Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Redigera mp4 film

jag har gjort en kort film i movie maker och konverterat till mp4. Nu måste jag ändra en text i filmen, hur gör jag? kan jag öppna mp4 filmen i något annat program och ändra texten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Ecuador2015:

jag har gjort en kort film i movie maker och konverterat till mp4. Nu måste jag ändra en text i filmen, hur gör jag? kan jag öppna mp4 filmen i något annat program och ändra texten?

När du arbetar i en NLE arbetar du i ett projekt som innehåller alla beståndsdelar av filmen. Lite som Photoshop's egna format PSD innehåller alla lager osv du arbetat i.

När du ger ut en bild ger du ut den i TIFF, JPEG, PDF eller PNG t.ex.
Likadant med filmer, MP4, MOV eller andra containers.

Dessa är leveransfiler och inte till för att editeras igen. Du måste alltså ha ditt projekt tillgängligt för att kunna editera MP4-filens beståndsdelar. Om du vill klippa bort en bit ur MP4:an så går naturligtvis detta bra men du är klart begränsad i många delar.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Om det bara är en textruta som ska ändras kan du ju lägga en till ovanpå med svart bakgrund som täcker den förra.

Om du har kvar råmaterialet kan du ta in färdiga filmen i en redigering och bara byta ut en kort bit av bilden.

Men som tidigare sa, efter export är som ett utskrivet textdokument, klart lättare att göra ändringar innan.