Använda gammal dator som filserver

Permalänk
Medlem

Använda gammal dator som filserver

Jag får fler och större filer på datorn och har nu ont om plats. Kan jag istället för att köpa en ny USB låda för flera diskar eller en NAS använda min gamla XP dator.
Men om jag vill köra den utan tangentbord, grafikkort och bildskärm, kopplad antingen direkt till min dagliga dator som har två nätportar alternativt via min router. I första alternativet är fildatorn inte kopplad till Internet men i andra alternativet är den ju det.
Tanken är ju att jag enbart startar datorn när jag behöver den.

Hur gör jag för att få detta att fungera?
Vad kan jag behöva i programväg, o.s.v.?

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att dela ut filerna i nätverket. Koppla den gamla datorn och din nya till samma nätverk (router), så är saken biff. Använd alltså vanlig nätverksdelning i Windows.

Sen finns det ju otroligt många fler sätt än så...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog inga problem. Om jag kör den på XP kopplar jag den nog direkt till min vanliga dator men.
Men hur gör jag för att köra datorn utan tangentbord, grafikkort och skärm?
Går det att få så att datorn startar upp helt och ge mig tillgång till alla filer från min andra dator när jag sätter på den. Jag måste ju också kunna administrera denna dator från den andra.

Permalänk
Medlem

I bios ställs in om datorn skall strunta i om mus/tangentbord är anslutna.
Ev bör grafikkortet sitta kvar för att den skall starta. Ett tips är att köra en NAS mjukvara på en usb sticka.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Inaktiv

Vad du än gör så kör INTE ZFS baserad lagring på sådan hårdvara. ZFS är det utan tvekan bästa filsystemet för NASar men den är ytterst känslig för minnesfel och bör INTE användas utan ECC RAM! Du kan förlora data på disken om minnesfelet påverkar checksummen den har i minnet för då tror den att data på disken är korrupt och tar bort den. Bryr du dig om din data så gör inte detta.

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på att kunna köra Windows 8.1 och senare Windows 10, nu när det blir gratis att uppgradera. Men jag undrar fortfarande hur jag skall göra.
Eftersom jag inte vill ha någon skärm tycker jag inte jag vill ha ett grafikkort. Visserligen har ju ett men jag vill även hålla strömförbrukning nere så mycket det går.
Jag har en Intel Core2duo E8600 CPU http://ark.intel.com/sv/products/35605/Intel-Core2-Duo-Proces... men jag har även en Intel Pentium E2220 CPU http://ark.intel.com/sv/products/32430/Intel-Pentium-Processo.... Tanken var ju att använda E2220 men jag ser att bägge har samma TDP värde, 65 Watt så core2duo CPU:en kanske inte drar mer ström.