Behöver information om alla datorkomponenterna.

Permalänk

Behöver information om alla datorkomponenterna.

Hej, Håller på med mitt gymnasium arbete och behöver fakta om alla datorkomponenterna i en stationär dator. Jag har sökt runt lite på google men värkar inte vara till någon stor hjälp. Tänkte om någon hade en bra sida man kunde ta information på. När jag menar information menar jag tex: Hur en dator komponent fungerar M.M

MVH villemedv

Permalänk
Medlem
Skrivet av villemedv:

Hej, Håller på med mitt gymnasium arbete och behöver fakta om alla datorkomponenterna i en stationär dator. Jag har sökt runt lite på google men värkar inte vara till någon stor hjälp. Tänkte om någon hade en bra sida man kunde ta information på. När jag menar information menar jag tex: Hur en dator komponent fungerar M.M

MVH villemedv

Boken från Kjell & Company "Hur funkar det?" kommer ge dig tillräckligt med information! Tror den finns i digital form.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Du har sökt på google och inte hittat ? Ursäkta mig men du har nog fan inte sökt om du inte hittar relevant information till din fråga.
Sweclockers forum existerar inte för att hjälpa folk med sina läxor.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Du har sökt på google och inte hittat ? Ursäkta mig men du har nog fan inte sökt om du inte hittar relevant information till din fråga.
Sweclockers forum existerar inte för att hjälpa folk med sina läxor.

Det där var väl lite otrevligt? Men som sagt, det lär finnas gott om böcker om du vill grotta ner dig och annars finns ju käre gamla Wikipedia.. kom bara ihåg att inte kopiera ord för ord utan skriva om texten litegrann. Men det där tjatar väl lärarna om en del antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villemedv:

Hej, Håller på med mitt gymnasium arbete och behöver fakta om alla datorkomponenterna i en stationär dator. Jag har sökt runt lite på google men värkar inte vara till någon stor hjälp. Tänkte om någon hade en bra sida man kunde ta information på. När jag menar information menar jag tex: Hur en dator komponent fungerar M.M

MVH villemedv

Wikipedia?

Kan också rekommendera "Hur funkar det?". Tycker det är en väldigt bra bok, köpte en till farsan så han kan lära sig något om datorer

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solemn:

Det där var väl lite otrevligt? Men som sagt, det lär finnas gott om böcker om du vill grotta ner dig och annars finns ju käre gamla Wikipedia.. kom bara ihåg att inte kopiera ord för ord utan skriva om texten litegrann. Men det där tjatar väl lärarna om en del antar jag.

Ja det var de ju nog. Men tycker också det är ganska otrevligt att bara förvänta hjälp utan att göra nått själv
Läxor/uppgifter är till för att man ska lära sig, vad lär han sig av att vi serverar allt på silverfat ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Du har sökt på google och inte hittat ? Ursäkta mig men du har nog fan inte sökt om du inte hittar relevant information till din fråga.
Sweclockers forum existerar inte för att hjälpa folk med sina läxor.

Finns bl.a för att hjälpa personer som ber om hjälp.

Vad spelar det förresten för roll om han får information från sweclockers eller en bok? Han ska bara ha informationen ju, likt många andra här vill ha information.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av imjohannes5670:

Finns bl.a för att hjälpa personer som ber om hjälp.

Inte när det gäller att göra skolarbeten, men som sagt att hjälpa med tips om var bra information kan hittas - självklart.

*Tråd flyttad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Inte när det gäller att göra skolarbeten, men som sagt att hjälpa med tips om var bra information kan hittas - självklart.

Okej :/ Jag har mycket lättare att lära mig om någon förklarar och jag kan ställa frågor om det är något jag inte förstår
Men det han ville ha hjälp med var att hitta en källa som ger informationen han vill ha, inte få informationen här ifrån.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte hittat information om datorkomponenter när du googlat så är det inte för att informationen inte finns(det gör den i mängder) utan för att du inte är så bra på att använda sökmotorer. Ta denna möjlighet att bli bättre på att söka, då det kommer hjälpa dig extremt mycket i framtida plugg att veta hur man ska skriva en sökning för att få rätt svar.

Sök på termer som "CPU", "GPU", "RAM", "Hard drive". Du lär få upp wikipedialänkar högst upp. Där har du mängder av information samt källhänvsning för denna information. Lärare gillar att hata på wikipedia. Men följer man källorna som wikipedia har så kan det vara väldigt användbart.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Finns bl.a för att hjälpa personer som ber om hjälp.

Vad spelar det förresten för roll om han får information från sweclockers eller en bok? Han ska bara ha informationen ju, likt många andra här vill ha information.

En del av skolan är att lära sig hur man hittar information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villemedv:

Hej, Håller på med mitt gymnasiearbete och behöver fakta om alla datorkomponenterna i en stationär dator. Jag har sökt runt lite på google men verkar inte vara till någon stor hjälp. Tänkte om någon hade en bra sida man kunde ta information på. När jag menar information menar jag tex: Hur en datorkomponent fungerar M.M

MVH villemedv

Wikipedia och "Hur Funkar Det" från Kjell&Co kommer hjälpa dig.

Det du kan göra är att börja lista saker i datorn som du vill ha mer information om. Sedan går du in på google. Och med största sannolikhet om du söker på "Grafikkort" så kommer det vara en Wikipediaartikel som dyker upp.

Men även om du söker på "kondensator" eller andra komponenter.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Datorer är uppbyggda av exakt 4 olika komponenter; modermodemet, chassiknuten, elbanan och externredovisningen.

Vi börjar med Chassiknuten som är så namngiven för att det är den komponenten som knyter ihop datorns andra delar. Chassiknuten består av själva lådan som är datorn samt en (oftast) fyrkantig komponent inuti lådan med olika anslutningar på. Kopplingen mellan lådan och fyrkanten är oftast ett organiskt komposit för att maximera elpotentialen. Chassiknuten är det du kopplar in de övriga komponenterna i.

Modermodemet är, som hörs på namnet, själva modern i datorn. Det är däri som lagringen och beräkningskraften finns. Modermodemet var tidigare även delen som hade hand om internetuppkopplingen, men sen bredband kom till massorna sköts detta istället via externredovisningen. När du kopplar in modermodemet i chassiknuten så får datorn en själ och kan bearbeta olika uppgifter samt spela spel.

Elbanan är precis vad det låter som, en lång bana som har som uppgift att förflytta el (egentligen spänning). När du sätter in kontakten i datorn är banan mellan väggen och eluttaget oftast för kort för att generera tillräckligt låg spänning. Du har nog sett att datorer använder 12, 5 och 3 Volt till sina olika delar i chassiknuten men eftersom spänningen i ett vanligt eluttag är 230-240 så behövs det en jättelång elbana för att spänningen ska sjunka så mycket att den inte skadar datorn. Alla kablar du ser när du öppnar en dator är elbanan som tröttar ut spänningen så att den sjunker. Om man vill kan man ersätta elbanan med en superlång förlängningskabel, t.ex. så använder inte e-sport datorerna på dreamhack elbanor alls eftersom det är så mycket förläningskablar mellan grunduttaget och själva datorn.

Sist men inte minst är externredovisningen som, precis som det låter, redovisar all extern information och bearbetar den efter behov. Externredovisningen behandlar även inkommande information, något som lagts till senare i funktionaliteten och därför inte återspeglas så väl i namnet. Från början var externredovisningen bara den delen av datorn som sände text till skärmen men idag tar den även emot input från musen, spelkontroller samt ansvarar för nätverkskommunikationen.

Hoppas ovanstående hjälpte dig!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Mycket väl skrivet Willhelm. Rekommenderar starkt att trådskaparen använder detta som grund i sitt skolarbete för att säkra betyg 5, MVG, A+ eller vad fan ni ungdomar har för betygsystem nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Datorer är uppbyggda av exakt 4 olika komponenter; modermodemet, chassiknuten, elbanan och externredovisningen.

Vi börjar med Chassiknuten som är så namngiven för att det är den komponenten som knyter ihop datorns andra delar. Chassiknuten består av själva lådan som är datorn samt en (oftast) fyrkantig komponent inuti lådan med olika anslutningar på. Kopplingen mellan lådan och fyrkanten är oftast ett organiskt komposit för att maximera elpotentialen. Chassiknuten är det du kopplar in de övriga komponenterna i.

Modermodemet är, som hörs på namnet, själva modern i datorn. Det är däri som lagringen och beräkningskraften finns. Modermodemet var tidigare även delen som hade hand om internetuppkopplingen, men sen bredband kom till massorna sköts detta istället via externredovisningen. När du kopplar in modermodemet i chassiknuten så får datorn en själ och kan bearbeta olika uppgifter samt spela spel.

Elbanan är precis vad det låter som, en lång bana som har som uppgift att förflytta el (egentligen spänning). När du sätter in kontakten i datorn är banan mellan väggen och eluttaget oftast för kort för att generera tillräckligt låg spänning. Du har nog sett att datorer använder 12, 5 och 3 Volt till sina olika delar i chassiknuten men eftersom spänningen i ett vanligt eluttag är 230-240 så behövs det en jättelång elbana för att spänningen ska sjunka så mycket att den inte skadar datorn. Alla kablar du ser när du öppnar en dator är elbanan som tröttar ut spänningen så att den sjunker. Om man vill kan man ersätta elbanan med en superlång förlängningskabel, t.ex. så använder inte e-sport datorerna på dreamhack elbanor alls eftersom det är så mycket förläningskablar mellan grunduttaget och själva datorn.

Sist men inte minst är externredovisningen som, precis som det låter, redovisar all extern information och bearbetar den efter behov. Externredovisningen behandlar även inkommande information, något som lagts till senare i funktionaliteten och därför inte återspeglas så väl i namnet. Från början var externredovisningen bara den delen av datorn som sände text till skärmen men idag tar den även emot input från musen, spelkontroller samt ansvarar för nätverkskommunikationen.

Hoppas ovanstående hjälpte dig!

Mycket väl skrivit, kunde inte sagt det bättre själv. Väl sammanfattat i en relativt kort text och du förklarar så att vem som helst kan förstå. Nu är jag ju ingen lärare men skulle definitivt säga att det där är åtminstone ett C.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator