AMD lanserar Radeon R9 380X till våren

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Radeon R9 380X till våren

Det röda och gröna lägret rustar upp för strid om prestandatronen. Nu kan SweClockers avslöja att AMD:s kommande flaggskepp, Radeon R9 380X, är att vänta till senvåren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice som fan med fler grafikkort.
Tror ni det kommer komma Radeonkort i mini-itx format också som inte är helt värdelösa.
Eller är det lika bra o köpa GTX970 i mini-itx nu?
Pysslar på ett nytt mini-itx projekt och vill ha ett så kraftfullt system som möjligt med max längd på gpu på 22cm.

Permalänk
Medlem

Detta blir väl ett flaggskeppskort som kanske åker på 5-6k eller något, beror ju på prestandan givetvis. Lite konstigt bara att flytta flaggskeppsmodellen från 90X till 80X

Permalänk
Medlem

Hoppas på trevliga siffror, kanske CF-riggen äntligen kan få dig en uppgradering

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se lite nytt hela vägen ner i R7 och R5-serierna nu också. Där har det stått still ett tag.

Permalänk
Medlem

Prestanda i all ära, men 300 watt låter inte kul att kyla. Högljutt eller åtminstone bökigt

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Hoppas vi får se lite nytt hela vägen ner i R7 och R5-serierna nu också. Där har det stått still ett tag.

Ja det hade verkligen varit något. Risken är dock att fokus kommer ligga på högsta segmentet ganska länge känns det som.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Nice.
Tror ni det kommer komma Radeonkort i mini-itx format också?
Eller är det lika bra o köpa GTX970 i litet format nu?
Pysslar på ett nytt mini-itx projekt.

Du har ju denna som finns just nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2778360

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Detta blir väl ett flaggskeppskort som kanske åker på 5-6k eller något, beror ju på prestandan givetvis. Lite konstigt bara att flytta flaggskeppsmodellen från 90X till 80X

Du menar som de gjorde med HD6xxx serien där föregångaren hade HD5800-serien som absoluta högsta segmentet medan HD6000 serien hade HD6900 serien som i tidigare segment inneburit kort med två GPUer?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hmm jag som tänkte fara och handla asus 970 black nästa vecka, gahh vilken beslutsångest man fick

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker fortfarande det låter konstigt att flaggskeppet heter 380X. Samtidigt inget som hindrar AMD från att lansera nya flaggskepp i samma serie, rimligtvis kommer även ett 390, 390X och ett 395 X2 med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar som de gjorde med HD6xxx serien där föregångaren hade HD5800-serien som absoluta högsta segmentet medan HD6000 serien hade HD6900 serien som i tidigare segment inneburit kort med två GPUer?

Ja alltså vad är meningen, förvirrar ju bara

Permalänk
Medlem

Ok någon måste reda ut detta för mig.
Kommer 380x vara flaggskeppet?
för 280x var inte det och jag har läst om både 380x och 390x den senaste tiden.

Anledningen till förvirring för mig är att SweC nu skrev att 380x är flaggskeppet (första gången jag läst/uppmärksammat det)
Samt att det känns konstigt om AMD överger sitt nya namngivande så snabbt.

Jag kanske bara är dum här som inte fattar detta men förvirringen för mig är total XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ok någon måste reda ut detta för mig.
Kommer 380x vara flaggskeppet?
för 280x var inte det och jag har läst om både 380x och 390x den senaste tiden.

Anledningen till förvirring för mig är att SweC nu skrev att 380x är flaggskeppet (första gången jag läst/uppmärksammat det)
Samt att det känns konstigt om AMD överger sitt nya namngivande så snabbt.

Jag kanske bara är dum här som inte fattar detta men förvirringen för mig är total XD

det här med logiskt namngivning verkar företag i allmänhet ha svårt för, inte bara när det gäller grafikkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Nice som fan med fler grafikkort.
Tror ni det kommer komma Radeonkort i mini-itx format också som inte är helt värdelösa.
Eller är det lika bra o köpa GTX970 i mini-itx nu?
Pysslar på ett nytt mini-itx projekt och vill ha ett så kraftfullt system som möjligt med max längd på gpu på 22cm.

Det kan bli lite problematiskt då deras prestandakretsar i nuläget drar en del ström. Det lär vara svårt att få bättre än detta i mini-ITX format Asus GeForce GTX 970 DirectCU Mini

Skrivet av Hymer:

Synd bara att Tonga verkar vara en riktigt buggig krets som inte alls presterar bra. Så det är nog inget bra val.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

"AMD:s kommande flaggskepp, Radeon R9 380X"
Om 380X är "Flaggskepp" Vad kommer då 390X bli?

380X släpps och är mycket bättre än 980
->
Priset på 980 sänks och 980ti släpps som i sin tur är bättre än 380X
->
390X släpps som ännu bättre
->
priserna sänks ännu meeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Sorry! Jag dreglade rakt ner i tangentbordet!

Permalänk

Angående namnet, kan ju vara så att de planerar släppa en "Titan"-version senare och sparar 390X till det, eller så kommer dubbelmodellen ändras från knasiga 295X2 till 390X. Kommer bli spännande när 300-serien kommer ut!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Ok någon måste reda ut detta för mig.
Kommer 380x vara flaggskeppet?
för 280x var inte det och jag har läst om både 380x och 390x den senaste tiden.

Anledningen till förvirring för mig är att SweC nu skrev att 380x är flaggskeppet (första gången jag läst/uppmärksammat det)
Samt att det känns konstigt om AMD överger sitt nya namngivande så snabbt.

Jag kanske bara är dum här som inte fattar detta men förvirringen för mig är total XD

Hur då menar du? Namnet ser väl logiskt ut när det är en ny generation kort?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det kan bli lite problematiskt då deras prestandakretsar i nuläget drar en del ström. Det lär vara svårt att få bättre än detta i mini-ITX format Asus GeForce GTX 970 DirectCU Mini

Synd bara att Tonga verkar vara en riktigt buggig krets som inte alls presterar bra. Så det är nog inget bra val.

Har faktiskt kikat på detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2873447

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Hoppas att R9 380X kommer vara ett riktigt monsterkort, det kanske kan pressa priset på Titan X som skall inhandlas

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Köpte precis 970 SLI, gjorde jag precis en riktig dålig investering?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ragnarok:

Hoppas att R9 380X kommer vara ett riktigt monsterkort, det kanske kan pressa priset på Titan X som skall inhandlas

AMD pressa Nvidia priser va något nytt....
Nvidia vi pratar om.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Köpte precis 970 SLI, gjorde jag precis en riktig dålig investering?

Nej.

Permalänk
Medlem

Meh. Hade hoppats på första kvartalet :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Köpte precis 970 SLI, gjorde jag precis en riktig dålig investering?

nej, varför skulle du ha gjort det ?

2 x GTX 970 kommer klara av alla titlar för lång tid framöver.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

AMD pressa Nvidia priser va något nytt....
Nvidia vi pratar om.

Det var ju faktiskt AMD som fick sänka priserna när 970 kom eller?

Skrivet av Helllodar:

Köpte precis 970 SLI, gjorde jag precis en riktig dålig investering?

380X kommer nog vara mycket dyrare än ett 970, så nej det tror jag inte är ett dåligt köp. Sedan får man ta det där med "70% mer prestanda jämfört med 290X" med ett stort lass med salt

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Köpte precis 970 SLI, gjorde jag precis en riktig dålig investering?

Som investering, absolut. Som köp, inte nödvändigtvis. Saker rör sig fort och dagens nyheter är passé relativt snabbt. Men för den delen är de inte värdelösa, själv sitter jag och spelar BF4 på ett 5870.

Citerar Wikipedia angående investering: "En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. Kapitalinsatsen sker ofta som en utgift i pengar, men kan även vara en insats av andra former av resurser. Avkastningen kan antingen komma i form av ökade intäkter eller i form av minskade kostnader."

Permalänk
Medlem

Mjeeee, vill inte ha vattenkylning på min gpu...som jag i så fall inte gjort själv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur då menar du? Namnet ser väl logiskt ut när det är en ny generation kort?

380x känns inte så logiskt som flaggskepp när förra generationens flaggskepp hette 290X. Nästnästa generations flaggskepp heter Solbritt X. Logiskt.

Skrivet av tvelander:

AMD pressa Nvidia priser va något nytt....
Nvidia vi pratar om.

Det var väl precis likadant när 290x släpptes? Eller är det 7970 jag tänker på..

Permalänk
Medlem

orkar nog inte vänta tills amd kommit igång med att konkurrera på 970:n och nvidia behöver sänka priserna. Hittar jag lämplig skärm snart blir det troligen en 970. Vill inte ha något strömhungrigt "monster".

Visa signatur

thank you, come again