Vad gör man när en RMA blir nekad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010

Vad gör man när en RMA blir nekad?

Hej SweC!

Söker er expertis i en fråga gällande en nekad RMA. För lite drygt ett år sedan införskaffade en närastående ett grafikkort av modell MSI GTX 780 från en välkänd internetbaserad återförsäljare som fungerade alldeles utmärkt. För några veckor sedan fick min vän problem med datorn som vägrade att starta. Det var då han kontaktade mig för att hjälpa till med att felsöka datorn. Min tanke var att byta ut och testa en komponent efter en annan tills vi kunde vara helt säkra på vilken komponent som inte fungerade. I slutändan visade det sig att grafikkortet var stendött. Vi testade båda PCI-E portarna, nya 8-pins sladdar och även ett annat grafikkort. Därefter hjälpte jag min vän med att starta en RMA-process på grafikkortet eftersom jag tyvärr har erfarenhet av ickefungerande komponenter som slutat fungera inom garantitiden.

Den 21 december fick vi den första responsen från återförsäljaren och i det första bemötandet fungerade allt bra och kommunikationen var rak. De förklarade kort och koncist att de skulle hjälpa oss och att den information som de behöver för att kunna skicka in produkten är dess serienummer som står på antingen lådan eller grafikkortet. Ifall vi kunde hitta numret så skulle de hjälpa oss vidare. Eftersom kompisen inte visste vart han kunde hitta serienumret så bad jag honom att välja det längsta nummer han kunde hitta på ”baksidan” (PCB:n) på en klisterlapp. Han läste av numret från klisterlappen och skickade in det. Däremot fick vi aldrig någon bekräftelse på att det var det korrekta numret.

Den 19 januari fick vi svaret att leverantören har nekat reklamationen av grafikkortet eftersom klisterlappen som visar serienumret har avlägsnats från produkten vilket förbrukar garantin.

Min fundering är således hur vi kan bevisa att klisterlappen var där när vi sände in produkten? Jag har läst en del på nätet om att garantin förbrukas om man tar bort klisterlappen med serienumret men det som skrämmer mig är att den var där när jag felsökte kortet och vi tänkte inte då på att fotografera kortet innan vi sände det (typ som att kopiera reseräkningar innan man skickar dem per post). Det är uppenbarligen en dyrköpt läxa. Till min tröst så verkar inte EVGA lika hårda på det utifall mitt serienummer skulle mystiskt försvinna under RMA-processen. Men vad kan kompisen göra i detta fall när leverantören nekar en RMA?

Är tacksam för svar!

Mvh,
hazed

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av hazed:

Hej SweC!

Söker er expertis i en fråga gällande en nekad RMA. För lite drygt ett år sedan införskaffade en närastående ett grafikkort av modell MSI GTX 780 från en välkänd internetbaserad återförsäljare som fungerade alldeles utmärkt. För några veckor sedan fick min vän problem med datorn som vägrade att starta. Det var då han kontaktade mig för att hjälpa till med att felsöka datorn. Min tanke var att byta ut och testa en komponent efter en annan tills vi kunde vara helt säkra på vilken komponent som inte fungerade. I slutändan visade det sig att grafikkortet var stendött. Vi testade båda PCI-E portarna, nya 8-pins sladdar och även ett annat grafikkort. Därefter hjälpte jag min vän med att starta en RMA-process på grafikkortet eftersom jag tyvärr har erfarenhet av ickefungerande komponenter som slutat fungera inom garantitiden.

Den 21 december fick vi den första responsen från återförsäljaren och i det första bemötandet fungerade allt bra och kommunikationen var rak. De förklarade kort och koncist att de skulle hjälpa oss och att den information som de behöver för att kunna skicka in produkten är dess serienummer som står på antingen lådan eller grafikkortet. Ifall vi kunde hitta numret så skulle de hjälpa oss vidare. Eftersom kompisen inte visste vart han kunde hitta serienumret så bad jag honom att välja det längsta nummer han kunde hitta på ”baksidan” (PCB:n) på en klisterlapp. Han läste av numret från klisterlappen och skickade in det. Däremot fick vi aldrig någon bekräftelse på att det var det korrekta numret.

Den 19 januari fick vi svaret att leverantören har nekat reklamationen av grafikkortet eftersom klisterlappen som visar serienumret har avlägsnats från produkten vilket förbrukar garantin.

Min fundering är således hur vi kan bevisa att klisterlappen var där när vi sände in produkten? Jag har läst en del på nätet om att garantin förbrukas om man tar bort klisterlappen med serienumret men det som skrämmer mig är att den var där när jag felsökte kortet och vi tänkte inte då på att fotografera kortet innan vi sände det (typ som att kopiera reseräkningar innan man skickar dem per post). Det är uppenbarligen en dyrköpt läxa. Till min tröst så verkar inte EVGA lika hårda på det utifall mitt serienummer skulle mystiskt försvinna under RMA-processen. Men vad kan kompisen göra i detta fall när leverantören nekar en RMA?

Är tacksam för svar!

Mvh,
hazed

Dold text

Har dere sjekket at det er rett serie nummer der ble sendt inn for grafikk kortet? Det pleie å stå som S/N innen selve nummeret. Det kan stå en hel del andre koder enn bare S/N på slik lapp på kortet.

Hvordan kan de hevde at klisterlappen er blitt fjernet bare gjennom å få tilsendt et S/N kan jeg ikke riktig forstå... Det er også underlig at det måtte ta en måned innen dere fikk svar fra ÅF.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Ni kommer få svårt att övertyga företaget om att serienumret faktiskt fanns på plats när ni skickade in kortet, däremot är det så fint förspänt att den treåriga reklamationsrätten inte ger företaget någon grund för att neka en reklamation på basis av en saknad etikett även om garantivillkoren gör det.
Förutsatt att ni har tillgång till kvittot och att kortet inte fått utstå någon fysisk åverkan förklarae ni således för företaget att det är en reklamation i enlighet med konsumentköplagen ni gjort och att det saknade serienumret således inte har någon som helst relevans. Påpeka i samma veva att skälig reklamationstid för ett grafikkort ligger vid tre veckor vilket nu (förutsatt att ni skickade in kortet runt 21/12) passeras (fyra veckor har gått, men det är rimligt att lägga till en vecka för jul- och nyårshelgerna) och att ni därför förväntar er en lösning inom de närmaste dagarna.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Ta alltid bilder på allting innan de skickas iväg. Ingen hjälp nu, men för framtiden.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Gigantrix:

Har dere sjekket at det er rett serie nummer der ble sendt inn for grafikk kortet? Det pleie å stå som S/N innen selve nummeret. Det kan stå en hel del andre koder enn bare S/N på slik lapp på kortet.

Hvordan kan de hevde at klisterlappen er blitt fjernet bare gjennom å få tilsendt et S/N kan jeg ikke riktig forstå... Det er også underlig at det måtte ta en måned innen dere fikk svar fra ÅF.

Jag var inte där och kontrollerade det själv efter att ÅF frågade om S/N. Risken är att han kan ha valt fel nummer men nu spelar det ingen roll för enligt ÅF hänger garantin på klisterlappen. Skall kolla med honom om han registrerade produkten vid inköp, typ som jag gjorde när jag köpte mitt kort från EVGA. Men det borde kanske inte heller hjälpa situationen. Hela ärendet i sig har kännts lite väl utdraget med dålig information.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av twit:

Ni kommer få svårt att övertyga företaget om att serienumret faktiskt fanns på plats när ni skickade in kortet, däremot är det så fint förspänt att den treåriga reklamationsrätten inte ger företaget någon grund för att neka en reklamation på basis av en saknad etikett även om garantivillkoren gör det.
Förutsatt att ni har tillgång till kvittot och att kortet inte fått utstå någon fysisk åverkan förklarae ni således för företaget att det är en reklamation i enlighet med konsumentköplagen ni gjort och att det saknade serienumret således inte har någon som helst relevans. Påpeka i samma veva att skälig reklamationstid för ett grafikkort ligger vid tre veckor vilket nu (förutsatt att ni skickade in kortet runt 21/12) passeras (fyra veckor har gått, men det är rimligt att lägga till en vecka för jul- och nyårshelgerna) och att ni därför förväntar er en lösning inom de närmaste dagarna.

Jo, jag känner att vi har oddsen emot oss. Instämmer till fullo med det du skriver. Tack för hjälpen! Jag ser till att detta bifogas i mailkorrespondensen. Jag vill även tillägga att vi har tillgång till kvittot och skickade in GPUn i originalkartongen med alla tillbehör. I detta fall beror haveriet inte pga. någon yttre påverkan som t.ex. byte av kylare eller liknande. Han har inte ens överklockat grafikkortet om det nu spelar någon roll. Lärdomen jag har fått är att jag först och främst kontrollerar garantivillkoren nästa gång jag väljer grafikkortsmärke. Jag kommer att följa upp med det ÅF svarar.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av MultiMan:

Ta alltid bilder på allting innan de skickas iväg. Ingen hjälp nu, men för framtiden.

Tack! Du har helt rätt. Jag tar alltid kopior på jobbet när jag skickar värdefull dokumentation men tanken har aldrig slagit mig att man borde göra det när man skickar komponenter. Min erfarenhet av ÅF, när det gäller reklamationer har alltid varit positiv. Det är sällan något havererar men när det väl har hänt har det aldrig varit något problem eller långa ledtider.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Kan du gå ut med vilket återförsäljare det är?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av TimMy2003:

Kan du gå ut med vilket återförsäljare det är?

Får man göra det? Läste den klistrade tråden i forumdelen och skall nog vänta tills de har tagit ett fast beslut.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Hävda stenhårt att det är en reklamation och inte garanti, så måste återförsäljaren följa lagarna. Det kvittar vad tillverkaren säger då det är återförsäljarens ansvar och inte ditt (Annat gäller vid garanti).
En tuff fight och ta men brukar gå, speciellt om du kontaktar återförsäljaren här via Sweclockers

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010

21 januari svar från ÅF.

"Klisterlappen fungerar som ett garantimärke för produkten, vid borttagandet av denna förbrukas garantin.

Våran leverantör har undersökt produkten och tagit ett beslut i ärendet, givetvis så litar vi på detta och kommer därför även att följa detta.

"

Kompisen kommer att få betala frakten eftersom det inte var en giltig RMA. Vad kan han göra nu? Jag tänkte rekommendera att han vänder sig till ARN. Någon som har erfarenhet av något liknande ärende? Som sista utväg kanske hans hemförsäkring kan täcka detta om han har någon form av drulleförsäkring eller elektronikförsäkring. Däremot blir det både åldersavdrag och självrisk som förmodligen äter större delen av beloppet.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av niklasloow:

Hävda stenhårt att det är en reklamation och inte garanti, så måste återförsäljaren följa lagarna. Det kvittar vad tillverkaren säger då det är återförsäljarens ansvar och inte ditt (Annat gäller vid garanti).
En tuff fight och ta men brukar gå, speciellt om du kontaktar återförsäljaren här via Sweclockers

Lycka till!

Tack, det där är inte solklart för mig till skillnad från dem som är insatt i lagarna. Jag skall trycka på det och återkommer med vad som händer.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av hazed:

Tack, det där är inte solklart för mig till skillnad från dem som är insatt i lagarna. Jag skall trycka på det och återkommer med vad som händer.

Reklamation är ett lagstadgat minimikrav på återförsäljare. Alltså måste dessa lagar alltid följas, det säger blandannat när en reklamation ska godkännas (Att ett förbaskat klistermärke saknar är ej ok och neka på, med undantag om klistermärkets borttagande kan påvisas ha direkt påverkan på kortets funktion, eller möjligen om det fungerat som en plombering (Tveksam på sista))

Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkare alt återförsäljare för skapa en bättre produkt. T.ex. kan Microsoft säga att alla Xbox som säljes får 5 års garanti där alla ursprungsfel åtgärdas. (Alltså samma villkor som reklamationsrätt men två år längre)
Däremot så kan de inte säga att alla Xbox som säljes får endast 2 års garanti och ingen reklamationsrätt därefter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Som redan skrivits ska du kräva att få reklamera varan. Klistermärket ska inte påverka din reklamationsrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jakobstad, Finland
Registrerad
Dec 2007

Fråga: Kan inte saknaden av serienummer försvåra identifikation av kortet? D.v.s. att tillverkaren/ÅF har svårt att verifiera att det är samma kort som på kvittot? Eller finns det andra sätt att identifiera kortet?

Har ni kvar originalkartongen så står serienummern där också. Det skulle underlätta ärendet, slänger själv aldrig bort kartongerna av denna orsak samt att det hjälper om man ska sälja begagnat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av niklasloow:

Reklamation är ett lagstadgat minimikrav på återförsäljare. Alltså måste dessa lagar alltid följas, det säger blandannat när en reklamation ska godkännas (Att ett förbaskat klistermärke saknar är ej ok och neka på, med undantag om klistermärkets borttagande kan påvisas ha direkt påverkan på kortets funktion, eller möjligen om det fungerat som en plombering (Tveksam på sista))

Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkare alt återförsäljare för skapa en bättre produkt. T.ex. kan Microsoft säga att alla Xbox som säljes får 5 års garanti där alla ursprungsfel åtgärdas. (Alltså samma villkor som reklamationsrätt men två år längre)
Däremot så kan de inte säga att alla Xbox som säljes får endast 2 års garanti och ingen reklamationsrätt därefter.

Tack för den utförliga förklaringen. Du har säkerligen helt rätt i det du skriver och jag håller med till fullo. Tycker faktiskt att det är tråkigt att dem nekar en solklar RMA pga. en klisterlapp. I deras "undersökning" framkom det endast att produkten saknade klisterlappen och nekades därav. Tror inte ens att de bemödade att kolla på orsaken till haveriet.

Så här skulle lappen ha suttit enligt MSI själva så någon funktion bör den inte ha haft förutom spårbarhet men jag tror fortfarande att S/N även borde stå på kartongen som dem fick. Men det får vi reda på när kortet kommer tillbaka.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av twk:

Som redan skrivits ska du kräva att få reklamera varan. Klistermärket ska inte påverka din reklamationsrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för stödet. Jo, vi får fortsätta trycka på det.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av HellDildo:

Fråga: Kan inte saknaden av serienummer försvåra identifikation av kortet? D.v.s. att tillverkaren/ÅF har svårt att verifiera att det är samma kort som på kvittot? Eller finns det andra sätt att identifiera kortet?

Har ni kvar originalkartongen så står serienummern där också. Det skulle underlätta ärendet, slänger själv aldrig bort kartongerna av denna orsak samt att det hjälper om man ska sälja begagnat.

Du har förmodligen helt rätt gällande spårbarheten. Inte för att följande är relevant i detta ärende men jag jobbar med billigare produkter som vi lasergraverar för att ha spårbarhet. Vi gör det för våran skull snarare än kundens utifall vi har produktionsavvikelser.

Japp, både kartong och kvittot finns. Allt skickades in tillsammans till ÅF.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Be dom förklara hur du motiverade ett korrekt serienummer, med tanke på antalet tecken i serienummret så är det större chans att vinna på jokernummret när man spelar på lotto. Något som både ARN samt svenska spel kan testa och bekräfta åt dig.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2010

Uppdatering

Knåpade ihop en text från era bidrag och fick följande svar från ÅF:

Hej...

"Avsaknaden av klisterlappen med serienumret förbrukar både garanti & reklamationsrätten för produkten.

Direktiven om att garantin förbrukas vid avlägsnandet av lappen kommer från Nvidia själva och vi kan således inte påverka detta.

"

Nu har vi i och för sig enbart varit i kontakt med en person från ÅF men även jag tycker att hans senare resonemang låter märkligt. Men å andra sidan finns det en hel del jag finner märkligt i det här ärendet.

8700K + X62 Kraken + en massa RGB i ett FD Meshify C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Då drar din kompis ärendet till ARN, under tiden köper han ett annat kort och begär ersättning för täckningsköp om det är aktuellt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Dom kan inte trolla bort den lagstadgade reklamationsrätten med ett dumt klistermärke.

Dra ärendet till ARN.

Skulle även vilja veta vilken ÅF det gäller, men i och med att det gäller dålig kundtjänst kombinerat med mail-konversation kan jag göra en kvalificerad gissning...

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Dra ärendet direkt till domstol istället. Då blir det inget rekommenderat som ARN endast har befogenheter till.

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Minsc S2:

Dom kan inte trolla bort den lagstadgade reklamationsrätten med ett dumt klistermärke.

Dra ärendet till ARN.

Skulle även vilja veta vilken ÅF det gäller, men i och med att det gäller dålig kundtjänst kombinerat med mail-konversation kan jag göra en kvalificerad gissning...

Jag håller absolut med om att ett klistermärke inte kan förbruka reklamationsrätten.

MEN, jag funderar lite på ett undantag, säg att det är ett referenskort, alltså där tillverkarna följer Nvidias referensmall till 100%. I ett sånt fall skulle ett trasigt klistermärkesfritt kort kunna bli i princip omöjligt att identifiera så som att det faktiskt är ett MSI kort och inte tex ett Asus kort istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Ser inte ut som det stod någonstans på den där klisterlappen att garanti förbrukas om man tar bort den som det annars i vanliga fall gör på andra produkter, men det är mest klisterlappar som visar om personen varit inne och pillat och därmed brutit förseglingen. Inte riktigt samma sak med ett grafikkort.

Så märkligt ställningstagande den här butiken har tagit. Om kvitto och originalkartong finns så kan jag inte förstå hur detta inte kan gå på garantin.

Och den där klisterlappen kan ha ramlat av, av sig själv efter ett tag, har för mig att dom inte sitter så vidare hårt fast klistrade.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Men det är upp till kunden att bevisa att det är rätt produkt som kunden vill reklamera och serienummer är precis sådant bevis.
Annars är det ju hur lätt som helst ifall man har en produkt utan garanti att köpa ett nytt kort och reklamera den gamla och hävda att det är det nya kortet man reklamerar men "råkade ha bort serienumret =beviset"
Nu är det troligtvis inte så i detta fall men eftersom det dessvärre förekommer så förstår jag att butiken/handlaren faktiskt måste ha bevis på att det är rätt kort som reklameras.

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2007

Skrämmande okunskap från butiken ang reklamationsrätt. Vänligen skriv i tråden vilket företag det är eller skicka ett PM så jag kan undvika de i all framtid.

Halleluja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Vet att på nyare tv kan tillverkare se i service meny vad det är för serienummer på tv'n även om sn lappen saknas borde inte det går på grafikkort med?

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av hazed:

Uppdatering

Knåpade ihop en text från era bidrag och fick följande svar från ÅF:

Hej...

"Avsaknaden av klisterlappen med serienumret förbrukar både garanti & reklamationsrätten för produkten.

Direktiven om att garantin förbrukas vid avlägsnandet av lappen kommer från Nvidia själva och vi kan således inte påverka detta.

"

Nu har vi i och för sig enbart varit i kontakt med en person från ÅF men även jag tycker att hans senare resonemang låter märkligt. Men å andra sidan finns det en hel del jag finner märkligt i det här ärendet.

Nu har de motiverat varför garantin inte gäller, be dem att även citera ifrån Konsumentköplagen var det står att reklamationsrätten förbrukas om klisterlappen på grafikkortet saknas.

Skrivet av vinylens:

Vet att på nyare tv kan tillverkare se i service meny vad det är för serienummer på tv'n även om sn lappen saknas borde inte det går på grafikkort med?

Håller med, borde finnas i BIOS eller nåt, kan inte vara omöjligt att fixa.

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av twit:

Ni kommer få svårt att övertyga företaget om att serienumret faktiskt fanns på plats när ni skickade in kortet, däremot är det så fint förspänt att den treåriga reklamationsrätten inte ger företaget någon grund för att neka en reklamation på basis av en saknad etikett även om garantivillkoren gör det.
Förutsatt att ni har tillgång till kvittot och att kortet inte fått utstå någon fysisk åverkan förklarae ni således för företaget att det är en reklamation i enlighet med konsumentköplagen ni gjort och att det saknade serienumret således inte har någon som helst relevans. Påpeka i samma veva att skälig reklamationstid för ett grafikkort ligger vid tre veckor vilket nu (förutsatt att ni skickade in kortet runt 21/12) passeras (fyra veckor har gått, men det är rimligt att lägga till en vecka för jul- och nyårshelgerna) och att ni därför förväntar er en lösning inom de närmaste dagarna.

Fast kvitto eller inte, om du inte kan bevisa att grafikkortet faktiskt har sålts från den återförsäljaren så spelar det ingen roll.

Sen är det värt att tänka på att det är han som måste bevisa att felet är ursprungligt inte ÅF. Man har 6 månader där det är återförsäljarens ansvar att bevisa att felet inte är ursprungligt, från 6 mån - 3 år är det konsumentens ansvar att bevisa att felet är ursprungligt.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

You have earned my respect and my friendship.