Satt upp RAID har jag lyckats?

Permalänk

Satt upp RAID har jag lyckats?

Hej,

Jag har två 4TB diskar som jag precis satt upp i raid 1 genom bios och valt det genom att klicka ctrl I vid uppstart. Efter att jag gjort detta startade inte datorn så jag bytte om i bios från RAID till ACHI? gällande sata inställningarna, och då startade Windows som vanligt. Tänkte att jag tog bort raid kopplingen mellan diskarna med detta men så verkar inte vara fallet då bara en 4TB disk dyker upp i Diskhanteringen. Har jag lyckats sätta upp det i Raid o körs dom i raid 1 numera eller har en hårddisk mystiskt nog bara försvunnit? Finns det någon möjlighet att kontrollera Raid inuti windows om man gjort inställningingen från Bios?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

För att få RAID måste du naturligtvis ställa in RAID-kretsen i RAID-läge.
Välj i BIOS den disk där bootloadern ligger för att Win skall starta korrekt.

Permalänk

När du bytar mellan ide, achi och raid behöver du starta windows i felsäkert läge en gång för det är bara då windows laddar nya drivare till lagringen. När du bytar till raid behövs det nya drivare så starta en gång i felsäkert när du gjort det så laddar windows de drivare som behövs.

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk

Försökte starta i felsäkertläge med raid aktiverat men jag får en bluescreen som förut, som jag glömde nämna. Om jag ställer om till ACHI fungerar datorn som vanligt o jag får ingen bluescreen, mystiskt.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk

Schysst att ni tar er tid o tipsar! Efter bluescreenen, om jag låter Raid läget vara kvar går windows in i startreparation som inte lyckas vet inte hur jag ska få igång detta. Kanske borde byta taktik o köra raid inuti windows?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Schysst att ni tar er tid o tipsar! Efter bluescreenen, om jag låter Raid läget vara kvar går windows in i startreparation som inte lyckas vet inte hur jag ska få igång detta. Kanske borde byta taktik o köra raid inuti windows?

Du kan inte köra AHCI i BIOS och ändra till RAID i Windows...

Windows är ganska dåligt när dess omgivning ändras så som IDE, AHCI, RAID mm.
Testa att ändra i registret innan du ändrar det i BIOS, då bör du slippa din bluescreen vid start.

Läs på här:
http://www.overclock.net/t/1227636/how-to-change-sata-modes-a...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Du kan inte köra AHCI i BIOS och ändra till RAID i Windows...

Windows är ganska dåligt när dess omgivning ändras så som IDE, AHCI, RAID mm.
Testa att ändra i registret innan du ändrar det i BIOS, då bör du slippa din bluescreen vid start.

Läs på här:
http://www.overclock.net/t/1227636/how-to-change-sata-modes-a...

Tack igen för alla svar det löste sig tillslut. O framförallt tack till dig Commander för den viktiga guiden som jag missat. Det löste bluescreenproblem och windows inträdet var problemfritt. Någonstans på vägen lyckades jag intitiera diskarna för många gånger. Lång historia men först syntes bara mina 2 st 4TB RED diskar som 2st 1677.9gb diskar i diskhanteraren även med GBT aktiverat. Var tvungen att ladda hem Western Digital Datalifeguard o skriva över med ettor o nollor för att jag skulle få ut dess fulla kapacitet igen. Riktigt skönt att jag har en schysst Raid uppsättning nu, funderat på o fixa det väldigt länge.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD