jag haft och jag har ägt en hel del över åren. Men det är ju en smaksak..
https://www.komplett.se/mionix-avior-7000/804645

Edit: Nu ljög jag för dig. Det är en naos 7000 jag är så lyrisk över, hur som helst gör mionix bra möss. Kika på den

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Vägledare

Köp inte Qpaden! Musen känns billig i mitt tycke. Rival är mycket mer gediget byggd, om det nu endast står mellan dessa två möss.
Annars kan jag STARKT rekommendera Logitech G500s. Det är min femte gaming-mus och utan tvekan den jag är mest nöjd med.