Flytta filer från gammal dator till ny med hjälp av intern HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Flytta filer från gammal dator till ny med hjälp av intern HDD

Hej!

Jag ska bygga ny dator, och behöver spara en hel del filer från min gamla (inte OS/program, utan text/bild/film filer och liknande). Jag har redan en 2TB disk som jag ska ha som sekundär disk i min nya dator. Resten av datorn kommer nästa vecka, men jag ska ge bort min nuvarande dator innan, alltså kommer jag inte ha båda datorerna samtidigt.

Min tanke var att jag bara kan plugga in HDDn i min gamla dator (via SATA2), lägga över allt jag ska spara, plugga in HDDn i min nya (via SATA2), profit happiness and long life!

Men sen tänkte jag "vänta, tänk om man inte kan göra så?". Är min oro befogad? finns det risk att datan kommer vara korrupt eller att en formattering kommer krävas?

TL;DR: jag vill typ använda en intern HDD som en extern. Jag ska INTE kopiera över några installerade program eller OS. Jag vill INTE kopiera en hel disk (ghosta). Jag har viktig data och måste formattera den gamla innan jag kan plugga in den nya, så jag vill vara SÄKER på att datan kommer finnas på min nya dator när jag pluggar in disken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Det är bara kopiera över de filer du vill behålla. Sen sätter du disken i din nya dator när den kommer. Profit.

Filerna försvinner inte när du sätter disken i den nya dator. Jag antar att båda datorerna kör windows så att det blir enkelt med filsystemen.

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

kan vara smart att vänta med att sätt in den gamla disken i den nya datorn till allt är uppe och fungerande, vore tråkigt att installera OS på fel disk.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Ibland kan det bli så att du inte får rättighet att läsa filerna på den nya datorn, men det går att lösa i så fall, inget att vara orolig för. Du ska bara ändra rättighetrna på filerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Tack alla för snabba svar! <3 alla ovan tilldelas en like ;D